Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: 330 hk 9-5 BioPower högfartstestas i Teknikens Värld!

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 168
    Bilen är ju en av flera som rullar omkring, vi har ju sett och läst om Combin förut, EtanolAero osv. Inget konstigt med denna på något sätt.
    Utengen har väl tidigare hintat om att det är en Hirsch/305 hk med andra spridare mm.

    Jag är säker på att andra "Biopowaero" klarar samma resultat med lätthet
    ESP

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Intressant att den hade en högre utväxling också (ca 5% högre). Den utväxlingen sitter tydligen i 9-5 på brittiska marknaden, och det var ngt nytt åtminstone inte jag visste.
    Varför i hela friden är britterna intresserade av annan utväxling?
    Fredrik J

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978

    Re: 330 hk 9-5 BioPower högfartstestas i Teknikens Värld!

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Kul läsning i senaste numret av Teknikens Värld. En 330 hk/470 Nm 9-5 2,3T BioPower (fullsmetad med utrustning) klockas i ny "världsrekordhastighet" för E85-bilar.

    Mvh

    KK
    Borde inte va så svårt att knäcka det med "rätt bil" eller, ganska menlöst rekord eller

    Om man tex tar en Koenigsegg CCR med etanolmapp så borde man komma upp i bra mycket högre hastighet. Den ska väll spotta ur sig närmare 900hk Topgear testade ju den 50hk svagare bensin varianten och kom upp i nästan 400km/h på sin testraka.........
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av ESP
    Jag är säker på att andra "Biopowaero" klarar samma resultat med lätthet
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #25
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Saab 9-5 Aero BioPower Concept 310 hk går duktigt bra me....

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Citat Ursprungligen postat av ESP
    Bilen är ju en av flera som rullar omkring, vi har ju sett och läst om Combin förut, EtanolAero osv. Inget konstigt med denna på något sätt.
    Utengen har väl tidigare hintat om att det är en Hirsch/305 hk med andra spridare mm.

    Jag är säker på att andra "Biopowaero" klarar samma resultat med lätthet

    Bingo....


    En av de 4-5 bilar som byggts av SAAB, varan några går som tjänstebilar hos vissa chefer, bl a. GM-chefen i USA har jag för mig.

    De togs fram på relativt kort tid och av praktiska skäl så användes då Hirsch hårdvara på turbo och IC och med spridare från Subaru Impreza GT (eller vad de nu heter).

    Jag har lite svårt att förstå varför det nu påstås vara 330 Hk i dessa då dessa har bromsats av SAAB själva till 306 Hk och då med max utnyttjade spridare. Jag undrar om inte standard toppfartbegränsning på 250 KILOMETER I TIMMEN..... finns i dessa bilar med?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #27
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418


    Bingo....


    En av de 4-5 bilar som byggts av SAAB, varan några går som tjänstebilar hos vissa chefer, bl a. GM-chefen i USA har jag för mig.

    De togs fram på relativt kort tid och av praktiska skäl så användes då Hirsch hårdvara på turbo och IC och med spridare från Subaru Impreza GT (eller vad de nu heter).

    Jag har lite svårt att förstå varför det nu påstås vara 330 Hk i dessa då dessa har bromsats av SAAB själva till 306 Hk och då med max utnyttjade spridare. Jag undrar om inte standard toppfartbegränsning på 250 Hk finns i dessa bilar med?


    MVH Tony
    Bara för att jäklas lite mer med dig Tony... toppfartbegränsning på 250 Hk? Vad menas med det (Nästan enbart för att du pratade om att du aldrig skulle göra det själv)

    För att vara lite seriösare är det inte möjligt att denna bil kör på andra spridare och ett annat program och därför har man lyckas plocka ur en del extra effekt?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418


    Bingo....


    En av de 4-5 bilar som byggts av SAAB, varan några går som tjänstebilar hos vissa chefer, bl a. GM-chefen i USA har jag för mig.

    De togs fram på relativt kort tid och av praktiska skäl så användes då Hirsch hårdvara på turbo och IC och med spridare från Subaru Impreza GT (eller vad de nu heter).

    Jag har lite svårt att förstå varför det nu påstås vara 330 Hk i dessa då dessa har bromsats av SAAB själva till 306 Hk och då med max utnyttjade spridare. Jag undrar om inte standard toppfartbegränsning på 250 Hk finns i dessa bilar med?


    MVH Tony
    Bara för att jäklas lite mer med dig Tony... toppfartbegränsning på 250 Hk? Vad menas med det (Nästan enbart för att du pratade om att du aldrig skulle göra det själv)

    För att vara lite seriösare är det inte möjligt att denna bil kör på andra spridare och ett annat program och därför har man lyckas plocka ur en del extra effekt?

    Jag skyller på åldern, ja över min obeskrivliga klantighet att skriva fel jämt....

    Nu har jag ju inte läst om just denna bil i just detta test i Teknikens Värld. Men har jag förstått det rätt om det är just en E85-PR-bil från SAAB? Om det är det så har ju den större spridare som jag skrev, från Subaru Impreza WRC, GT eller va sjutton de heter de där nippontractori.... Sen Hirsch hårdvara med större turbo (T28?) och IC.

    På tal om inget så kanske jag tar mig en solskenstur till Gefle någon dag/kväll bara för att lufta skruttSierran en smula innan vinteridet. Det vore ju kul att träffas lite då, ja du och de andra b-dårarna ink. Hisingefetischisten Flåklypa. Jag kan ju ta med mätmojen om så önskas.


    MVh Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    En av de 4-5 bilar som byggts av SAAB, varan några går som tjänstebilar hos vissa chefer, bl a. GM-chefen i USA har jag för mig.
    Var tankar han? Är inte etanolpumparna lika sällsynt i USA som dom är i Europa.
    Fredrik J

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":2ixk2b82
    En av de 4-5 bilar som byggts av SAAB, varan några går som tjänstebilar hos vissa chefer, bl a. GM-chefen i USA har jag för mig.
    Var tankar han? Är inte etanolpumparna lika sällsynt i USA som dom är i Europa.[/quote:2ixk2b82]

    Ingen aning, kanske på tax free.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Det finns E85 i USA, om än inte jättevanligt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Samma som i europa då, den finns men man hittar den inte utan karta...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Reportaget om 9-5 1,9tid Hirsch i Teknikens värld!
    Av Börne i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 00:02
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 18:19
  3. teknikens värld 9000 aero
    Av krippe i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 22:27
  4. 9-5Aero 260hk AUT i nya Teknikens Värld...
    Av Andreas Plars i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 23:53
  5. 9-7x i Teknikens Värld
    Av nygren i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •