Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Murrande motorljud OG9-5 B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177

    Murrande motorljud OG9-5 B2x5

    Idag när jag körde hem från jobbet tyckte jag att motorn murrade/vibrerade mer än när jag körde dit.
    När man står still och varvar upp lite och släpper så går inte motorn ner i varv lika fort som förut.

    Till saken hör att det har rasslat ganska länge från transmission och jag ska byta kam/balans kedja nästa helg och nu tycker jag att det inte rasslar lika mycket längre.

    Kan det va så att balans kedjan har lossat eller kuggat över?
    Uppför sig tomgången då lite konstigt?

    Eller kan det vara något annat som har gått sönder?

    Vågar man köra med bilen?

    Bil = 9-5 -98 2,3 Automat.
    Heavy metal is the law.

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Har läst här på forumet att det kan hända att när balanskedjan har gått så dementerar den sig själv och ramlar ner i tråget, isåfall har du ju haft tur så det inte blev ras av det!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Ja jag har läst det med.
    Men om nu så är fallet hur märks det?
    Blir tomgången annorlunda T.ex ?
    Heavy metal is the law.

  4. #4
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Är inte säker, men har sett att det skrivits om att motorbromsen blir sämre, det är ju ungefär samma som om du varvar upp och du säger att den inte går ner i varv lika snabbt! Sen att den rister mer när du kör och att den inte låter lika mycket längre talar ju lite för att balans-kedjan har gått!! Jag kan ju inte svära på det, men jag skulle gissa på just det i ditt fall!!

    Har faktiskt inte haft ventilkåpan av på min... men borde man inte se om kedjan finns där om du tar bort kåpan o kollar!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Jag har ju automatlåda så det är ju ingen vidare motorbroms på den i vanliga fall.

    Ska höra mig för med motor experterna på jobbet i morgon.
    Heavy metal is the law.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177

    Konstigt motormurr ? Nu vet jag varför.

    Har fått hjälp med byte av Kam/balanskedje bytet nu (har inte fått bilen än) och han som gjort jobbet sa att den motorn inte hade gått många mil till.

    Kedje spännarna var ute till max och balanskedjan hade kuggat över en kugge, där av den hårda gången av motorn.

    Sedan var det ca0,5cm tjockt lager av koksad olja i hela motorn så det är ju ett under att det bara har blivit 2st turboras på den motorn.

    Nu ska allt vara rent och nytt och även ny vevhusvent. så hoppas nu att det blir som att köra en helt annan bil.
    Heavy metal is the law.

Liknande ämnen

  1. Otroligt motorljud
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 01:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •