Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Rasad motor utan garantier!

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604
    Citat Ursprungligen postat av roha5131
    Maptun säger att de kan fixa en T7 grund med smidda koolvar för dryga 30.000. Låter spännande.
    Problemet då blir ju hur jag ska flytta bilen..
    Några ideér?
    flytta bilen till örebro det är nog en liten kostnad i det stora hela. men dock ett problem till i härvan. lider med dig!!
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Även om det är med smidda kolvar så är 30k
    DYRT.
    Nya T5 kolvar med ringar kostar 4200 på saab.
    dom räcker långt,rent slitage mässigt är gjutna kolvar
    bättre än smidda.
    Sen och hitta block och det som behövs är inte så svårt.

  3. #23
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Även om det är med smidda kolvar så är 30k
    DYRT.
    Nya T5 kolvar med ringar kostar 4200 på saab.
    dom räcker långt,rent slitage mässigt är gjutna kolvar
    bättre än smidda.
    Sen och hitta block och det som behövs är inte så svårt.
    Så T5 kolvar går på 4200kr/set på Saab? Du måste ju även ha stakarna och jag tror priset är högre än denna summa.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Kollade pris på t5 kolvar idag,tror knappast
    att det gått upp på ett par timmar.
    Visst att det behövs stakar,men det är ett mindre problem/magnus

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    456
    Usch jag lider med dig.
    Been there, done that!
    Jga hade turen att kolven sprack i motorn men höll sig på plats.
    Sen när Robban tog ur den ur motorn så trillade delar av den ner på arbetsbänken.
    Men jag hade en sörens tur.
    Men som sagt försök att få tag i en T5 bottendel & hör om det inte finns någon vänlig själ här på forumet som kan hjälpa dig.
    Kolla med Nordic om dom inte kan hjälpa dig.
    Det hade jag gjort iaf.
    Dom brukar inte vara helt omöjliga
    Sen att transportera bilen, har du ingen polare som har lastbilskort med tugnt släp?
    För då finns det biltransportsläp att hyra.
    Jag säger bara lycka till & håll oss uppdaterade.

    //GG
    " Man e ju turboberoende"#4779
    9-5 Aero

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Kollade pris på t5 kolvar idag,tror knappast
    att det gått upp på ett par timmar.
    Visst att det behövs stakar,men det är ett mindre problem/magnus
    Är du säker att det var per set om fyra och inte enbart en komplett. Annars låter det ju som ett mycket intressant alternativ.

    mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #27
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Kollade pris på t5 kolvar idag,tror knappast
    att det gått upp på ett par timmar.
    Visst att det behövs stakar,men det är ett mindre problem/magnus
    Är du säker att det var per set om fyra och inte enbart en komplett. Annars låter det ju som ett mycket intressant alternativ.

    mvh

    Sebastian
    Annars är ju inte en bottendel så värst dyr till en B235 att köpa ny på Saab. Runt 17000:-

  8. #28
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Rickard

    Annars är ju inte en bottendel så värst dyr till en B235 att köpa ny på Saab. Runt 17000:-
    17.000:- för ett block med T7 kolvar & kolvringar känns nog mer dyrt än 17.000:- för ett T5 dito. Jag är livrädd för tjafset med prylar som inte håller.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #29
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Rickard

    Annars är ju inte en bottendel så värst dyr till en B235 att köpa ny på Saab. Runt 17000:-
    17.000:- för ett block med T7 kolvar & kolvringar känns nog mer dyrt än 17.000:- för ett T5 dito. Jag är livrädd för tjafset med prylar som inte håller.
    Jämför man med priset för en T5 bottendel på 35-40 000:- så är det ju billigt om man skall köra original!

  10. #30
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Jämför man med priset för en T5 bottendel på 35-40 000:- så är det ju billigt om man skall köra original!
    Är T5 diton så pass mycket dyrare? Är det rabatt på T7:an alltså.. Får man nya 04 blocket i sådana fall?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #31
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Jämför man med priset för en T5 bottendel på 35-40 000:- så är det ju billigt om man skall köra original!
    Är T5 diton så pass mycket dyrare? Är det rabatt på T7:an alltså.. Får man nya 04 blocket i sådana fall?
    Nä inte nya bocklet, utan M98-M03 blocket

    Troligen är det billigare pga åtgången av dessa jämfört med T5 och de nta T7 blocken

  12. #32
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Kan man inte lura saab verkstad på nåt sett så att dem inte märker att motor e chipad eller har varit chipad??

    Jag som vart riktigt sugen på att byta min Golf v gti till 9-5 Aero års 04-05 har kallnat nu ordentligt.

    Vad händer om man kör en 9-5 Aero hirsch 03 och sen rasar motor.Gäller garanti då ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Spontant hade jag börjat med att ringa Nordic. Nog borde de väl erbjuda någon form av goodwill på en 03:a med kolvhaveri? Eller vad beror kolvhaveriet på?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Kan man inte lura saab verkstad på nåt sett så att dem inte märker att motor e chipad eller har varit chipad??
    Sånna som du som försäkringsbolag verkligen vill ha till kund
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  15. #35
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Kan man inte lura saab verkstad på nåt sett så att dem inte märker att motor e chipad eller har varit chipad??
    Sånna som du som försäkringsbolag verkligen vill ha till kund
    Eftersom kolvhaveri på 9-5 Aero berör inte bara på trimm,dem kan gå sönder även i orginalt skick , så vad spelar det för roll ientligen om man tar bort trimmet eller byter ut till annan box eller nåt vilket dem inte kan märka att bilen e chipad.60000 kr e mycket pengar och detta kanske hade hänt om bilen va i orginal skick med
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #36
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":3vdh314m
    Kan man inte lura saab verkstad på nåt sett så att dem inte märker att motor e chipad eller har varit chipad??
    Sånna som du som försäkringsbolag verkligen vill ha till kund
    Eftersom kolvhaveri på 9-5 Aero berör inte bara på trimm,dem kan gå sönder även i orginalt skick , så vad spelar det för roll ientligen om man tar bort trimmet eller byter ut till annan box eller nåt vilket dem inte kan märka att bilen e chipad.60000 kr e mycket pengar och detta kanske hade hänt om bilen va i orginal skick med[/quote:3vdh314m]

    04-05 har ett nytt block som inte har samma problem med VV. Så där kan du vara lugn ifall du kör med måttlig effekt.

    mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #37
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    [quote=sebastian]
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":19b8b6mh
    Kan man inte lura saab verkstad på nåt sett så att dem inte märker att motor e chipad eller har varit chipad??
    Sånna som du som försäkringsbolag verkligen vill ha till kund
    Eftersom kolvhaveri på 9-5 Aero berör inte bara på trimm,dem kan gå sönder även i orginalt skick , så vad spelar det för roll ientligen om man tar bort trimmet eller byter ut till annan box eller nåt vilket dem inte kan märka att bilen e chipad.60000 kr e mycket pengar och detta kanske hade hänt om bilen va i orginal skick med
    04-05 har ett nytt block som inte har samma problem med VV. Så där kan du vara lugn ifall du kör med måttlig effekt.

    mvh

    Sebastian[/quote:19b8b6mh]

    Tack Sebastian för info ,det var nåt nytt för mig.Men vad menar du med måttlig effekt ..

    Jag skulle vilja ha steg 3 Nordic blir det för mycket ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":3koer1sf
    Kan man inte lura saab verkstad på nåt sett så att dem inte märker att motor e chipad eller har varit chipad??
    Sånna som du som försäkringsbolag verkligen vill ha till kund
    Eftersom kolvhaveri på 9-5 Aero berör inte bara på trimm,dem kan gå sönder även i orginalt skick , så vad spelar det för roll ientligen om man tar bort trimmet eller byter ut till annan box eller nåt vilket dem inte kan märka att bilen e chipad.60000 kr e mycket pengar och detta kanske hade hänt om bilen va i orginal skick med[/quote:3koer1sf]

    Finns ju en anledning till varför garantierna går väck när man moddat om en sak. Hela ditt resonemang bygger på oärlighet å då kan man ju lika gärna låta en bil för en halv miljon försvinna oxå för det är ju citerat: mycket pengar!!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Eftersom kolvhaveri på 9-5 Aero berör inte bara på trimm,dem kan gå sönder även i orginalt skick.
    Så vitt jag vet är det ytterst ovanligt med kolvhaverier på M/03 och senare med den modifierade kolvbultsinfästningen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #40
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    [quote=Hotrodder]
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":4nq9xu1x
    Kan man inte lura saab verkstad på nåt sett så att dem inte märker att motor e chipad eller har varit chipad??
    Sånna som du som försäkringsbolag verkligen vill ha till kund
    Eftersom kolvhaveri på 9-5 Aero berör inte bara på trimm,dem kan gå sönder även i orginalt skick , så vad spelar det för roll ientligen om man tar bort trimmet eller byter ut till annan box eller nåt vilket dem inte kan märka att bilen e chipad.60000 kr e mycket pengar och detta kanske hade hänt om bilen va i orginal skick med
    Finns ju en anledning till varför garantierna går väck när man moddat om en sak. Hela ditt resonemang bygger på oärlighet å då kan man ju lika gärna låta en bil för en halv miljon försvinna oxå för det är ju citerat: mycket pengar!![/quote:4nq9xu1x]

    Jo,jag förstår att det finns en anledning till det med,men kolla hur mycket folk chipar, trimmar, alla bilmärke ,dem flesta märke tål riktigt mycket och inga haverier uppstår ,men saab e stora problem och dem har rekord när det gäller det.Om jag va oärlig så hade jag inte lämnat min gammla bil på Nordic för kolvbyte,istället så hade jag försökt lura dem på Saab.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Så här kan en rasad motor se ut... B235R steg1
    Av plaggis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 23:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •