Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Remspännare 9000-2.3t-96:a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Remspännare 9000-2.3t-96:a

    Ja, då var det dags igen (skriver endast här vid problem...) och förhoppningsvis sitter någon klok människa inne på ett svar.

    I fredags, glad i hågen på väg hem från jobbet, fick min kära 9000-96:a (20500 mil) för sig att nu är det dags att spela sin husbonde ett spratt. Nästan hemma blir bilen trögstyrd och jag ser laddningslampan börjar lysa. Givetvis är min första tanke att motorn stannat (har hänt ett par gånger) och vrider på startnyckeln med ett härligt skorr till följd. Aha, motorn är fortfarande igång... Hjänsläpp och panikfylld lyckas jag köra in bilen i en P-ficka och där sitter jag och funderar över mitt öde.
    Kliver ur och öppnar huven, drivremmen är slapp (där tar mina kunskaper slut) varpå jag ringer min käre far som säger: Jaha, remmen har väl gått, kör hem bilen så tar vi en titt på den i helgen och byter den trasiga remmen. Men inte kan man köra bilen som har en ev. trasig rem? Inga problem, det är bara att köra hem (5 min). Sagt och gjort jag fick hem bilen utan större problem.
    Nu till mitt lilla dilemma. Farsan på besök och konstaterar att drivremmen är hel, däremot har bulten som håller remspännaren på plats skjuvats av. Hittar bulten + ytterligare en bit av den. Troligtvis sitter en bit kvar i? Ja, var sitter den fast? Är remspännaren fastskruvad direkt i motorblocket? Tycker mig se någon form av platta som ev. är avtagbar. Går bulten denna om det nu finns en platta, vidare in i motorblocket?
    Hur får man bort denna bult, måste motorn lyftas ur och bulten borras ur (dyrt dyrt dyrt) eller kan man komma åt denna genom innerskärmen.

    Ahh min kära SAAB, är detta slutet på vår bekantskap? Vi som endast känt varandra i 4 år och endast åkt 8000 mil tillsammans.

    Hilfe, någon som kan hjälpa mig med problemet?
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    Samma sak hände med min förra, remspännaren som small av.
    Men jag lämnade in det på verkstad för lagning. Men inte behöver du lyfta motorn. Plocka bort höger innerskärm(alltså passagerarsidan) så ser du hur det ser ut.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Så det är som jag tror, det finns ett färste för bulten som i sin tur är fastskruvad i motorblocket? Eller går bulten igenom detta fästet och sedan in i motorblocket?
    Om det sitter en bit kvar i motorblocket (gud förbjude) kommer man åt att borra ur denna då endast genom titthålskirurgi (via framskärm) eller krävs det öppen hjärtkirurgi (lyfta motor).

    Har du någon prisuppgift på jobbet? Gick din bult också av eller var det spännaren i sig som gav sig? Som du förstår vilket jag även skrivit tidigare så är jag född med 4 tummar vilka inte synkar tillsammans när det gäller bilreparationer (farsan har dock 2 fullt fungerande). Lämnar gärna bort jobb om det inte kostar skjortan...
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    316
    du kan göra allt själv....jag och min far byte remspännare på min 9000.

    Remspännaren sitter i ett litet "fäste" o du behöver inte lyfta ur motorn.
    Ta av höger framdäck och innerskärmen så ser du hur den sitter.
    3 bult o den är borta!

    Det var fästet som hade gått av på min bil!

    tror den gick på 1400-1500 om ja inte minns fel...bara gå in på saab i din stad o prata me dom
    Robert Svensson - Lokförare
    Saab ng900 Aero 1996
    1:00:435

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Några tips:

    http://quasimotors.com/belt_install.htm

    http://townsendimports.com/Web/engin...3tensioner.pdf

    Lycka till!

    Passar även på att flytta till "Motor och motorstyrning"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    316
    här har du en bild på hur det ser ut!

    http://saab.doda.se/pictures/ByteAvFast ... G_0082.jpg
    Robert Svensson - Lokförare
    Saab ng900 Aero 1996
    1:00:435

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Ett par kontrollfrågor:

    Bör man byta remspännaren i sig eller bara fästet den sitter i? Vad kostar en spännare i sig? Har köpt en rem redan...

    Fästet är det som sitter fast med 3 bultar, "mounting plate" i townsendimports pdf?

    Bulten för remspännaren går således inte genom denna och in i motorblocket utan sitter endast i fästet? Jag har som jag skrivit ovan huvudet och en bit till av bulten.

    Jag känner mig ovanligt trög idag, hoppas ni ursäktar.

    BTW: Vad gjorde man innan internet, skickade man runt stenciler i små slutna sällskap, med en månads fördröjning innan den kom åter? Uppskattar verkligen era utförliga svar.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Stoppa ner en kamera och ta lite bilder så skall vi nog kunna förklara
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    En ny spännare kostar 823:- exkl STCS-rabatt på Speedparts, 918:- hos Mekonomen.

    Du bör kontrollera hjulen (spännarens och det andra löphjulet) då remmen ändå är borta.
    Jag åkte på att byta båda mina hjul då lagren var helt slut (ca 300:- /st).

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av LM
    En ny spännare kostar 823:- exkl STCS-rabatt på Speedparts, 918:- hos Mekonomen.

    Du bör kontrollera hjulen (spännarens och det andra löphjulet) då remmen ändå är borta.
    Jag åkte på att byta båda mina hjul då lagren var helt slut (ca 300:- /st).

    Lycka till!
    Är inte spännaren "trasig" så kan man fylla på med lite bromsvätska
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    316
    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Ett par kontrollfrågor:

    Bör man byta remspännaren i sig eller bara fästet den sitter i? Vad kostar en spännare i sig? Har köpt en rem redan...
    Spännaren o fästet är samma del, tror inte man kan köpa dom separat!
    Robert Svensson - Lokförare
    Saab ng900 Aero 1996
    1:00:435

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Robert1987
    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Ett par kontrollfrågor:

    Bör man byta remspännaren i sig eller bara fästet den sitter i? Vad kostar en spännare i sig? Har köpt en rem redan...
    Spännaren o fästet är samma del, tror inte man kan köpa dom separat!
    Det är separata delar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Äh vad fan, jag tycker inte min liknar din Robert. Är det samma bilmodell vi talar om?
    Har tagit en bild, men det gick ju inte att posta bilder i forumet och har ingen sida att länka till tyvärr.

    Det som är kvar på motorblockssidan är en platta som från motorblocket är en pyramid formad historia (ej helgjuten utan två el. flera flärpar) med en tapp i andra änden. Denna tapp har en bit bortsliten.
    Remspännarkolven dinglar löst.

    Fan, nu krånglar jag till det ännu mer.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Äh vad fan, jag tycker inte min liknar din Robert. Är det samma bilmodell vi talar om?
    Har tagit en bild, men det gick ju inte att posta bilder i forumet och har ingen sida att länka till tyvärr.
    "The wasp" dvs www.geting.se , där kan du ladda upp bilder.

    Såg just att "figure 3" i pdf-dokumentet jag länkade till visar spännaren med tillbehör "från insidan" dvs motorsidan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Perfa, bild kommer här (om jag nu gör rätt):

    http://www.geting.se/viewimage.php?i...5-_DSC1967.jpg

    Om jag fattat rätt:

    1. Remspännaren (ligger lite i skymundan)

    2. Fästet (detta liknar inte Roberts eller?)

    3. 1 av skruvarna till fästet skymtar.

    P.S Tack LM för tipset om Getingen (från en med hat för getingar).
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    202
    Bytte ut skruven på min bil i söndags hade samma fel, den var avskuvad, och det var inga problem tog ca 30 min. (fast jag har varit i det området och grävt tidigare)
    Dock ser det ut som det släppt en bit från fästet där skruven ska in (2)
    men har du tur är hålet tillräckligt djupt för en ny skruv (tror den kostade 56 kr på Saab).
    Som sagts innan så behöver du inte köpa nya delar om allt är helt, bara en ny skruv på saab.
    Det kan va lite segt ett trycka ihop spännaren igen för att få på remmen men jag använde en modifierad tving.
    900T16 -91 |-\___\\-------//___/-| 9-5 Aero -03
    Tidigare 9-5 AERO -04 Aut 9-5 AERO -01 9000 Griffin -94 2.3T 200+

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    316
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Robert1987
    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Ett par kontrollfrågor:

    Bör man byta remspännaren i sig eller bara fästet den sitter i? Vad kostar en spännare i sig? Har köpt en rem redan...
    Spännaren o fästet är samma del, tror inte man kan köpa dom separat!
    Det är separata delar.

    jojo men dom säljs som en del!
    Robert Svensson - Lokförare
    Saab ng900 Aero 1996
    1:00:435

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Äh vad fan, jag tycker inte min liknar din Robert. Är det samma bilmodell vi talar om?
    Samma bilmodell men med olika motorer
    Skillnaden är att Robert har långmotor och du har en kort, fästet skiljer sig mellan dessa.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Om jag förstått er alla nu så är svaret på mina frågor
    Ja, det är fästet som syns i bild (2) /dock ej lika som Roberts) och bulten sitter endast i detta fäste, vilket går att byta utan större problem?

    Är det remspännarbulten som går in i fästet som är vänsterjängad? Jag vet att vi provade att gänga i den del av bulten vi hittade utan att lyckas. Om det berodde på att vi skruvade åt fel håll eller om något sitter kvar i fästet vet jag ej. Får kolla detta igen.

    Om det nu går att skruva i bulten (ingen del sitter kvar), är det då bara att köpa en ny bult eller bör man satsa på hela klabet med fäste och spännare och gud och hans moster? Känns som att det rinner iväg ett par slantar...
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Är det remspännarbulten som går in i fästet som är vänsterjängad?
    Den enda skruv som är vänstergängad där är mig veterligen den som sitter genom hjulet på spännaren.

    Om du behöver köpa delar till fästet borde väl närmaste skrot kunna vara ett bra utgångsläge?

    Lycka till!

    Edit: Hur f*n hade jag stavat egentligen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Remspännare 9000 2.3t -91
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 15:46
  2. Laga remspännare 9000 cs?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 19:33
  3. remspännare/dämpare 9000
    Av NocaL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 00:07
  4. automatisk remspännare 9000 90-93 2.3
    Av NaitSirk i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 11:57
  5. remspännare 9000
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 07:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •