Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Modifiering av insug och avgas OG9-3 T7

  1. #1

    Modifiering av insug och avgas OG9-3 T7

    Hej!

    Jag har en 9-3 LTT -01 som är modifierad med steg 1 som ger ca 220 hk. För att få andningen att fungera bättre funderar jag på att göra följande:

    1. byta till 3" framrör och racekat från A-alt avgassystem

    2. ersätta första ljuddämparen med ett rör. Är det någon annan som gjort detta? Grundregeln är ju att dämpa så långt bak som möjligt (har gjort detta på en annan bil med gott resultat).

    3. byta till ett större rör mellan luftfilterbox och turbo

    4. KN sportluftfilter

    5. större inloppshål till luftfilterboxen

    Är åtgärderna ovan bra för motorns hälsa? Kan man räkna med att effekten ökar något från 220 hk? Andra tips?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Visst de förändringarna du presenterar genererar ju till lite bättre flöde och mottryck, men det är egentligen bara 3" framför och race/sportcat du kommer märka någon direkt prestanda skillnad på.

    Men anpassar du sedan mjukvaran efter detta så blir det ju givetvis skillnad. Då kan man få ut något mer effekt mot om man inte gjort dessa förändringar.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    det skulle funka men ha öppet filter istället då boxen som filtret sitter i har sina begränsningar.
    sen så kan du ju alltid byta program vara igen.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Skulle i stället avråda från att använda öppet filter då det inte är speciellt hälsosamt för motorn i form av dålig reningsgrad.

    Använd då hellre original pappfilter och borra några extra hål i luftfilterboxen (under filtret)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Gå in och läs på dalhems.se under "air filters" så får du nog svar på eventuella frågor om luftfilter...
    /Mikael #3277

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Känner en viss skepsis till den firman och än värre blir det när de "brer på" i slutet av texten med "den anonyma kunden".
    Skall inte behövas om de vet att deras produkt är överlägsen konkurrenternas.....

    Angående testet så får du tro vad du vill, jag har min egna uppfattning och varje gång jag tvivlar tar jag en titt i mitt JR som skall rena 22,8% bättre än ett Jamex


    De största hålen har en diameter ungefär som en nål, stoppa mot damm......får inte chansen på min turbobil iaf

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Deras trovärdighet kan jag väl inte uttala mig om, har aldrig haft något med dem å göra och aldrig utfört några tester själv på filter så... Däremot får man väl iaf anta att MIRA gjort sanningsenligt test och att dalhems inte förvrängt informationen innan dem la ut den på sidan..?
    Men man bör ju även ha klart för sig hur testerna utförts för att kunna få en uppfattning om vad dess riktiga resultat är. Tex hur stora partiklar som använts, vilket tryck osv. Innan man vet det kan man väl inget annat göra än att lita på vad dem som utfört/tagit del av all information skriver om testerna. Och om man i detta fallet kan lite på dalhems eller inte kan jag inte svara på...
    /Mikael #3277

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Jag tog kontakt med dalhems och fick artikeln med MIRA´s test hemskickat. Citerar en del av texten under "dust test":
    "We had to define three parameters for our test. First, the dust feed rate, wich we set up to mimic previous MIRA tests on automotive filters. Second, the air flow rate, wich we fixed at 250cfm. Finally, and most controversially, we had to make a decision about the type of dust used in the test. You might think that dust is dust, but you´d be wrong. Air filter people get quite passionate about dust, and particulary about whether the dust used for the test is ´fine´ or ´coarse´. We used fine dust, because it´s almost(but not quite) a ´standard´ for car filter testing and is anyway much more searching of the filter´s capabilities."

    I testresultatet näms effektivitet och kapacitet. Effektiviteten är hur mkt av dammet som fastnar i filtret. Kapaciteten hur mkt damm filtret kan samla upp innan flödet påverkas. Så om vi tex tittar på resultaten för Jamex och JR som nämndes i tidigare inlägg:
    Jamex: Effektivitet: 72,7%
    Kapacitet: Mer än 186g
    Tryckfall: 156mm av vatten vid 250cfm
    JR: Effektivitet: 95,5%
    Kapacitet: 52g
    Tryckfall: 144mm av vatten vid 250cfm

    JR renar bättre men fylls snabbt igen och tryckfallet ökar. Jamex renar sämre men klarar mkt mer innan det fylls igen.

    Sedan näms även ett filter som heter GMR(Guy Moerenhout Racing i Belgien) med följande resultat:
    Effektivitet: 85,2%
    Kapacitet: Mer än 259g
    Tryckfall: 141mm av vatten vid 250cfm

    Så så ligger det till. Vilket filter man väljer beror väl lite på hur bilen ska användas. Själv hade jag nog iaf valt JR framför Jamex.
    Ang. dalhems trovärdighet tycker jag den verkar fläckfri så här långt.
    /Mikael #3277

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Men jämförande tester skall ju egentligen inte göras mellan sportluftfilter utan sportluftfilter vs pappfilter!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    263
    Medlem#
    2106
    håller med rikard

    eg varför göra en 5% effektökning till en kostnad av en halvering av motornslivslängd ? ..

    pappersfilter är väl testat o fungerar bra!

    om ni skall öka flödet .. varför inte montera ett större pappersfilter ?
    låter kanske inte lika coolt som folk anser att "öppet luftfilter" gör men de skulle ge samma "effekt" eller har jag fel ?

    mvh ahlis

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hej!

    Är det samma luftfilterbox aka "insugsväg" på en 01:a 9-3:a LTT som min med B205R (9-3Aero -01) motorn ? Isåfall så kan du gott och väl använda pappersfilter med ditt moderata trim och om du nödvändigtvis måste ha nåt annat filter så kan du använda dig av ett sportluftfilter i originalburken, och lämna resten INTAKT, finns massor av bromsningar med över 300hk som har den konfigurationen och det funkar väldans bra!

    /Rydde!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Rikard->Tyvärr fanns det inte med något pappfilter i testet. Men är du verkligen säker på att ett sådant filter har 100% effektivitet..?
    ahlis->Vad baserar du "5% effektökning" och "halvering av motorlivslängd" på..?
    /Mikael #3277

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Hur kan man mäta effektivitet i %?

    Är det inte tillräckligt är det bara att köpa ett större.
    Finns ju massor exempel på folk som kör med 500-850hk med vanliga pappfilter, och dessa kan t o m du få plats med under huven!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Med effektivitet menar jag rening. Jo visst, har man plats och pengar(?) så...
    /Mikael #3277

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Ett pappfilter är ju billigare än ett "leksaksfilter"

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Jaså... Ska man få lika lågt tryckfall som med ett "leksaksfilter" behöver man väl rätt stort filter. Är inte dem rätt dyra..?
    EDIT: Och som sagt, renar dem verkligen 100% ?
    /Mikael #3277

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    100% rening är nog lite svårt att få, men nära nog.
    Och det är ju garanterat den renaste typen av filter man kan få tag på.
    Därför spelar det ingen roll hur många procent det renar.

    Det som hindrar flödet i första hand på ett originalfilter är ju luftfilterburken, som man bör modifiera.
    Sedan finns det ju runda pappfilter som man kan använda i en öppen installation likt ett K&N osv.

    Så flödet är inga som helst problem vad gäller dessa filter.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Jo. Synd att man inte har några tester med pappfilter att tillgå. Hade vart intressant att se hurpass mkt motstånd olika storlekar osv ger... Har du möjligtvis någe tips om var man kan köpa pappfilter modell större? Intressant att se vad sånna kan kosta.
    Hursomhelst, tycker inte 95,5% rening på ett "leksaksfilter" är så himla dåligt som alla verkar tycka. Folk pratar ju om "halvering av motorns livsläng" osv osv. Aningen överdrivet tycker jag.
    /Mikael #3277

  19. #19
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Inte säkert att motorn håller hälften så länge men man tar ju en klart större risk med att använda den typen av filter vilket många tycker är onödigt.

    Sök på Mann

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    263
    Medlem#
    2106
    900aero84

    de kanske är överdrivet .. kör du bara när de regnar så är de överdrivet.

    kör du bara där det är torrt så är de annat ...

    sportluftfilter fungerar ok om de sköt rätt .. men ärligt hur många här gör rent sitt filter enligt tillverkarens anvisningar ... ?

    jag minns inte exakt hur långt de va men ngt filter som jag läste på rekommenderas rengöring och inoljning vart 100e mil för att filtret skall uppfylla de krav som tillverkaren lovar .. hur många gör rent filtret varannan gång de tankar ?


    detta är eg samma diskussion som att det är bättre att åka dyr olja o byta sällan o åka runt me kolrester som smörjning .. det är de flesta överens om att det är dåligt .. är det så svårt att tänka sig att motorn slits mer om man kör den på grus ?

    mvh ahlis

Liknande ämnen

  1. Hur se skillnad på insug- och avgas-kammar?
    Av cactuz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-22, 17:59
  2. 9-5 + insug/avgas ventiler...
    Av Turbo_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 00:22
  3. Vem gör LH 2.4 modifiering?
    Av TurboJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 08:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •