Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vilken motorolja ska jag välja?

  1. #1

    Vilken motorolja ska jag välja?

    Vilken motorolja använder ni i era Saab'ar?, Vilka rekommendationer har ni?. Jag bor i södra norrland, visst är det Helsyntetsolja som gäller för mig? 5W-30 kanske?
    Saab 9-3 Aero 2.0t, 205 hkr -00
    NEWBIE :P

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 447
    Jag skulle satsa på en 0W30 eller 0W40 av bra sort.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  3. #3
    Jag bor också i södra norrland och håller på att skaffa mig en Saab 9-5 2,0t kombi och undrar samma sak...

    Måste man köra på helsyntet eller funkar det lika bra eller kanske bättre med delsyntet???

    Har ju läst en del om hög oljeförbrukning och motorhaverier och oilsludge eller vad det kallas....

    //Surmetarn
    Saab 9-5 Kombi 2,0T -02

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 550
    Citat Ursprungligen postat av surmetarn
    Jag bor också i södra norrland och håller på att skaffa mig en Saab 9-5 2,0t kombi och undrar samma sak...

    Måste man köra på helsyntet eller funkar det lika bra eller kanske bättre med delsyntet???

    Har ju läst en del om hög oljeförbrukning och motorhaverier och oilsludge eller vad det kallas....

    //Surmetarn
    Helsyntet är det enda som gäller för turbomotorer. Det finns billiga alternativ att köpa. Själv kör jag på Biltemas 5W40, som inte är mkt dyrare än mineraloljor av kända märken. Sedan finns det en BP syntet 0W40 som de säljer på www.sdcc.se under rubriken "lagerrensning". 245 kr för 4 liter är ett bra pris. Skulle tro att den uppfyller de krav Saab ställer på oljor eftersom sdcc är kopplat till Saab.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av surmetarn
    Jag bor också i södra norrland och håller på att skaffa mig en Saab 9-5 2,0t kombi och undrar samma sak...

    Måste man köra på helsyntet eller funkar det lika bra eller kanske bättre med delsyntet???

    Har ju läst en del om hög oljeförbrukning och motorhaverier och oilsludge eller vad det kallas....

    //Surmetarn
    Helsyntet är det enda som gäller för turbomotorer. Det finns billiga alternativ att köpa. Själv kör jag på Biltemas 5W40, som inte är mkt dyrare än mineraloljor av kända märken. Sedan finns det en BP syntet 0W40 som de säljer på www.sdcc.se under rubriken "lagerrensning". 245 kr för 4 liter är ett bra pris. Skulle tro att den uppfyller de krav Saab ställer på oljor eftersom sdcc är kopplat till Saab.
    Jag åkte till OKQ8 idag och köpte deras egna Helsyntetsolja. Dom bakom disken sa att den funkade utmärkt till Saab 9-3, får väll lita på det då .
    Saab 9-3 Aero 2.0t, 205 hkr -00
    NEWBIE :P

  6. #6
    Så det är helsyntet som gäller för turbomotorer.....

    Tidigare hade jag en 9000 CSE 2,0t -96 chippad som jag köpte med mätarställningen 24000 och sålde när den stod på 33000 mil
    Motorn körde jag på Castrol delsyntet och gick som en klocka hela tiden och drog INTE en milimeter på stickan mellan oljebytena

    Är det någon avgörande skillnad på den motorn och den som sitter i 9-5 2,0t -02 som leder till val av olja???

    //Surmetarn
    Saab 9-5 Kombi 2,0T -02

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 746
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av surmetarn
    Så det är helsyntet som gäller för turbomotorer.....

    Tidigare hade jag en 9000 CSE 2,0t -96 chippad som jag köpte med mätarställningen 24000 och sålde när den stod på 33000 mil
    Motorn körde jag på Castrol delsyntet och gick som en klocka hela tiden och drog INTE en milimeter på stickan mellan oljebytena

    Är det någon avgörande skillnad på den motorn och den som sitter i 9-5 2,0t -02 som leder till val av olja???

    //Surmetarn
    När det gäller motstånd mot oxidering så finns det inget bättre än en bra syntetolja med dess långa raka oljemolekyler (tillsammans med rätt additiv). Just oxidering är vad som startar processen som leder till oil sludge varvid man bör välja en bra synetolja till motorn i 9-5.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    545
    Jag kör numera Biltemas helsyntet i 9-5:an känner fler som kör den oljan i sina turbosaabar, jag tycker inte det känns värt att betala för "fränare" fabrikat. Min 20 år gamla japanare som jag kör varje dag har alltid gått på Biltemas delsyntet iaf de 10 000 mil jag haft den...
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  9. #9
    OK och tack för alla svaren men är det någon som kan förklara skillnaden mellan en helsyntet och en delsyntet?
    Den praktiska skillnaden tack, tjockhet, vidhäftning osv....
    //Surmetarn
    Saab 9-5 Kombi 2,0T -02

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 550
    Citat Ursprungligen postat av surmetarn
    OK och tack för alla svaren men är det någon som kan förklara skillnaden mellan en helsyntet och en delsyntet?
    Den praktiska skillnaden tack, tjockhet, vidhäftning osv....
    //Surmetarn

    Prova att göra en sökning i gamla trådar, så kommer du att finna många intressanta texter kring detta.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Ok, har kollat genom en del gamla trådar och får nog fram att det är HELSYNTET SOM GÄLLER sen namnet på oljan verkar variera mellan förarna.

    Det man är fundersam över är ju varför en del uppfattar mobiloljan som det ända allenarådande och en del andra tycker att den bara "rinner rakt genom motorn" med hög oljeförbrukning som följd...

    Olika motorer av samma modell verkar bete sig olika ?!?

    //Surmetarn
    Saab 9-5 Kombi 2,0T -02

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av surmetarn
    Så det är helsyntet som gäller för turbomotorer.....

    Tidigare hade jag en 9000 CSE 2,0t -96 chippad som jag köpte med mätarställningen 24000 och sålde när den stod på 33000 mil
    Motorn körde jag på Castrol delsyntet och gick som en klocka hela tiden och drog INTE en milimeter på stickan mellan oljebytena

    Är det någon avgörande skillnad på den motorn och den som sitter i 9-5 2,0t -02 som leder till val av olja???

    //Surmetarn
    När det gäller motstånd mot oxidering så finns det inget bättre än en bra syntetolja med dess långa raka oljemolekyler (tillsammans med rätt additiv). Just oxidering är vad som startar processen som leder till oil sludge varvid man bör välja en bra synetolja till motorn i 9-5.
    ... eller byta olja oftare. Kör man t.ex. 500 mil med oljan så gör det inget om den inte är den allra finaste oljan som kostar 400kr/litern...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Hmmm har GM motorolja Semi syntet.

    Är det dåligt till min saab eller vadå?



    Klicka för större bild.

    Är den oljan bra för bilen?
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 746
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av surmetarn
    OK och tack för alla svaren men är det någon som kan förklara skillnaden mellan en helsyntet och en delsyntet?
    Den praktiska skillnaden tack, tjockhet, vidhäftning osv....
    //Surmetarn
    En delsyntetisk olja är en mineralolja som innehåller kring 20% syntetisk olja för förbättrad prestanda.

    Tjockheten, eller viskociteten som det heter är beroende på viskositetsklassning, inte vad oljan är av för typ. Dock så brukar syntetiska oljor, med sina högre viskocitetsindex erbjuda lägre viskocitet vid låga temperaturer för en given varmviskocitet. De kan också ge högre viskocitet vid mycket höga temperaturer.

    Vidhäftning, ja oljor som är opolära rinner för eller senare av alla ytor. Polära oljor som exempelvis vissa estrar kan dock bilda ytfilmer. Hur snabbt en olja rinner av en yta är dock en egenskap som mest får för mycket fokus av folk som inte är så insatta när det gäller oljor.

    De flesta detaljer i en motor smörjs med ett konstant flöde av olja, som används för att bygga upp en hydrodynamisk smörjfilm. Exempelvis ventilsystemet är dock beroende på filmbildande egenskaper, detta hanteras dock av olika additiv i oljan.

Liknande ämnen

  1. VIlken motorolja? 9-3 2.8t -08
    Av M@xe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 10:01
  2. Vilken motorolja i 9-5 2.3T
    Av Guztav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 01:19
  3. Vilken motorolja?
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 23:31
  4. Vilken motorolja ska jag ha?
    Av Bmw-Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 18:12
  5. Vilken motorolja?
    Av ANDREAS H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •