Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: 330 hk 9-5 BioPower högfartstestas i Teknikens Värld!

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300

    330 hk 9-5 BioPower högfartstestas i Teknikens Värld!

    Hej,

    Kul läsning i senaste numret av Teknikens Värld. En 330 hk/470 Nm 9-5 2,3T BioPower (fullsmetad med utrustning) klockas i ny "världsrekordhastighet" för E85-bilar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 040
    Det råkar inte va din bil?
    Gone country....

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Det råkar inte va din bil?
    Absolut inte. Så lite effekt vill man ju inte bli sedd med...

    Skämt åsido, det är en PR/Prototyp-variant från Saab.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Scanna för bövelen
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Scanna för bövelen
    Ta på dig dina nya löpardojjor och spring till kiosken

    Låter som intressant läsning! Vore kul att testa mot din KK, 2.0t mot 2.3t.


    Mvh

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Scanna för bövelen
    Ta på dig dina nya löpardojjor och spring till kiosken

    Låter som intressant läsning! Vore kul att testa mot din KK, 2.0t mot 2.3t.


    Mvh
    Taskmört.
    Redan gjort mitt varv idag ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Intressant att den hade en högre utväxling också (ca 5% högre). Den utväxlingen sitter tydligen i 9-5 på brittiska marknaden, och det var ngt nytt åtminstone inte jag visste.

    För övrigt hade den rejskatt och grövre avgas, större turbo (stod ej vilken, men kanske en 15T#5 skulle kunna fixa det på etanol om de pressat den ordendligt). Andra spridare och större snok. Så har jag för mig att det var större IC också (har inte blaskan här och orkar inte gå 15 m för att kontrollera )

    Bilen är en helt vanlig röd sedan med 2,3T på bakluckan, så det är inte så mkt att se bilder på...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Intressant att den hade en högre utväxling också (ca 5% högre). Den utväxlingen sitter tydligen i 9-5 på brittiska marknaden, och det var ngt nytt åtminstone inte jag visste.

    För övrigt hade den rejskatt och grövre avgas, större turbo (stod ej vilken, men kanske en 15T#5 skulle kunna fixa det på etanol om de pressat den ordendligt). Andra spridare och större snok. Så har jag för mig att det var större IC också (har inte blaskan här och orkar inte gå 15 m för att kontrollera )

    Bilen är en helt vanlig röd sedan med 2,3T på bakluckan, så det är inte så mkt att se bilder på...
    Tack.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 168
    252,6 km/h på Björkviks "strip".
    ESP

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Intressant att den hade en högre utväxling också (ca 5% högre). Den utväxlingen sitter tydligen i 9-5 på brittiska marknaden, och det var ngt nytt åtminstone inte jag visste.

    För övrigt hade den rejskatt och grövre avgas, större turbo (stod ej vilken, men kanske en 15T#5 skulle kunna fixa det på etanol om de pressat den ordendligt). Andra spridare och större snok. Så har jag för mig att det var större IC också (har inte blaskan här och orkar inte gå 15 m för att kontrollera )

    Bilen är en helt vanlig röd sedan med 2,3T på bakluckan, så det är inte så mkt att se bilder på...
    Tror inte saab kör 15T#5 för att nå 330 kusar. Min gissning är att dom använder en T28BB.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Intressant att den hade en högre utväxling också (ca 5% högre). Den utväxlingen sitter tydligen i 9-5 på brittiska marknaden, och det var ngt nytt åtminstone inte jag visste.

    För övrigt hade den rejskatt och grövre avgas, större turbo (stod ej vilken, men kanske en 15T#5 skulle kunna fixa det på etanol om de pressat den ordendligt). Andra spridare och större snok. Så har jag för mig att det var större IC också (har inte blaskan här och orkar inte gå 15 m för att kontrollera )

    Bilen är en helt vanlig röd sedan med 2,3T på bakluckan, så det är inte så mkt att se bilder på...
    Tror inte saab kör 15T#5 för att nå 330 kusar. Min gissning är att dom använder en T28BB.
    Håller med. Man kan ju inte pressa hur mycket som helst ur den lilla krabaten.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 882
    Medlem#
    891
    Citat Ursprungligen postat av ESP
    252,6 km/h på Björkviks "strip".
    Jävlar vilken slutfart Måste gå nåt grymt

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Citat Ursprungligen postat av ESP
    252,6 km/h på Björkviks "strip".
    Jävlar vilken slutfart Måste gå nåt grymt
    Helt OK för att vara 201 m.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Citat Ursprungligen postat av ESP
    252,6 km/h på Björkviks "strip".
    Jävlar vilken slutfart Måste gå nåt grymt
    Helt OK för att vara 201 m.

    Mvh

    KK
    Måste varit Fredrik som gjort programmet...
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Citat Ursprungligen postat av ESP
    252,6 km/h på Björkviks "strip".
    Jävlar vilken slutfart Måste gå nåt grymt
    Helt OK för att vara 201 m.

    Mvh

    KK



    Jag måste knalla iväg till Coop och kolla om tidningen är värd pengarna...

    EDIT
    Är det bara en liten artikel eller är den större?
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Men vänta nu här, nu blandar ni väl k*kar och morötter?

    Den angivna toppfarten vid provtillfället är ju inte detsamma som att det är sluthastighet efter 201 m, eller hur?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men vänta nu här, nu blandar ni väl k*kar och morötter?

    Den angivna toppfarten vid provtillfället är ju inte detsamma som att det är sluthastighet efter 201 m, eller hur?
    Nä det är 60fot farten... tror du verkligen den var så seg att den skulle ligga under 300km/H vid 201m?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men vänta nu här, nu blandar ni väl k*kar och morötter?

    Den angivna toppfarten vid provtillfället är ju inte detsamma som att det är sluthastighet efter 201 m, eller hur?
    Nä det är 60fot farten... tror du verkligen den var så seg att den skulle ligga under 300km/H vid 201m?
    Mitt inlägg var mer menat som konumentupplysning till de som inte lika lätt som jag själv vet skillnaden mellan nämnda kroppsdelar respektive rotfrukter.
    Tyckte bara att de olika inläggen blandar och ger olika, ej jämförbara uppgifter på ett knepigt sätt.

    Bara för det kan ni ju läsa tidningen men från att ha varit en trogen läsare av den blaskan i många år har jag tappat intresset för den och skulle inte alls förvånas om det visar sig att artikeln är minst lika rörig som denna tråd.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    För att skapa lite ordning och reda här, så var jag tvungen att vandra de 15 metrarna (tur och retur, dessutom ). Bilen körs på en flygraka som är 2,6 km lång. De startar på en intaxningssträcka och kommer i drygt 100 km/h in på rakan och drar fullt. Sedan börjar de bromsa en bit innan rakan är slut och svänger in på en annan intaxningsbana. Så ca 2,5 km kör de för att nå en hastighet av 252,6 km/h. Detta är ju dock inte toppfarten, utan den är ju lite högre så klart.

    Sedan kan jag tillägga att det står att de tagit upp extra hål i filterboxen också.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Och denna bil har alltså SAAB byggt och lånat ut till Teknikens Värld för tester ? Låter ju helt sanslöst otroligt isåfall..

Liknande ämnen

  1. Reportaget om 9-5 1,9tid Hirsch i Teknikens värld!
    Av Börne i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 00:02
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 18:19
  3. teknikens värld 9000 aero
    Av krippe i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 22:27
  4. 9-5Aero 260hk AUT i nya Teknikens Värld...
    Av Andreas Plars i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 23:53
  5. 9-7x i Teknikens Värld
    Av nygren i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •