Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kontrollera batteriets kondition? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    3

    Kontrollera batteriets kondition? OG9-5

    Finns det nåt sätt att kolla batteriets kondition med en vanlig multimeter?
    Mitt batteri laddar ur sig när bilen står stilla, så det känns ju som det är slut.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Slå på tändningen och tänd strålkastarna UTAN att starta motorn. Vänta 1-3 minuter och mät spänningen. Den bör då inte ha sjunkit under 11,5-11v.

    Edit:
    Finns det någon möjlighet att något drar ström när bilen är avstängd?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    3
    Nu är batteriet såpass urladdat så att det inte går att starta, så då ligger säkert polspänningen för lågt.
    Men kan man på något sätt kolla själva batteriets kondition, dvs om en cell har gått?
    (förutom att koppla ur det, ladda upp det, och sedan se om det håller strömmen, jag vill helst kolla ikväll utan att behöva ladda över natten)

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Stingray
    Nu är batteriet såpass urladdat så att det inte går att starta, så då ligger säkert polspänningen för lågt.
    Men kan man på något sätt kolla själva batteriets kondition, dvs om en cell har gått?
    (förutom att koppla ur det, ladda upp det, och sedan se om det håller strömmen, jag vill helst kolla ikväll utan att behöva ladda över natten)
    Om en cell är sönder brukar vilospänningen sjunka c:a 2V, dvs bör då vilospänningen ligga på strax över 10v, men detta får du ju först reda på efter en uppladdning. Visuellt tror jag inte att man kan se om en cell är dålig. Möjligtvis om du kolla densiteten på batterivätskan. Då skulle du kunna se om densiteten i någon cell skiljer sig markant. Detta förutsätter dock att batteriet inte är förseglat (vilket dom flesta batterier är nuförtiden).
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    3
    Hm, nu har jag precis varit i garaget och mätt.
    Om jag kopplar en Amperemeter mellan pluspolen och batterikabeln (kabeln lossad) så visar den 0,15 om jag har inställt på "20m" alternativt 15 om jag har inställt på "2000u" (mikro).
    15 mikro Ampere är ju inte samma som 0,15 milli Ampere, eller är det jag som är helt korkad???
    Vad är acceptabel krypström?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Vad är det för bil och vad har du för el-utr som kan tänkas vilja ha backup ström? Eftermonterade el-prylar som inte är korrekt monterade?
    Koppla i så fall ur sådant först om du har möjlighet.

    Generellt borde max viloström vara kanske 0-20mA
    1W=83mA vid 12V (I=P/U) vilket motsvarar en instr.glödlampa och den drar inte ur batteriet i första taget.
    OBS! Vänta minst 20 minuter innan du mäter eftersom spänning är på till motorns vissa delar för att möjliggöra diagnos.

    Hittar du läckström kan du rycka säkringarna en och en för att hitta källan. Sitter utspridda på flera ställen. Se till att ha kod till stereo mm innan utifallatt.

    Mitt batteri laddar ur sig när bilen står stilla, så det känns ju som det är slut.
    Hur lång tid handlar det om?

    Laddar den som den skall så att batteriet är fullt när du stannar?
    Mät spänningen vid lite högre varav än tomgång och slå på t.ex. fläkten fullt och då skall du ha 13.5-14.5 volt inte 12.5
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Vad är vilospänningen på batteriet?

    0,015A är ingen farlig ström (15mA) i "tjuvläge" eller hur man nu skall beskriva det. Ett larm tar ofta 0,05-0,20mA när det är oaktiverat..

    Om vi räknar högt och säger 0,1A så är det 2,4Ah/dygn.. Med 50Ah batteri så borde du klara 5 dygns stillastående innan batteriet börjar svika även om det är -10ºC ute..

    Mät polspänningen efter en natts stillastående.. Om den är under 12,6-12,7V så har du antingen problem med batteriet eller med laddningen... Om den ligger däruppe och det är trögstartat så är det troligtvis fel på kablarna och jag hade då börjat med att felsöka jordkabeln/flätan.
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

Liknande ämnen

  1. Kontrollera AC 9-5 -05
    Av A. Bengtsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 21:22
  2. Batteriets pluskabel
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 22:20
  3. Taskig kondition?
    Av turbojeppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •