Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: og 900 T16 - Motorras vid felmontering av topp????

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    250

    og 900 T16 - Motorras vid felmontering av topp????

    Har ett litet problem!!

    Kom på igår att ja o polaren antagligen satt toppen fel när vi bytte toppen för ett tag sedan! Satt o läste i saab's gds-handbok och såg att man ska ställa in 0-markeringen på svänghjulet mot det streck som sitter på gavelplattan på motorn!! Nu är problemet att vi istället ställde markeringen på svänghjulet, mot hålet i kopplingskåpan, där man läser av tändvinkel med stroboskoplampa!!

    Det måste ju innebära att tändningen står fel på typ 5-10 grader lr nått sånt o det innebär ju att kamaxlarna sitter fel ! Frågan är ju hur stort spel det är mellan kolvarna och ventilerna när motorn dras runt??
    Annars är ju risken stor att kolvarna och ventilerna krockar vilket ju inte är
    nån höjdare precis !!!

    Någon som vet om detta kan innebära att ja just nu har rejäla skador i min motor??

    Är ju lite orolig om man säger så !!!

    Kan för tillfället inte lossa toppen o kika efter då jag bor sådär 27 mil från där bilen står !!

    Tacksam för svar!!

    Mvh Pär.
    "Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
    - Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
    Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    290
    5-10 grader fel borde vara lugnt. Om motorn dessutom gar sa kan du vara nästan säker. Men det är ju idé att rätta till det.
    Svart 900 T16 91

  3. #3
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 067
    Medlem#
    2661
    Felmontera en topp går ej, därimot så är kamaxlarna felinställda. Bara att vrida om och hänga på kamkedjan, behöver ej plocka av toppen.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    682
    Nej några rejäla motorskador tror jag kanppast du fått. Ett tipps är att alltid dra runt motorn ett par varv för hand när du monterat dit allt. Går det lätt då så vet du att inga ventiler går i kolvarna och kan då dra runt startmotorn och känna dig lugn.
    Men du ska nog helt klart ställa det rätt igen.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935
    Och jag lever i uppfattningen att dessa två "nollor" är samma? Dvs strecket på motorn är samma som det på plastkåpan till kopplingen? Men detta är alltså fel? Det skulle ju förklara en del, jag har hållit på massor och rivit med detta. Måste hem och kolla.....

    Om man däremot lägger kammen 30 grader som jag gjorde - då rasar det! Pröva inte att köra med 9000 svänghjul på og900 utan att märka om graderna, det är ett litet tips som kostat mig runda slängar 25000 kronor.
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    162

    Re: og 900 T16 - Motorras vid felmontering av topp????

    Citat Ursprungligen postat av saab900t8replica

    Satt o läste i saab's gds-handbok och såg att man ska ställa in 0-markeringen på svänghjulet mot det streck som sitter på gavelplattan på motorn!! Nu är problemet att vi istället ställde markeringen på svänghjulet, mot hålet i kopplingskåpan, där man läser av tändvinkel med stroboskoplampa!!

    en fråga...

    du säger att man ska ställa 0-markeringen på strecket på gavlelplattan... och att du ställde de på där man läser tändvinkeln.... men är inte det samma markering?

    isf har jag med gjort fel

    mvh jimmy

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    162
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Och jag lever i uppfattningen att dessa två "nollor" är samma? Dvs strecket på motorn är samma som det på plastkåpan till kopplingen? Men detta är alltså fel? Det skulle ju förklara en del, jag har hållit på massor och rivit med detta. Måste hem och kolla.....

    Om man däremot lägger kammen 30 grader som jag gjorde - då rasar det! Pröva inte att köra med 9000 svänghjul på og900 utan att märka om graderna, det är ett litet tips som kostat mig runda slängar 25000 kronor.
    sorry... han inte se att du skrev om samma sak :P

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    Jag är också hyggligt säker på att nollmarkeringarna är i linje med varandra.

    0 grader på tändmarkertingen borde rimligtvis vara TDC.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  9. #9
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 067
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Pröva inte att köra med 9000 svänghjul på og900 utan att märka om graderna, det är ett litet tips som kostat mig runda slängar 25000 kronor.
    Läste detta förrut då du hade en egen tråd i ämnet. Men man bör ju tänka både en och två gånger innan man monterar saker från en annan bilmodell då det inte alltid är lika. Detta är ju ett tydligt exempel, mycket tråkigt att det hände. Hade du bara lagt ihop bägge svänghjulen och kollat över detta så hade du nog sett att 9000 och og900 inte har markeringarna på samma ställe.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 935
    Japp, och det har jag ju lärt mig nu för all framtid. Trodde verkligen att T16 var en och samma sak oavsett bilmodell....
    Men skam den som ger sig - jag har faktiskt just idag fått original 1988 blocket borrat till en ÖD, köpt nya Mahle-kolvar 90,47mm med lager och hela klabbet. Så nu åker den klapprande, skadade motorn ur nästa vecka och så åker original-grejorna in, totalt renoverat. Med original 1988 svänghjul denna gång, och ny koppling.....!!

    Jag lovade i en tidigare tråd att lägga upp hela projektet i en projekttråd, detta har tyvärr inte skett i brist på digital-kamera mm. Synd, för hela historien hade blivit mkt nöje för er här på forumet.

    Men frågan då?? Visst sjutton är nollan på motorns kåpa och nollan för tändinställning samma sak??? Eller är det verkligen så att markeringarna på kammarna är lite "off" och nollas mot en annan markering? Nån som vet? Jag skall riva i detta och jämföra, otroligt att jag inte sett detta isåfall, men jag hinner inte kolla förrän nästa vecka.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. drivknut / felmontering av fjäderben?
    Av burrexm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 23:01
  2. b234 topp eller b235 topp ? Vad är bäst ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 23:31
  3. 9000i topp till en 9000T topp?
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 20:48
  4. skillnad 2,3 i topp mot turbo topp långmotorn?
    Av 9K turbo sport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •