Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 106

Ämne: Fråga till alla 9-3 1.9 TiD ägare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71

    Fråga till alla 9-3 1.9 TiD ägare

    Jag har nu ägt min 9-3 diesel (07) i en hel vecka, , och har iofs inte kört mer än ca 40 mil. Ändock har jag börjat fundera på förbrukningen.

    Hur mycket drog era bilar när de var nya? Hur lång tid tog de innan förbrukningen började sjunka?

    Som det ser ut nu så ligger min bil på 0.77l/milen enligt SID. Jag har två mil till jobbet, 85% motorväg vilket gör att jag ligger i ca 110-120kmh störst del av vägen. Känns lite saftigt....

    Ohh, glömde säga att det är manuell låda.... 6:ans vxl och farthållare gäller...
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Återkom om 500-800mil

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Återkom om 500-800mil
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Dieselbilar är inte så pass mkt snålare än bensinare som deklarationen säger. EU:s bränslecykel gynnar dieselmotorer, och tittar man i de förbrukningstester biltidningarna gör i verklig körning kan jag konstatera att de inte har samma försprång i förbrukning mot bensinare som det ser ut på papperet. Räknar man dessutom på att en liter diesel släpper ut ca 10% mer CO2 än bensin, plus en massa annan miljöförstörande skit, så häpnar jag över hur lättlurade politikerna är nu när diesel-lobbyisterna försöker övertyga dem om att diesel skulle vara ett miljöalternativ
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    47
    Det tar ett rätt bra tag att komma ner i förbrukning, motorn behöver köras in. Ska inte vara några problem att komma ner kring 0.6l/milen.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Dieselbilar är inte så pass mkt snålare än bensinare som deklarationen säger. EU:s bränslecykel gynnar dieselmotorer, och tittar man i de förbrukningstester biltidningarna gör i verklig körning kan jag konstatera att de inte har samma försprång i förbrukning mot bensinare som det ser ut på papperet. Räknar man dessutom på att en liter diesel släpper ut ca 10% mer CO2 än bensin, plus en massa annan miljöförstörande skit, så häpnar jag över hur lättlurade politikerna är nu när diesel-lobbyisterna försöker övertyga dem om att diesel skulle vara ett miljöalternativ
    Tack för informationen, Tomten, men nu var inte detta en tråd ang. dieselns vara eller inte vara, utan en fråga ställd till de som äger en 9-3 1.9 TiD och deras erfarenheter ang. förbrukning....
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Xyl
    Det tar ett rätt bra tag att komma ner i förbrukning, motorn behöver köras in. Ska inte vara några problem att komma ner kring 0.6l/milen.
    0.6? Hade hoppats på ännu lägre...
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Mycket av förbrukningen ligger i körsättet, jag brukar vanligtvis ligga en bit under 6l/100 km.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Mycket av förbrukningen ligger i körsättet, jag brukar vanligtvis ligga en bit under 6l/100 km.
    Har du några tips? Själv ligger man på farthållaren i 110-120 kmh och flyter fram och tillbaka till jobbet... farthållaren är mest på för att det är skönt.....
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av MattiasA
    Citat Ursprungligen postat av Xyl
    Det tar ett rätt bra tag att komma ner i förbrukning, motorn behöver köras in. Ska inte vara några problem att komma ner kring 0.6l/milen.
    0.6? Hade hoppats på ännu lägre...
    Det går att komma under 0.6 också men som sagt ska inte vara några problem att komma ner till runt 0.6. När jag kört 9-3 1.9TiD har förbrukningen kunnat klättra ner mot 0.58 med normal körning. Lycka till med den nya bilen förresten!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Xyl
    Citat Ursprungligen postat av MattiasA
    Citat Ursprungligen postat av Xyl
    Det tar ett rätt bra tag att komma ner i förbrukning, motorn behöver köras in. Ska inte vara några problem att komma ner kring 0.6l/milen.
    0.6? Hade hoppats på ännu lägre...
    Det går att komma under 0.6 också men som sagt ska inte vara några problem att komma ner till runt 0.6. När jag kört 9-3 1.9TiD har förbrukningen kunnat klättra ner mot 0.58 med normal körning. Lycka till med den nya bilen förresten!
    Tackar.... Får man lova att fråga om det var automat eller manuell du körde?
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Min erfarenhet av farthållare är att det går att köra snålare utan den inkopplad! Utan tvekan.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av MattiasA
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Dieselbilar är inte så pass mkt snålare än bensinare som deklarationen säger. EU:s bränslecykel gynnar dieselmotorer, och tittar man i de förbrukningstester biltidningarna gör i verklig körning kan jag konstatera att de inte har samma försprång i förbrukning mot bensinare som det ser ut på papperet. Räknar man dessutom på att en liter diesel släpper ut ca 10% mer CO2 än bensin, plus en massa annan miljöförstörande skit, så häpnar jag över hur lättlurade politikerna är nu när diesel-lobbyisterna försöker övertyga dem om att diesel skulle vara ett miljöalternativ
    Tack för informationen, Tomten, men nu var inte detta en tråd ang. dieselns vara eller inte vara, utan en fråga ställd till de som äger en 9-3 1.9 TiD och deras erfarenheter ang. förbrukning....
    Angående dieselns vara eller icke vara, så var det kanske lite offtopic kan jag väl erkänna då . Det jag ville få fram innan jag kom in på det, var att det kan vara svårt att nå de siffror det står i tekniska data för en dieselbil. Lättare att fixa angiven förbrukning med en bensinare.

    Själv har jag bl a en en Toyota Carina E kombi med 1,8 leanburn-motor. Den ska enligt EU-normen dra 0,76 l/mil blandat. Ligger ALDRIG över 0,65 med den mellan tankningarna, utan oftast på 0,60. En lugn långresa ligger jag på ganska precis 0,50 l/mil.

    Och för att gå offtopic igen . Skulle jag ha turbo på den, skulle den lätt ge samma effekt som en 1,9 TiD, och med samma utväxling skulle jag nog ligga på runt 0,45 l/mil långkörning, vilket motsvarar 0,4 liter diesel räknat i koldioxid. Carinan tillhör samma storleksklass, men är visserligen lite lättare.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Angående dieselns vara eller icke vara, så var det kanske lite offtopic kan jag väl erkänna då . Det jag ville få fram innan jag kom in på det, var att det kan vara svårt att nå de siffror det står i tekniska data för en dieselbil. Lättare att fixa angiven förbrukning med en bensinare.
    Ok. Point taken. Lita inte på specade siffror. Resten är lika offtopic som innan. Trådstartaren (dvs Jag) efterfrågar fortfarande information från ägare till SAAB 9-3 1.9 TiD, oavsett vad vissa bensinare drar...

    Sedan, för att bekräfta specade siffror kan jag säga att en av personerna på mitt nuvarande jobb (uppdrag) var med och gjorde applikationen på just denna motorn (1.9 TiD), och har själv varit med och kört bilen på 0.48l/milen från Trollhättan till Kiruna.... så helt off kan det inte vara, eftersom SAAB specar landsväg till typ 0.48-0.49l/mil. Givetvis tror jag inte jag kan köra på dessa siffror, men det var därför jag startade denna tråden. För att få input från folk som kört lite längre med sina bilder....
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av MattiasA
    Tackar.... Får man lova att fråga om det var automat eller manuell du körde?
    Manuell låda, 70/30 landsväg&motorväg/stad ungefär.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Utan farthållaren på kan du nog komma ner ytterliggare i förbrukning då den hela tiden eftersträvar att hålla samma hastighet.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Vore intressant om Robert Uhr hittade till denna tråd och skrev om sina erfarenheter. Han har kört en hel del i en 9-3 1,9 TiD och även pulat med trimprogram. Kan vara intressant att höra vad hans drog både före och efter trimmet!? KCR brukar ju påstå att deras program sänker förbrukningen ganska mycket.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Xyl
    Citat Ursprungligen postat av MattiasA
    Tackar.... Får man lova att fråga om det var automat eller manuell du körde?
    Manuell låda, 70/30 landsväg&motorväg/stad ungefär.
    Sweet! Låter trevligt.....
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    42
    Långresa på semestern med ganska mycket motorväg, 120-130 km/h: 0,58 l/mil. Då hade bilen bara gått ca 200 mil.
    Nu har den gått ca 800 mil och det blir mest blandad körning med ca 50% stadskörning: 0,65 l/mil.

    Per

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Kolla denna tråden:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... hlight=tid

    Verkar som att du kan komma ner på 3,3-3,5 liter/10 mil vid landsvägskörning (90 km/h)ifall du trimmar den.

    Andra siffror var bla.:

    140 km/h 4,0 liter/10 mil
    150 km/h 4,7 liter/10 mil

    Det är siffror från Robert@ förra 9-3 TiD 1,9.

    EDIT: Såg att jag hade skrivit lite fel vad gäller förbrukningen. Åtgärdat nu.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

Liknande ämnen

  1. Alla 9-3 SC-ägare
    Av Jesper 1873 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 09:35
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 09:47
  3. Till alla 900 aero ägare..
    Av Rulez i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 22:38
  4. fråga till alla LH 2.x kunninga
    Av Widde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •