Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 97

Ämne: Scantool eller Digimoto för OBD2 avläsning

  1. #21
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Jag har kört med Scantools grunka och testat diverse andra program på den hårdvaran. Tyvärr fick jag en del strul när jag skulle logga acc, tempvärden m.m. det verkar som om interfacet inte hinner med att ta emot data tillräkligt snabbt utan att jag den hoppade över liggning vid kraftig acc tex när siffrorna ändrade sig mycket och snabbt.
    Om T5-boxen börjar få fullt upp så har OBD-kommunikationen rätt låg prioritet, så då kan den i värsta fall stängas av.

    Edit: Kommunikationen, inte boxen....
    Det vore rätt kul om boxen stängdes av
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    241
    Jag har testat min Scantool-låda på några bilar...

    Saab 9-5 -00 Funkar ej (min bil )
    Saab 9-5 -02 Funkar
    Opel Corsa -99 Funkar ej
    Volvo V70 -03 Funkar

    ISO standarden talar bara om att intrefacet passar "elektriskt" i bilen, dvs. att alla spänningar mm. är OK.

    Sedan gäller det att bilen och interfacet talar samma språk också och det är då bilen måste vara EODB2 kompatbel och det är alla bilat tillverkade januari 2001 eller senare.

    Detta är i alla fall min åsikt efter en del surfande i ämnet, rätta mig gärna om jag har fel.....

    Och så en fråga...

    Kan man uppgradera programmet i databoxen till en nyare version på SAAB ??? Jag har ju en 9-5 -00 och om det finns en nyare version på programvara till min bil så kanske den är EODB2 kompatibel.....

    /Tomas

  3. #23
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 076
    ODB2 uttag finns i alla 9000 fr.o.m -96. Innan dess är det andra uttag. Hur det är med ng900 vet jag ej.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av winzhangout
    Enligt företaget obd2 kan man inte läsa koder alls med obd2 läsare på saab tidigare än 1999 då scantools mätare inte stödjer obd1, då det skulle krävas en hårdvara samt mjukvara för varje bilmärke samt årsmodell, och det skulle kosta för mycket att tillverka det.
    Generellt kan sägas att det är lite lynnigt när det gäller OBD2-kompabilitet för "äldre" bilar.
    T.ex. är turbomodellerna av S/V40 kompatibla (ISO) redan från modellstart (199 medan sugmotorer från 1998-1999 inte är det.

    Volvo 850 har texten "OBD II" instansad ovanför sitt diagnosuttag men pratar endast via Volvos eget "koncernspråk" via VADIS, så bara för att man har en 16-polig kontakt som det t.o.m. står "OBD II" på så betyder (tyvärr) inte det att bilen stödjer protokollet.

    Att Tomas inte har fått sin "låda" att fungera på sin 9/5-00 är lite märkligt kan jag tycka...



    M.v.h. J
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Kul....

    Jag tycker detta med obd börjar bli riktigt intressant.
    Vad finns det för olika fabrikat på dessa "dongles" (gärna lite länkar till firmors hemsidor så man kan glana där) och vilka systemkrav ställs på en laptop för att man skall kunna köra den.
    Mvh Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963

    Re: Kul....

    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    (gärna lite länkar till firmors hemsidor så man kan glana där) och vilka systemkrav ställs på en laptop för att man skall kunna köra den.
    Mvh Lövet

    www.obd2.se


    Kräver en 486:a för serieinterface och en Pentium 100 MHz med USB-ingång för USB-interfacen.



    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Dongle..........

    Hmmmmmmmm, intressant. Går det att kolla LH-Boxar också eller de är helt lämnade åt sitt öde
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178

    Re: Kul....

    [quote=Jompa X40 Nordic][quote="Lövet":glw2rp7p](gärna lite länkar till firmors hemsidor så man kan glana där) och vilka systemkrav ställs på en laptop för att man skall kunna köra den.
    Mvh Lövet[/quote]


    [url="http://www.obd2.se"]www.obd2.se[/url]


    Kräver en 486:a för serieinterface och en Pentium 100 MHz med USB-ingång för USB-interfacen.



    M.v.h.[/quote:glw2rp7p]

    förstår bara inte varför den är dubbel så dyr som scantool/digimoto varianten? Ligger du bakom den? Isf kan du kanske förklara skillnaden och om det är lönt att köpa den "svenska" varianten. Såg även under news att obd2.se gör egen interface? mer info kring detta?

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963

    Re: Kul....

    Citat Ursprungligen postat av zsh
    förstår bara inte varför den är dubbel så dyr som scantool/digimoto varianten?
    Vad scantool och digimoto har för prissättning vet jag inte, men om
    man tar en titt på http://www.bilannonser.se/showCar.aspx_ ... ternal=yes så kan man se hur man får tag på ett interface komplett med kablage för ganska överkomliga pengar. Om det verkar för dyrt kan man ju alltid gå ihop i ett kompisgäng och köpa en gemensamt?



    Om ett färdigbyggt komplett kit med kablage går att få för halva det priset så är det bara att slå till om man kan leva utan de funktioner som interfacen på www.obd2.se har.


    Jag tänker inte kommentera ELM-kretsens funktion, men många av användarna till interfacen på www.obd2.se uppskattar att de är kompatibla med VAG-COM så att Du kan kommunicera även med icke OBD2-kompatibla Seat, Skoda, Volkswagen och Audi (d.v.s. äldre modeller).

    En annan kompabilitet som kunderna uppskattar (och jag citerar mig själv) är:


    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Vehicle Explorer är bäst i mitt tycke.

    Innehåller separata filer för respektive bilfabrikats egna (ej generiska) felkoder och kan kopplas ihop med GPS under logging.

    Logging kan göras på alla standard driftsparameterar (givare) och sedan antingen spelas upp igen hemma, eller exporters till Excel för vidare analys.


    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Såg även under news att obd2.se gör egen interface? mer info kring detta?
    Mer information kommer inom kort. Är det något speciellt Du vill veta?
    (Interfacedesignen är klar och just nu skriver vi mjukvara i ett mer användarvänligt gränssnitt än utvecklingsprogramvaran vi har kört med hittills. Lite längre ner på "nyhetssidan" finns info om lite olika varianter av mjukvara som kommer att finnas.)


    Med en önskan om en trevlig dag,



    EDIT: Såg nu att Scantool tar $99 för sitt likvärdiga kit. Lägg på moms på det så ligger kostnaden på 840:- plus frakt plus tull. Skulle tippa att det slutar på tusenlappen eller nå't, inte på 550:-
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    okej......aja men då är det lite extra godis man får, det var det jag var ute efter.

    När det gäller seriell/usb, är det ngn skillnad i ren prestanda vid hämtning av information lr är enda skillnaden sätter på hur man pluggar in i burken?

    tack för svaret...

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    När det gäller seriell/usb, är det ngn skillnad i ren prestanda vid hämtning av information lr är enda skillnaden sätter på hur man pluggar in i burken?

    Både "ja" och "nej".
    För bilar utöver VAG-bilar (som frångår OBD2-protokollet i vissa avseenden) så är det ingen skillnad på interfacens funktion.

    Säg att Du har en Saab 9/3 Aero från 2001 så spelar det ingen roll vilket interface Du använder Dig av.
    En av anledningarna till att obd2.se lanserar USB-interface är den enkla anledningen att dagens laptops inte har serieportar längre. Det finns helt enkelt bara USB-anslutningar på dem.


    Citat Ursprungligen postat av zsh
    tack för svaret...
    Vassegó




    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  12. #32
    Jag tror faktiskt det är mätaren från www.obd2.se som de testade min bil med på östermals bil teknik. Kruxet är att min beställning från digimoto ligger kvar, nån som vet om det är samma typ av testare obd2.se har som elmscan eller skilljer det på massa saker i mätaren o.s.v nån som vet?

    Annars får man väl kränga iväg digimoto mätaren och köpa sin från obd2 tråkiga är bara priset min mätare från usa med alla kablar kostar 700:- med frakt den på obd2.se kostar 1400:- med kablar "dubbla priset" tråkigt att allt skall bli eller vara så satans mycket dyrare här i Sverige.

    p.s. ingen som jobbar på mekonomen som kan "låna" progget till obd2 som verkstäder använder ???? där finns min bil med i listan iafl.
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    Dyrt.

    Alltså, jag vet inte om jag tycker det är så dyrt med 1400kr. Folk blinkar inte en sekund att slänga upp mångdubbelt för pynt och krimskrams (vita blinkers,massa lysande mojänger att ha under bilen mm)till bilen.
    Sen fördelen jag ser med det är att om det pajar så skickar man det till en firma i Sverige.
    Borde bli snabbare och billigare service då.
    My opinion.
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av winzhangout
    ...nån som vet om det är samma typ av testare obd2.se har som elmscan?
    Hej,


    Det sitter inte samma hårdvara i interfacen.


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  15. #35
    Ok så menar att om inte elmscan funkar kan det vara värt att testa om eran mätare funkar. Vilken av dom känns troligast att funka på en gammal bil??

    Mjukvaror har jag väl 20 olika av så där borde man inte få problem.
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av winzhangout
    Ok så menar att om inte elmscan funkar kan det vara värt att testa om eran mätare funkar. Vilken av dom känns troligast att funka på en gammal bil??

    Mjukvaror har jag väl 20 olika av så där borde man inte få problem.

    Som sagt, Saab från 1994 ska inte ha något stöd för obd2, men jag ser att Du redan har lagt en beställning på ett interface att pröva med?
    För att testa OBD2-kompabilitet kan Du ladda ner sharewareversionen av VAG-COM som faktiskt har en test av om bilen är OBD2-kompatibel (oavsett om det är en VAG-bil eller ej så det är mitt tips.



    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 287
    För att krångla till det ytterligare så sitter jag och funderar på möjligheter att komma åt info på Trionic 5.2, dvs 1993.

    Om jag fattat rätt är felkoderna anpassade till ODB2, men vad behöver man för att läsa dessa ?
    Finns det något alternativ till Tech 2 och ISAT ?

    På dessa bilar sitter det den äldre typen av kontakt i bilen dessutom
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #38
    hmm för att reda ut det här kan vi säga så här bilen vet jag att den inte är obd2 kompatibel, Saabs utvecklingsnisse säger att obd2 kom först på -99, men som jag läst här på forumet exempelvis så har flera kört på -97or o.s.v så den enda skillnaden mellan -94 och -97 enligt saabs nisse är motronic är 2.1 på -94 samt 4.1 och 5.1 på -97, men obd:n är precis likadan på allt mellan -94 och -97 så man ju tycka att det borde funka.

    Alltså det jag menar är att allt mellan -94 och -99 är OBD1 och det säger en med hög befattning på utvecklingsidan på saab, så elmscan som använts av folk här på -97or har alltså körts på OBD1 bil och ändå funkat, trots att mätaren är avsedd för OBD2.

    Vad säger du jompa eller nån annan? borde det inte gå? http://www.penoren.com/ kommer att testa en 900 -94 nästa vecka iafl så annars får man hålla ut och se hur testet går.
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av winzhangout
    Vad säger du jompa eller nån annan? borde det inte gå?
    Det är bara att försöka och hålla tummarna helt enkelt.
    Hoppas att det löser sig.


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  20. #40
    ng900 Turbo har støtte for obd2 fra 1994
    ng900 injection har støte for obd2 fra 1996 bare hvis bilen har motronic 4.1 motorstyr system.

    Samme gjelder vel da 9000 modellene.

    Har du ng900 turbo, kan du kjøpe Scantool. Har du uten turbo er sjansen liten for at du vil få det til å fungere.

    Vag-com er ikke kompatibel med scantool hardvaren, eller hardvare basert på ELM kretsen.
    WhhhhhHHEEEEEEEEeeeeee.......

Liknande ämnen

  1. Problem med att ansluta Scantool till bil
    Av J Bilstrup i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 08:46
  2. Jag älskar min ScanTool!
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •