Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Limp home vid gaspådrag efter motortvätt OG9-5

  1. #1

    Limp home vid gaspådrag efter motortvätt OG9-5

    Bilen är en 9-5 2,3t 185hk -01, 23300mil(DI-kassett ca 1500mil)
    Hoppas nån kan hjälpa mig...
    Efter en service av bilen, byte olja, luft/oljefilter och tändstift gjorde jag en motortvätt. Blåste rent allt med tryckluft och varmkörde på tomgång med öppen huv. Bilen gick bra, testade att varva upp den och allt fungerade.

    Lät den sen stå i varmgarage under natten. Efter jag varmkört den igen på morgonen så testade jag att dra på lite.
    Då händer det, vid ca 3500 varv klipper den av och om jag sen gasar så klipper den vid 2000 varv.
    Jag har testat att därefter återställa limp home och nollat datorn.
    Har dessutom tagit isär alla kontakter och rengjort och sprayat med kontaktspray. Ingen skillnad.
    Tog även av spjällhuset och gjorde rent det.
    Vad kan ha hänt?
    Det fanns vatten vid ettans cylinder när det hände, kan det varit så att DI-kassetten rykt? Om så vore fallet så skulle väl inte bilen starta och gå bra innan jag drar på fullt?

    Tack på förhand
    /Andreas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    DI kassetten har säkert gått åt fanders.

    Varför motortvätta? Den går inte bättre för det. Motortvätta är ju samma som att dammsuga insidan på tv´n ett par gånger per år.......

    Nördarna har en massa bra motiveringar till varför man motortvättar, men har man haft bil i snart 18år så lär man sig lite......
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Prova byt tändstift igen.

    Mvh Karl

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Varför motortvätta? Den går inte bättre för det. Motortvätta är ju samma som att dammsuga insidan på tv´n ett par gånger per år.......

    Nördarna har en massa bra motiveringar till varför man motortvättar, men har man haft bil i snart 18år så lär man sig lite......
    Visst, gillar man rent så...Men dumt att vara slarvig(som jag) Har haft bil länge och alltid hållt snyggt utan problem.

    Men nån gång ska vara den första...

    Du tror att det är DI:n. Ok. Kan man resistansmäta den för att kolla felet?
    /Andreas

  5. #5
    Tänkte också på stiften.. Ska kolla direkt!
    /Andreas

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Optimist
    Tänkte också på stiften.. Ska kolla direkt!
    /Andreas
    sätt dit nya om du har och testa...

    Mvh Karl

  7. #7
    hmm hittade inga, men bilen borde ju gå dåligt redan från start med dåliga sift? Den startar direkt och går normalt tills dess att jag trycker ner gasen mer än ca 30%.

    När jag gör det går bilen limp home och tickar tre dubbelslag (spjällägesgivaren tror jag det är)
    /Andreas

  8. #8
    några fler med bra ideer?

  9. #9
    Var till saab och fick felkoder utläst.
    "Pedallägesgivare 1 & 2 spänning utanför toleransnivå"(, eller nåt liknande)..

    Fråga, -var sitter dessa???

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405
    satsning vore att det är givare som sitter på spjällhuset.
    Men kan inte minnas att där ska siotta mer en TPS en och en annan givare vad jag har för mig i alla fall.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  11. #11
    enda givaren som sitter på spjällhuset är limp home solenoiden. Verkar inte bättre än att spjällhuset gett upp...

  12. #12
    DÅ var det löst då...

    Antagligen så har det kommit in fukt i spjällhuset på gaswiresidan och orsakat problem. Felkoderna blev pedallägesgivare 1 &2 spänning utanför tolerans. Taskig kontakt med andra ord.

    Lösning>>byte spjällhus!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Sthlm/Tumba
    Inlägg
    40
    På "gasspjället" det som gaswiren sitter fäst i så finns det en fjäder som när man gasar på ordentligt kan slå till & ställa bilen i limp-home läge & då måste återställas (spännas tillbaka i rätt läge) innan man nollställer annars så tar det 2min sen går den i limp-home läge igen.
    Detta hände på min 9-5 Aero -00 pga att gaswiren var feljusterad.
    Tog ett tag innan jag hitta felet men sen så funka det hur bra som helst igen..

    Kolla spännfjädern på gasspjället så att den ligger i läge..

    Önskar jag kunde gå ut & fota åt dig hur det ska se ut men tyvärr så äger jag ingen 9-5:a längre..
    ***************************************
    9-5 Aero -04/Honda VTR 1000F
    http://www.garaget.org/?car=104279

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av SleeperVector
    På "gasspjället" det som gaswiren sitter fäst i så finns det en fjäder som när man gasar på ordentligt kan slå till & ställa bilen i limp-home läge & då måste återställas (spännas tillbaka i rätt läge) innan man nollställer annars så tar det 2min sen går den i limp-home läge igen.
    Detta hände på min 9-5 Aero -00 pga att gaswiren var feljusterad.
    Tog ett tag innan jag hitta felet men sen så funka det hur bra som helst igen..

    Kolla spännfjädern på gasspjället så att den ligger i läge..

    Önskar jag kunde gå ut & fota åt dig hur det ska se ut men tyvärr så äger jag ingen 9-5:a längre..
    Bild på detta: http://photo.platonoff.com/Auto/2004...home_reset.jpg
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Sthlm/Tumba
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av SleeperVector
    På "gasspjället" det som gaswiren sitter fäst i så finns det en fjäder som när man gasar på ordentligt kan slå till & ställa bilen i limp-home läge & då måste återställas (spännas tillbaka i rätt läge) innan man nollställer annars så tar det 2min sen går den i limp-home läge igen.
    Detta hände på min 9-5 Aero -00 pga att gaswiren var feljusterad.
    Tog ett tag innan jag hitta felet men sen så funka det hur bra som helst igen..

    Kolla spännfjädern på gasspjället så att den ligger i läge..

    Önskar jag kunde gå ut & fota åt dig hur det ska se ut men tyvärr så äger jag ingen 9-5:a längre..
    Bild på detta: http://photo.platonoff.com/Auto/2004...home_reset.jpg
    Precis!
    ***************************************
    9-5 Aero -04/Honda VTR 1000F
    http://www.garaget.org/?car=104279

  16. #16
    Jag har provat att återställa spjällhuset och nollat felkoden ett antal gånger, men problemet satt tyvärr inne i spjällhuset alltså...
    Men tack för hjälpen ändå!

Liknande ämnen

  1. Check engine och limp-home efter turbobyte
    Av stirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 23:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •