Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: DCC problem

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    DCC problem

    tja jag har skaffat en sån här "musbio" och den fungerar inte eller den vill inte lysa. Den lyser bara när jag håller in info. Hur gör jag för att få den att fungera ???
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Måste ha tändningen på för att den ska lysa.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    dcc

    jo det är klart jag hade det jag var unte o körde när jag testade den.
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Men är det en DCC så passar den inte i din -91a utan modifikation.
    Du ska väl ha en SCC?
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Men är det en DCC så passar den inte i din -91a utan modifikation.
    Du ska väl ha en SCC?
    Både DCC och SCC passar på EDU3(Programeringsbar). För EDU3 kom 1990.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729
    så här ligger det till:

    har haft samma problem som dig när jag satte en färddator från -88 i min bil,

    sökte sedan reda på fakta och har nu fixat en ny färd dator till min,

    till din bil passar färddatorn som satt originalmonterad mellan 90-93 altså dcc,

    eller eftermonterade färdatorn scc frän 90-93.

    dessa färdatorer passar rakt av i din bil, om du har en äldre eller nyare måste du flytta om kontaktstycken(som jag inte orkade göra, så jag har en helt ny dcc från 88 liggande)

    försök kolla upp artikelnummret det kan berätta vilken årsmodell du har om du inte redan vet det

    Edit: EDU3 satt väll föresten inte heller originalmonterad på alla 9000 bilar från och med -90 eller?


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Men är det en DCC så passar den inte i din -91a utan modifikation.
    Du ska väl ha en SCC?
    Både DCC och SCC passar på EDU3(Programeringsbar). För EDU3 kom 1990.
    Om man köpte den som tillbehör så gällde DCC 86-89 och SCC 90 och framåt.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    Hej
    Jag har en DCC i min -91. Den är från 90.

    Såhär ska det ligga till, har jag fått förklarat för mej på saab9000-forumet:

    År: Art. nr:
    85-89 9124579 (DCC)
    90-91 4109591 (DCC)
    92-93 4110607 (SCC)
    94-98 4437224 (SCC)

    men 4437224 passar även 90-98

    Xor>> Säker på att du kopplat rätt?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Hej
    Jag har en DCC i min -91. Den är från 90.

    Såhär ska det ligga till, har jag fått förklarat för mej på saab9000-forumet:

    År: Art. nr:
    85-89 9124579
    90-91 4109591
    92-93 4110607
    94-98 4437224

    men 4437224 passar även 90-98
    alla dessa färddatorer... ett jävla jobb... undrar var man säkert kan få reda på allt. Jag fick upgifterna av saab Ana här i trollhättan, Tror dom använde epc men är inte säker.

    ähh nu orkar intae jag mer färddatorer nu lägger jag ned, jag har en som funkar i min bil, behöver ju ingen mer

    ///Mattsson
    Kör: 9000 Aero -91

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    alla dessa färddatorer... ett jävla jobb... undrar var man säkert kan få reda på allt. Jag fick upgifterna av saab Ana här i trollhättan, Tror dom använde epc men är inte säker.
    Sant, sant, har alltid varit ett jäkla trassel. Men det som du säger och det jag har hört verkar ju stämma överens iaf.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Har du kopplat in båda kontakstyckena (två st 8 poliga alltså) ??
    Den andra sitter strappad långt nedanför hålet för bion, men den finns..Och ska va märkt med en gul prick (inte alltid)..Dock så finns det ingen annan ledig som passar så..

    Artnummer beskrivningen nedan stämmer, men det finns fler varianter än de som näms och alla passar i alla bilar, dock kanske man får dra ström till den för att den ska lysa när tändningen är på..Och så funkar ju inte alla funktionerna i alla bilar, men lyser gör dom i alla bilar om man vill..

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    alla dessa färddatorer... ett jävla jobb... undrar var man säkert kan få reda på allt. Jag fick upgifterna av saab Ana här i trollhättan, Tror dom använde epc men är inte säker.
    Sant, sant, har alltid varit ett jäkla trassel. Men det som du säger och det jag har hört verkar ju stämma överens iaf.
    www.saabnet.com finns ett 9000 forum där en snubbe som kallar sig RJ skriver, och han kan detta utantill..vilket stift som är till vilken funktion osv..Jag fick fråga han eftersom ingen, verkligen ingen orkade svara här i sverige...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729
    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    alla dessa färddatorer... ett jävla jobb... undrar var man säkert kan få reda på allt. Jag fick upgifterna av saab Ana här i trollhättan, Tror dom använde epc men är inte säker.
    Sant, sant, har alltid varit ett jäkla trassel. Men det som du säger och det jag har hört verkar ju stämma överens iaf.
    www.saabnet.com finns ett 9000 forum där en snubbe som kallar sig RJ skriver, och han kan detta utantill..vilket stift som är till vilken funktion osv..Jag fick fråga han eftersom ingen, verkligen ingen orkade svara här i sverige...
    eller så var det ingen i sverige som kunde svara


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Vad heter den typen av färddator som har en timer inbyggd som kan styra påslag av tex värmare?
    Jag har en från en -97 i min bil och den har ingen timer i sig!!
    Kan jag montera den äldre typen i min 9000 -93?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Vad heter den typen av färddator som har en timer inbyggd som kan styra påslag av tex värmare?
    Jag har en från en -97 i min bil och den har ingen timer i sig!!
    Kan jag montera den äldre typen i min 9000 -93?
    M.V.H.
    det måste vara gammla dcc du menar, jag hade en sån i min -91a, den hade så man kunde ställa in timer, samt den hade en tidtagarfunktion som inte nyare scc har


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    [quote=the_Mattsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":3ry3nxgx
    Vad heter den typen av färddator som har en timer inbyggd som kan styra påslag av tex värmare?
    Jag har en från en -97 i min bil och den har ingen timer i sig!!
    Kan jag montera den äldre typen i min 9000 -93?
    M.V.H.
    det måste vara gammla dcc du menar, jag hade en sån i min -91a, den hade så man kunde ställa in timer, samt den hade en tidtagarfunktion som inte nyare scc har


    ///MATTSSON[/quote:3ry3nxgx]

    Japp! En sån menar jag!
    Jag vill ha den i min -93:a för att den har timer som jag vill använda till att starta min bensinvärmare.
    Kan man montera en sån utan större problem? Passar den?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    dcc

    det sitter två kablar i kontakstycket som inte är inkopplade. En blå vit och en, kommer inte ihåg färgen på den. Ska man koppla ström på dom eller ??
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    En blå och en svartvit? Är förmodligen isf till kupevärmare, om man vill koppla in det.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    lånar tråden lite: Nu idag kopplade jag in min stora färddator (dcc) i min 88. alltså den äldre typen med timerfunktion osv. Nu till problemet, Får upp F2 när jag ska kolla tempen utanför bilen, vilket enligt handboken, fel på givare eller nått liknande? innan kunde jag se yttertempraturen på färddatorn som är placerad i mätarhuset (EDU2). Nu när jag koppla in stora så försvann den funktionen ut EDU2. Men nu när jag ska kolla tempen i DCC så får jag upp F2. Måste man göra några modifikationer för att tempfunktionen ska funka i stora datorn? Fråga 2: Timerfunktionen till kupévärmaren funkar den bara sådär eller är det ett jävla meck om den ska funka? saaborginal? eller funkar defas?
    Subaru Legacy

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    lånar tråden lite: Nu idag kopplade jag in min stora färddator (dcc) i min 88. alltså den äldre typen med timerfunktion osv. Nu till problemet, Får upp F2 när jag ska kolla tempen utanför bilen, vilket enligt handboken, fel på givare eller nått liknande? innan kunde jag se yttertempraturen på färddatorn som är placerad i mätarhuset (EDU2). Nu när jag koppla in stora så försvann den funktionen ut EDU2. Men nu när jag ska kolla tempen i DCC så får jag upp F2. Måste man göra några modifikationer för att tempfunktionen ska funka i stora datorn? Fråga 2: Timerfunktionen till kupévärmaren funkar den bara sådär eller är det ett jävla meck om den ska funka? saaborginal? eller funkar defas?
    1. Du har kopplat rätt? Var samma på min bil när jag köpte den, och det berodde på att de använt den smala kontakten till analoga klockan istället för den dubbla kontakten som ska sitta där.

    2. Står i instruktionsboken. När man kopplat in den håller man inne de två högra knapparna i 8 sekunder. Sen är det bara att välja kupévärmarfunktionen och ställa in tiderna. Vilka värmare som funkar vet jag däremot inte. Men de vet säkert nån annan..
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •