Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97

Ämne: Scantool eller Digimoto för OBD2 avläsning

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178

    Scantool eller Digimoto för OBD2 avläsning

    Hej!

    Har frågat i annan tråd om läsning av felkoder, men testar även i denna då jag inte fått ngt svar.

    Vilket program är bättre för använding med OBD2, scantool lr digimoto? Alltså rent funktionmässigt (strunta i att det ena programmet är gratis o det andra kostar $). Vill veta innan jag beställer från Amerikaaa

    tack

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Trodde jag hade svarat i den andra tråden men en kort repris då:

    Digimoto v3.6 som jag KÖPT funkar OK, snygg grafik & lättanvänt dock lyckades jag inte radera felkoder med detta. Hur v3.7 funkar vet jag ej.
    Har endel funktioner som accelerationsdiagram mha hastighetssignalen etc & lite snygga grafer & visarinstrument. Har för mig att det var detta som inte fixade metriska enheter men kan minnas fel, kanske fixat i v3.7.

    Scantool: lite billigare utseende men annars OK. Med detta kunde jag radera felkkoder.


    Sen har jag testat OBDlogger eller vad det nu heter. Har för mig att det är det som loggar data till en fil som man sen kan behandla i ex Excel.

    Har för mig att jag testade nåt 4:e program men får inte igång min laptop för tillfället så jag kan kolla vilket det var.

    Om du kan vänta en dag kan jag kolla på detta i morgon & kanske även skicka skärmdumpar om du eller nån annan är intresserad.

    Hoppas det räcker för tillfället!

    (Om jag får tycka till så borde det vara smartast att gå ihop några & köpa dessa grejer, trots allt är användningsområdet rätt begränsat & de ligger oanvända för det mesta.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    hehe jodå såg ditt svar men trodde ngn testade nyare då du sa att du testa den gamla. De skyltar på sidan med att den ska kunna släcka felkoder så det borde fungera tycker man. Hehe min ska vara alltid inkopplad till bilpc-n. De hade ngn flash demo på siten och där kunde man bl a räkna på effekt, 402m tider mm mm Ser intressant ut och inte så där jättedyrt heller.

    tack för svaret

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Vänta nu, var det inte Bollman som väl också bor i Lund som hade sån här låda eller minns jag fel? Värt att kolla för dig kanske.

    Enligt Digimoto skulle det gå att radera felkoder även med 3.6 men jag lyckades inte iaf.
    Kanske ska kolla om det går att ladda hem nån uppgradering från Digimoto, jag har ju faktiskt köpt programmet med tillhörande licens.

    Kan väl nämna att jag testade att maila Digimoto för att få svar på några frågor men de svarade aldrig & sen glömde jag bort det, tror att det hade att göra just med detta att radera feloder.

    Hör av dig om det där med skärmdumpar eller om det är några andra funderingar, räknar med att få igång laptopen under måndagen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    241
    Om du ska köpa ett interface så köp det från Digimoto så får du med en licens på Digimoto programvaran.

    Kostar ca: 135:- mer än vad scantool tar för samma grejer utan programvara (eller rättare sagt, deras programvara är freevare).

    Jag handlade min av Digimoto får ca: 1 år sedan och dom var snabba ( 10 dagar) och seriösa, kan rekomenderas.

    Sedan funkar interface'en dåligt eller inte alls på bilar tillverkade före januari 2001 då dessa inte stödjer EODB2, men det kanske du redan visste ???

    /Tomas

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av Tomas
    Om du ska köpa ett interface så köp det från Digimoto så får du med en licens på Digimoto programvaran.

    Kostar ca: 135:- mer än vad scantool tar för samma grejer utan programvara (eller rättare sagt, deras programvara är freevare).

    Jag handlade min av Digimoto får ca: 1 år sedan och dom var snabba ( 10 dagar) och seriösa, kan rekomenderas.

    Sedan funkar interface'en dåligt eller inte alls på bilar tillverkade före januari 2001 då dessa inte stödjer EODB2, men det kanske du redan visste ???

    /Tomas
    nej detta var intressant? Står på deras sida att den stödjer saab 9-3, men det funkar inte lr? Samma sak antar jag med scantools variant?


  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Citat Ursprungligen postat av Tomas
    Om du ska köpa ett interface så köp det från Digimoto så får du med en licens på Digimoto programvaran.

    Kostar ca: 135:- mer än vad scantool tar för samma grejer utan programvara (eller rättare sagt, deras programvara är freevare).

    Jag handlade min av Digimoto får ca: 1 år sedan och dom var snabba ( 10 dagar) och seriösa, kan rekomenderas.

    Sedan funkar interface'en dåligt eller inte alls på bilar tillverkade före januari 2001 då dessa inte stödjer EODB2, men det kanske du redan visste ???

    /Tomas
    nej detta var intressant? Står på deras sida att den stödjer saab 9-3, men det funkar inte lr? Samma sak antar jag med scantools variant?

    Kan intyga att interfacet jag köpte från Digimoto iaf funkar på min 9000-97:a.
    Däremot ej på en 9-5 00:a som även det är problem att få kontakt med med andra interface.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Vehicle Explorer är bäst i mitt tycke.

    Innehåller separata filer för respektive bilfabrikats egna (ej generiska) felkoder och kan kopplas ihop med GPS under logging.

    Logging kan göras på alla standard driftsparameterar (givare) och sedan antingen spelas upp igen hemma, eller exporters till Excel för vidare analys.



    M.v.h. J
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    ok...hmm känns lite riskabelt o köpa ifacet om den inte funkar riktigt på min.
    gäller detta digimotos variant lr alla obd2/iso ?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Jag har kört med Scantools grunka och testat diverse andra program på den hårdvaran. Tyvärr fick jag en del strul när jag skulle logga acc, tempvärden m.m. det verkar som om interfacet inte hinner med att ta emot data tillräkligt snabbt utan att jag den hoppade över liggning vid kraftig acc tex när siffrorna ändrade sig mycket och snabbt.

    Bil 9-3 -1999

    Undra om Jompas ODB2 grej är bättre?

    Jag har även hört att vissa interface även kan gå in via ett annat protokoll/port som kan uppdatera 60-100 ggr sek istället för 3ggr/sek som med ODB2.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Jag har kört med Scantools grunka och testat diverse andra program på den hårdvaran. Tyvärr fick jag en del strul när jag skulle logga acc, tempvärden m.m. det verkar som om interfacet inte hinner med att ta emot data tillräkligt snabbt utan att jag den hoppade över liggning vid kraftig acc tex när siffrorna ändrade sig mycket och snabbt.
    Om T5-boxen börjar få fullt upp så har OBD-kommunikationen rätt låg prioritet, så då kan den i värsta fall stängas av.

    Edit: Kommunikationen, inte boxen....

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Jag har kört med Scantools grunka och testat diverse andra program på den hårdvaran. Tyvärr fick jag en del strul när jag skulle logga acc, tempvärden m.m. det verkar som om interfacet inte hinner med att ta emot data tillräkligt snabbt utan att jag den hoppade över liggning vid kraftig acc tex när siffrorna ändrade sig mycket och snabbt.
    Om T5-boxen börjar få fullt upp så har OBD-kommunikationen rätt låg prioritet, så då kan den i värsta fall stängas av.

    Edit: Kommunikationen, inte boxen....
    Kan det även vara så att det kan bli problem med ick original styrprogram eller ligger detta helt separerat?
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Kan det även vara så att det kan bli problem med ick original styrprogram eller ligger detta helt separerat?

    Om vi säger såhär... Om Du skulle få problem med OBD2-kommunikationen efter "chippning" skulle jag se mig om efter en ny "chippare"...


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    [quote=Jompa X40 Nordic]
    Citat Ursprungligen postat av "Martin 2445":1d2jrrdu
    Kan det även vara så att det kan bli problem med ick original styrprogram eller ligger detta helt separerat?

    Om vi säger såhär... Om Du skulle få problem med OBD2-kommunikationen efter "chippning" skulle jag se mig om efter en ny "chippare"...


    M.v.h.[/quote:1d2jrrdu]

    Vid närmare eftertanken så har jag för mig att jag testade farsans 9-3 och där kunde det och bli missad data ibland men inte lika mycket.

    Jag får väl ta och snacka lite med grabbarna som gör den grunkan som du kör med och se vad de tycker. Det bästa borde vara att hitta HW till CAN-porten men det lär nog bli rätt klurigt att få fram både HW och SW.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  15. #15
    Ok har testat att hört med Saabs Tekniker idag och han påstod att OBD2 kom först 1999, då alla tidigare bilar haft OBD1 åtminstone från 1994, men att obd1 skall funka att läsa med obd2 läsare "problemet är att han talar om Techens obd2 funktioner". Alla bilar mellan 1994 och 1999 från saab skall man jorda stift 6 i 4sekunder i diagnosuttaget och därmed kunna utläsa felkoderna på instrumentpanelen.

    Enligt företaget obd2 kan man inte läsa koder alls med obd2 läsare på saab tidigare än 1999 då scantools mätare inte stödjer obd1, då det skulle krävas en hårdvara samt mjukvara för varje bilmärke samt årsmodell, och det skulle kosta för mycket att tillverka det.

    Skulle vara tacksam om alla som använt en mätare från scantool "digimoto" på saabar tidiagre än 1999 kunde skriva upp det i denna tråd så vi kan fastställa vad testarna fixar.

    tackar på förhand...
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av winzhangout
    Skulle vara tacksam om alla som använt en mätare från scantool "digimoto" på saabar tidiagre än 1999 kunde skriva upp det i denna tråd så vi kan fastställa vad testarna fixar.

    tackar på förhand...
    OK. Åter igen alltså:

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kan intyga att interfacet jag köpte från Digimoto iaf funkar på min 9000-97:a.
    Däremot ej på en 9-5 00:a som även det är problem att få kontakt med med andra interface.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Man hoppas väl att få se en annan saab 900ng -94 eller 95 här. Men det verkar bara som det är du och jag som intresserar oss för vilka bilar man kan läsa med testaren.
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av winzhangout
    Man hoppas väl att få se en annan saab 900ng -94 eller 95 här. Men det verkar bara som det är du och jag som intresserar oss för vilka bilar man kan läsa med testaren.
    Tja, om nån i Sundsvall/Timrå-trakten ställer upp med testbil så håller jag gärna med OBD2-grejorna.
    Nu funkar min laptop igen & jag hittade några nya program som det kan vara intresssant att prova.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag har en ScanTool-låda som jag provat på en 9000CDE 2.3T från 96, en 9-3 2.0t från 99 och en 9-5 Aero 01 och cedetes 9000CDE (för mig okänd åm, troligen 96 eller 97) och det har funkat klanderfritt på alla. När det gäller uppdateringen av värdena så kan bara OBD2 enligt ISO-specifikation lämna 3 värden per sekund. Loggar man 3 värden (rpm, laddtryck och tändvinkel) så får man alltså ett värde av varje/sekund vilket är ganska grovt för att göra några mer kvalificerade beräkningar på värdena. Detta går _inte_ att ändra. Vissa företag påstår att de kan få ut många fler värden/sekund, men det gäller i så fall endast bilar med PWM eller annan standard för OBD2, inte ISO. Nu kommer säkert någon säga att det visst går och det är mycket möjligt, men eftersom specifikationen endast säger 3 värden/sekund kan det vara direkt obra att tvinga ut fler värden.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Bollman>> Vilken programvara kör du med?

    Jag TROR dvs har inga belägg för att visst får man ut fler än 3 parametrar/s. Standarden garanterar minst 3/s men det kan bli fler. Dock kan det nog ställa till problem vid utvärdering av mätdata om dessa kommer intermittent & att de data man kollar på inte är tidssynkade med varandra.
    (Känns som jag svamlade till det på slutet så slå mig gärna på fingrarna om ni VET bättre.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Problem med att ansluta Scantool till bil
    Av J Bilstrup i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 08:46
  2. Jag älskar min ScanTool!
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •