Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ljudbygge i saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    16

    Ljudbygge i saab 9000

    Hej alla & Gott nytt år!

    Jag är amatör på allt vad bilar, ljud el heter. Men jag försöker!! (det ska ni veta)

    Det är så att orginalljudet i saaben duger inte ens till gamelmormor så jag har börjat bygga lite. Jag kör infinity 4" ref 4002i fram. Har använt dom förut och är ganska nöjd med dessa, jag har inget slutsteg kopplat till dessa utan dom sitter direkt mot min enhet.
    Bak sitter orginal 6x9"
    Bas är dubbla 10" alpine basar som har ett par år på nacken med ett Crunch V-2800 steg.

    Nu till mina frågor:
    Kommer jag i framsätet märka någon större skillnad på ljudet om jag byter ut bakhögtalarna mot exempelvis Infinity Ref 9603i?
    Är infinity fel märke? Jag har länge kört med det märket i hemma bion och är mycket nöjd.

    Är ett slutsteg att rekomendera för att driva fram och baksystem eller går dessa att köra direkt mot enheten? Vad är det som skiljer i annat fall hur högt jag kan spela eller hur "bra" det låter?

    Någon som har ett förslag på något steg som inte kostar allt för många tusenlappar i så fall?

    Och till basfrågan, alpinebasar är det skräp eller inte? Jag upplever att dom är lite mullriga.

    Tack på förhand!
    Saab 9000 2.3T -96

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    JKPG
    Inlägg
    224
    Du ska nog satsa först och främs på framhögtalare, för det blir nog mest dom där bak som kommer att höra bakhögtalarna.
    Och slutsteg underlättar ju alltid, blir bra mkt klarare och renare ljud med slutsteg.

    mvh.

    //Johan

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    tycker som tidigare talare att sattsa på framsystemet jusst nu har du bas som tar över allt.. bygg in någe grövre i dörrarna kör skälv med DLS ultimate bas i dörrarna och Dls classic koax i brädan...

    bild om hur dörren ser du på min sida på garaget.. det låter väldigt bra koaxerna har sina egna filter å dörrarna kommer från egen kanal på steget kör ett fyra kanalers till framsystemet..

    Det är för lite effekt från stegen som sabbar högtalarna... låter fel men det är så säger de lärda här runt omkring.

    (har nu tage ur baslådan och monterat i MDS 6x9 bak å kan bara säga det att jag inte är nöjd då de nästan förstör ljudet i fram)
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

Liknande ämnen

  1. Ljudbygge Saab 9-3 SS
    Av Phasio i forum Projekt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 12:35
  2. Ljudbygge i skuffen på 9000!
    Av Matte J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 23:13
  3. saab 93 03-05 ljudbygge
    Av moje i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •