Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Eftermontera baksensor (OG9-3)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185

    Eftermontera baksensor (OG9-3)

    Hej på Er!

    Eftersom frugan inte kan köra bil och inom loppet av tre år orsakta skador på
    bakre kofångaren 2 gånger så börjar det kännas aktuellt att montera backsensor-system innan man förhoppningsvis lämnar in kofångaren på lagning/lackning en sista gång. Jag såg i biltema-katalogen som damp er i lådan för några dagar sedna att de hade 2 olika eftermonteringskitt.

    Är det någon som har gjort detta eller känner till andra leverantörer med bra system?

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Frugan... Jojo....

    Här är en snygg montering på en 9-5a. Kanske kan ge en del tips?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... cksensorer
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Skulle själv vilja montera parkeringssensor på min bil..
    Fast det är ju rätt mycket jobb att göra det verkar det som...

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    42
    Lars
    Kör SAAB 9-3 2.0TS 1999 Aero Edition [CHIP+FILTER+3"-AVGAS]

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Jag försökte mig på det projektet för två år sedan men det slutade med att jag gav upp och lämnade tillbaka grejerna.

    Problemet är detta.
    Sensorerna ska monteras på en så plan yta som möjligt, vilket innebär att dem ska monteras kanske 5 cm nedanför den svarta plastlisten på stötfångaren.

    Där går det en stålbalk, och jag skulle få lov att montera sensorerna mellan balken och ytterhöljet. Jag försökte att separera ”balken” från plasthöljet i stötfångaren med det gick dåligt. Det kändes som att jag bara bröt sönder och deformerade ytterhöljet så jag gav upp avbröt projektet. Det verkar i alla fall inte vara tänkt att man ska kunna plocka isär stötfångaren.

    En annan lösning hade varit att borra hål rakt igenom balken, men det vill jag inte göra eftersom jag har dragkrok på min bil och den sitter fast i den här balken. Jag vill inte borra i den del som tar upp all kraft från dragkroken.

    Jag skulle i alla fall rekommendera dej att lossa bakre stötfångaren och studera hur den är uppbyggd. Sensorerna var stora som enkronor ungefär och ska monteras på en så plan yta som möjligt.

    Jag har också sett att det finns en annan sorts backsensorer som bygger på en lång antenn som tejpas fast inuti stötfångaren. Det kanske skulle vara något, för ovanför balken, precis bakom den svarta listen på stötfångaren, där finns det gott om plats.

    Jag är jättenyfiken ifall någon lyckas montera backsensorer på något snyggt sett på en og9-3, för jag tycker den är svår att backa med. Och så svårt är det nog inte att montera dit sensorer, jag gav nog bara upp för tidigt.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185
    Tack för alla bra tips! Jag har nu beställt ett Audio+ paket från www.parkeringssensor.se. Egentligen vill jag ha en PSS Mirror men den fanns inte längre.

    Jag ska försöka återkomma med bilder så snart som möjligt. Själva monteringen är jag inte orolig för. Jag har haft isär skummet och balken tidigare och vet att det krävs rätt mycket våld men det brukar inte var något problem. Eftersom kärringen redan spräckt min Viggen/Aero bakdel så blir jag likt förbannat tvungen att plocka isär skiten för att kunna laga skadorna på ett seriöst sätt innan omlakering. Eftersom inte Viggen/Aero har någon svart list så måste mina sensorer lackas för att det inte ska se skit ut (Cayenne röd bil)

    Ha det gött så återkommer jag med rapport förhoppningvis.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Eftersom inte Viggen/Aero har någon svart list så måste mina sensorer lackas för att det inte ska se skit ut (Cayenne röd bil)

    Ha det gött så återkommer jag med rapport förhoppningvis.

    Mvh Martin
    Kan man inte montera sensorerna på strukturplasten måntro då? Alltså längst ned, den gråa plast som det finns utskuret för avgas och ev. dragkrok. Visserligen ganska långt ned men ändå?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Jag har också sett att det finns en annan sorts backsensorer som bygger på en lång antenn som tejpas fast inuti stötfångaren. Det kanske skulle vara något, för ovanför balken, precis bakom den svarta listen på stötfångaren, där finns det gott om plats.
    Nån som vet vart den går att få tag på?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    75
    Finns annars nummerskylthållare med backsensor i. Då slipper man borra och ha sig men så kanske det inte funkar så bra??

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av boje82
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Jag har också sett att det finns en annan sorts backsensorer som bygger på en lång antenn som tejpas fast inuti stötfångaren. Det kanske skulle vara något, för ovanför balken, precis bakom den svarta listen på stötfångaren, där finns det gott om plats.
    Nån som vet vart den går att få tag på?

    Mvh Patrik
    Här hittade jag ett ställe:
    http://www.sikkerparkering.dk/sv/tekno_sv.html

    Ett till:
    http://www.backlarm.nu/
    Övriga produkter -> Backlarm -> "Bumper Care"
    (Dem hemsidan fungerade inte med Firefox utan bara med IE för mig )


    Jag har ingen aning hur bra dem fungerar. Eftersom nästan alla andra bara säljer sensorer av ultraljudstyp antar jag att dem fungerar bättre.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Eftersom inte Viggen/Aero har någon svart list så måste mina sensorer lackas för att det inte ska se skit ut (Cayenne röd bil)

    Ha det gött så återkommer jag med rapport förhoppningvis.

    Mvh Martin
    Kan man inte montera sensorerna på strukturplasten måntro då? Alltså längst ned, den gråa plast som det finns utskuret för avgas och ev. dragkrok. Visserligen ganska långt ned men ändå?
    Jag tror att de hamnar för långt ner, rekomendation var att de skulle sitta ca 45-55 cm höjd.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

Liknande ämnen

  1. Eftermontera Densonavgation i OG9-5 Dame Edna
    Av marcusrsr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2017-08-11, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •