Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kan inte få loss generatorn i 900 turbo -95

  1. #1

    Kan inte få loss generatorn i 900 turbo -95

    hej!... min generator har dött ... som för övrigt bara är 3 månader gammal, men detta hör ej till saken.. i vilket fall: jag lyfte upp bilen, skruvade av hjul/skärmar etc. för att komma åt.. sen släppte jag på fläktrem, yadah yadah.. när allt var klart skulle jag ge mig på den övre och undre skruven som håller generatorn på plats. problemet är följande: den övre skruven går inte att lossa... jag har Knäckt och böjt ett flertal nycklar när jag försöker skruva upp skiten genom att bända med rör och diverse bråte...

    min fråga: kan man lossa på hela fästanordningen som generatorn sitter fastskruvad i (med den övre skruven).. och som även spännaren till remmen verkar sitta fast i, utan att man skadar ngt vitalt?

    ...eller har någon helt enkelt ngt tips på hur jag kan få ut den där förbannade skruven? (den är inte rundad eller gängdöd, än..) då det är så förbannat tight, och endast små hylsnycklar etc. får plats.. skitsaab

    tack på förhand!
    Saab 900s Turbo -95 (9-3 aero optik)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Du ser ganska bra hur den sitter fast här: http://photo.platonoff.com/Auto/2006...Alternator.jpg men huruvida det är lättare att få loss än din enda krånglande skruv skall jag låta vara osagt.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    tack.. frågan är bara om man får ut hela fästanordningen genom hjulhuset.. tvivlar på det :|
    Saab 900s Turbo -95 (9-3 aero optik)

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    nä man brukar få ta allt neråt, bort med främre röret alltså.
    Övre fästet går som sagt att lossa från motorn men det brukar vara sämre med det nedre som drivaxeln går igenom. Det sitter dock en skruv bakom generatorn som håller det övre fästet så helt smärtfritt är det inte..........
    Har du dock lyckats att hålla insexskruven hel så brukar de släppa. Jag vill minnas att man även på den övre skruven får dit förlängare och så från hjulhuset? Du ska alltså skruva bort spännhjulet helt och hållet, annars går det inte.
    Sopa på rejält med klubba på hylsa och förlängare så kanske den släpper.
    Jag skulel då inte ge upp förrän den var helt runddragen, då kan man börja fundera på att lossa fästet.
    Inga leksaksverktyg heller, riktiga kvalitetshylsor och halvtumsskaft .

Liknande ämnen

  1. kan inte få loss spännrulle..
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 22:40
  2. generatorn laddar inte..byta laddningsrelä? og900
    Av fälgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 17:34
  3. Hur få loss generatorn från en 9000 CD?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 22:52
  4. Generatorn laddar inte, å ja har besiktning 30/11
    Av ToriBass i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 09:23
  5. Ska loss med generatorn... 9000
    Av elak_ekorre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •