Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Köp av 9-5 utan garanti men med åtgdat oilsludge...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    24

    Köp av 9-5 utan garanti men med åtgdat oilsludge...

    Hej!

    Har en bil på g, en 9-5 aero kombi automat -00. Den har av SAAB-verkstad bytt topplockspackning, renoverad topp och sotad, motorspolad, bytt vevhusventilation, bytt kamkeja och sträckare och turbo osv. på förra ägarens bekostnad 2004-12. Tyvärr har han slarvat med 3000-mila servicen och kört 800 mil (!) för långt så motorgarantin gäller ju inte då. Men den är utplockad 2000-06 så det är ju inte ens två år kvar på garntin. Kommer denna hålla bättre efter dessa renoveringar och vågar jag köpa utan garantin som ändå bara räcker två år till?

    Tilläggas skall att den servats rätt för övrigt.

    Tack på förhand!

    MVH
    David

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Never in my life jag köper en 9-5 utan motorgaranti om den inte är jävligt rätt i kurs. Rekomenderar du läser hela den här tråden sista sidorna handlar mycket om min bil.. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=133129
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Köp av 9-5 utan garanti men med åtgdat oilsludge...

    Flyttar till en mer relevant forumdel.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    24
    Men om allt detta bytts och renoverats så borde väl problemen försvinna? Eller är motorerna så dåliga att när motorgarantin går ut 2008 så är bilen osäljbar pga detta? Nu börjar jag fundera på att helt ge upp denna fina bil, varför ge strax över 100.000:- för en bil som har så dåligt konstruerad motor att de går söner hela tiden. Folk klankar ner på Opel men in förra Vecra rullade 25000 mil utan att tacka för sig. Inget knack ens.

    /David

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Daddan
    Men om allt detta bytts och renoverats så borde väl problemen försvinna? Eller är motorerna så dåliga att när motorgarantin går ut 2008 så är bilen osäljbar pga detta? Nu börjar jag fundera på att helt ge upp denna fina bil, varför ge strax över 100.000:- för en bil som har så dåligt konstruerad motor att de går söner hela tiden. Folk klankar ner på Opel men in förra Vecra rullade 25000 mil utan att tacka för sig. Inget knack ens.

    /David
    Tjae.. min förra 9000 hadde tjugotusen på mätarn och drog inte en millimeter på stickan mellan servicarna. Den jag hadde innan dess sprang över 37 000mil innan jag sålde och på den sjönk det fem millimeter på stickan mellen oljebyterna så vad ska man säga om 9-5´ornas maskiner?

    Vet inte om du läst allting angående min nuvarande bil men.. vad skall man säga om: 15 000 mil, 2ägare, Fullservad och... Renoverad topp/kamkedjetransmission + turbobyte vid ca13 000mil. Nytt turbobyte vid 14 500mil, det har gjorts alla vv-moddar på den och nu senast tillbaka till 1´a versonen.. Likt förbannat 1liter olja på mellan 50-150mil och nu är felet hittat.. Oljeringarna är helt igenbeckade av sk. oilslugde. Detta trots tidigare flushad (invändig tvätt) motor.

    Okey, nu fixar Saab min motor så att den slutar dra olja visst okey skitbra. Men hur blir det när den rullat ytterligare säg 10 000mil? Jopp visst serru då tar det om igen för inte blir motorn frisk bara för att man moddar om vv´n och stoppar i nya kolvringar när det hela grundar sej på en konstruktionsmiss från första början.

    Min bil körs ganska lugnt, trots sina mil så känns den i princip som en ny 9-5´a att köra. Inga bussningar, inga stötdämpare eller tex bromskivor är bytta. Vilket helt klart pekar på att den är just körd och fått bra kärlek och mina problem med denna är ju inget undantag, det märker du snabbt om du söker på forumet här.

    Titta på prisbilden på dessa bilar idag och jämför med hur det såg ut bara för ett halvår sen. Dom har fallit som en sten allihop och raset bara fortsätter. Faan folk begär ju mer för en 9000 som visst på många sätt är en mer kompetent bil men vadå. Kolla hos handlarna, du kan tom. bestämma vilken färg du vill ha på en beg. 9-5 så många står det.

    Jag är inte brydd att köpa en 9-3/9-5 idag men.. serviceboken är A&O utan den så är det bara att spana in nästa. Eftersom de få år som är kvar på motorgarantin i princip är helt avgörande om bilaffären blir en ruin eller inte.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Det finns ca 3500st 9-5:or till salu, det borde finnas en rätt 9-5:a för dig som har garanti. Det är ju inte säkert du alls behöver den garantin under dessa 2 år men om något händer så betalar ju Saab.

    Nu var det ju en hel del motordelar bytta på den bilen du funderar på. På så sett verkar det ju kunna vara ett bra köp om du får ett bra pris. Dock kvarstår ju de grundläggande problemet med att kolvringarna inte riktigt tätar mot cylinderväggarna. Detta problem är mer eller mindre på olika bilar. Det blir mest problem med bilar som går korta sträckor med många kallstarter. Då slits oljan fortare och i ibland så blir det så illa att kolvringarna inte sluter tätt mot cylinderväggen som ger en kraftig oljeförbrukning.

    Så har jag uppfattat problemet efter att ha läst lite förklaringar. Någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar.

    Ska tillägga att det är långt ifrån alla 9-5:or som har dessa problem. Så man ska ju inte "måla fan på väggen" eller vad man brukar säga. Gör du oljebyten oftare, ca var 500-1000:e mil så har man bättre förutsättningar. Om du kommer använda bilen frekvent och längre sträckor på minst ca 25-30 km när du använder bilen så blir ju motorn genomvarm vid varje körning vilket är bra.

    Kan ju flika in med att min bil drar inte alls eller väldigt lite olja mellan bytena. Försöker hålla mig till ca 500-1000 mil. Oftast blir ca 700 mil emellan.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Johan M har helt klart en poäng i det han säger och jag instämmer helt. Förutom... VARFÖR ska man behöva byta olja i en bilmotor på 800-1000 mil för att den inte ska haverera. När serviceintervallerna från konstruktören själv är satta till 2000mil???
    Det om något säger väl allt om kvaliten!!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Kan ju vara värt att nämna att vill man bygga bort/bli helt kvitt detta motorproblem så kan man byta till smidda kolvar. Detta ger ju också den fina fördelen att man kan trimma ännu mer ifall man känner för det.

    Finns väl två fabrikat att välja emellan:

    Wössner 7995 kr
    JE 9800 kr

    Om du vill läsa mer om detta kan du söka i forumet:
    http://forum.saabturboclub.com/search.php
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Johan M har helt klart en poäng i det han säger och jag instämmer helt. Förutom... VARFÖR ska man behöva byta olja i en bilmotor på 800-1000 mil för att den inte ska haverera. När serviceintervallerna från konstruktören själv är satta till 2000mil???
    Det om något säger väl allt om kvaliten!!
    Håller helt med dig. Mellanbyten av olja har nog inte många räknat med när de har köpt en ny bil. Blir ju några tusenlappar extra per år för att byta olja.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    24
    Att köpa en 9-5 idag är alltså att köpa grisen i säcken. Antingen så håller bilen, eller så gör den inte det. Om någon har slarvat med en service någonsin i bilens historia, även lite grann, så får man pynta minst 15.000:- om man har maskinskadeförsäkrng, annars det dubbla. Då bilen fyllt åtta år åker man till skroten när den går sönder eftersom det ändå inte finns någon som vill ha den. Har jag tolkat er rätt? Och i så fall, varför gnälls det när media skriver ner SAAB?

    /David

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Hårddraget kanske men visst verkar det som att bilar som skrotas (eller säljs i delar) tenderar att ha friskare och friskare karosser.
    Letar själv efter en Ford Sierra för att använda till ett kitcar-bygge och blev förvånad över att folk står i begrepp att skrota tidiga 90-talare p.g.a. mekaniska problem i motor eller bromsar...
    En -98 med rasad motor är väl gränsfall på om den inte är värd mer i delar än som komplett bil i dagens läge...
    Fredrik J

  12. #12
    Håller med alla andra.

    Jag har haft ett helvete med min bil. Den drar olja och jag har gått igenom det mesta hotrodder beskriver, utom byte av kolvringar (saab vill inte betala det). Köp helst inte en äldre 9-5 alls. Om du köper en, sikta på en aero (har tydligen mindre problem enligt min mek) och se till att den har garanti. Det går 13 9-5:or på dussinet, du kommer garanterat att kunna hitta en med bra pris. En renoverad skulle jag bara köpa med mycket bra pris + garanti kvar och helst från handlare.

    /Björn

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Kan ju vara värt att nämna att vill man bygga bort/bli helt kvitt detta motorproblem så kan man byta till smidda kolvar. Detta ger ju också den fina fördelen att man kan trimma ännu mer ifall man känner för det.

    Finns väl två fabrikat att välja emellan:

    Wössner 7995 kr
    JE 9800 kr
    Löser detta verkligen problemet med oil sludge? Om jag inte har missuppfattat det så är de bara starkare än Saabs originalkolvar och inte omdesignade... Problemet är ju att kolvarna inte tätar ordentligt i cylindrarna innan motorn är ordentligt varm och därför blåser det förbi avgaser mellan kolv o cylindervägg vilket gör att olja bryts ner - har man då monterat en smidd kopia av Saabs kolv känns det som om det problemet inte är löst eftersom det är fel på originaldesignen!

    Själv tror jag mer på att montera T5-kolvar & stakar i en 9-5:a för att undvika problemet med oil sludge. Att sedan T5-kolvarna är tåligare och orkar med högre förbränningstryck är bara en bonus.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Toyota har också haft problem med hög oljeförbrukning på vissa bilar med 1,6 och 1,8-litersmotorer av årsmodell 2000-2002. Bilarna kan gå prickfritt i 5000-10.000 mil för att sedan börja dra olja. Toyotas lösning är att kostnadsfritt och utan tjafs byta ut motorerna (ej topplocket) mot helt nya av en uppdaterad modell. En dyr men kanske också nödvändig lösning för att upprätthålla märkets goda rykte och göra kunderna nöjda.

    (Kunder som kört sina bilar helt oljetorra så motorerna skurit får betala en del själva men Toyota tar den större delen av kostnaden, även om bilarna är dåligt servade.)

    Personligen skulle jag inte köpa en 9-5a alls idag om inte priset var helrätt, värdefallet lär fortsätta i hög takt. Kvaliten är delvis skrämmande låg, ryktet dåligt, efterfrågan svag och det finns mängder med bilar till salu.
    Toyota Verso 1,8 -11

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Känns som det iaf delvis börjar gå till överdrift i tråden nu...

    Är det en bil där oljan har bytts som den skall och vv är uppgraderad är väl risken för motorras trots allt väldigt liten.

    Och BMW, Audi, mfl har också problem med otäta kolvar, vv, hög oljeförbrukning vad jag har förstått.
    (Min kollegas 330 dricker en massa olja iaf...)
    Inte är det tillnärmelsevis någon liknande hysteri om dessa bilar....

    I så fall kan man lika gärna säga "håll er borta från Saab 9-5, Audi, BMW pga motor, Saab 9000 pga rost och växellåda, Saab 9-3ss pga elfel och kvalitetsproblem, Mercedes pga kvalitetsproblem (t.ex. i svärfars bil har lådan rasat och kylaren exploderat), Volvo pga kvalitetsproblem", etc...
    (Blir inte så många bilar kvar att välja på...)
    9-3 SC Aero 07

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Personligen skulle jag inte köpa en 9-5a alls idag om inte priset var helrätt, värdefallet lär fortsätta i hög takt. Kvaliten är delvis skrämmande låg...
    Hade för mig att 9-5 iaf är den Saab-modell som har minst kvalitetsproblem, undantaget motorproblemen (tyvärr)...
    9-3 SC Aero 07

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Löser detta verkligen problemet med oil sludge? Om jag inte har missuppfattat det så är de bara starkare än Saabs originalkolvar och inte omdesignade... Problemet är ju att kolvarna inte tätar ordentligt i cylindrarna innan motorn är ordentligt varm och därför blåser det förbi avgaser mellan kolv o cylindervägg vilket gör att olja bryts ner - har man då monterat en smidd kopia av Saabs kolv känns det som om det problemet inte är löst eftersom det är fel på originaldesignen!

    Själv tror jag mer på att montera T5-kolvar & stakar i en 9-5:a för att undvika problemet med oil sludge. Att sedan T5-kolvarna är tåligare och orkar med högre förbränningstryck är bara en bonus.
    Vad jag har läst på forumet så verkar smidda kolvar lösa problemet eftersom kolvringarna sluter mer tätt mot cylinderväggarna. De som har bytt kolvar verkar inte ha upplevt någon oljeförbrukning. Som du skriver så går det bra med T5-kolvar också.




    icbm
    Håller med dig. Vi ska inte skriva ner 9-5:an för mycket. Långt ifrån alla bilar har dessa problem och man kan förebygga problem genom täta oljebyten samt att man kör mycket och länge så motorn blir varm.

    Nu är ju alla korten på bordet i alla fall och jag tror det var det trådskaparen ville ha. Jag kan fortfarande rekomendera 9-5:an, men det är bra att veta om hur man ska ta hand om den.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Vad jag har läst på forumet så verkar smidda kolvar lösa problemet eftersom kolvringarna sluter mer tätt mot cylinderväggarna. De som har bytt kolvar verkar inte ha upplevt någon oljeförbrukning. Som du skriver så går det bra med T5-kolvar också.
    Det hela är nog tyvärr inte så enkelt att "bara" montera nya kolvar. Visst det löser säkert problemet för många på samma sätt som den senaste uppdateringen av vv. Men faktum kvarstår att det är en konstruktionsmiss, kolla bara på årmodeller -04 och framåt där upphör problemen och det är inte för att det sitter andra kolvar i maskin. Det är istället en hel del andra saker som skiljer främst på vv-sidan och det skulle helt klart bli för dyrt för Saab att uppdatera alla gamla motorer till detta. Visst med facit i hand idag men så går det oftast när ekonomer får styra.

    Sen vet jag inte det är såvärst smart att stoppa in smidda kolvar i en bil som är orginal och körs som en sådan. Dessa kostar massor man får kolvskramel osv. ska man trimma är det däremot en annan sak. Att Aerobilarna funkar bättre i fråga om oilslugde var för mej nåt nytt men en teori är att en sådan bil körs mer aktivt och kanske längre sträckor.

    Näe jag har någon slags hatkärlek till Saab och är inte brydd att skriva ner 9-5´an över dess brister. Jämföra bilmärken dess fel och brister kan man göra hur mycket som helst. Det är prcis som med amerikanare, det är riktiga skitbilar med usel kvalite men likt förbannat kan jag inte låta bli att äga flera stycken.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Det där med -04 är lite intressant. Jag har ju ett nytt shortblock i min bil sedan i höstas. Monterar Saab det gamla blocket som reservdel eller är det troligt att jag har en 04-motor i min bil numera? Hur ser man skillnaden?
    Fredrik J

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det där med -04 är lite intressant. Jag har ju ett nytt shortblock i min bil sedan i höstas. Monterar Saab det gamla blocket som reservdel eller är det troligt att jag har en 04-motor i min bil numera? Hur ser man skillnaden?
    Jag frågade min verkare om det blev aktuellt med kolvbyte i min maskin om isf. de nyare kolvarna är som de som sitter i -04 och framåt. Han sa det var samma kolvar som i min -99 även i maskiner efter -04 men det skiljer på bla. kringutrustning och var vevhusventilationen är ansluten (annat block)
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Kan man kolla oilsludge utan att öppna motorn?
    Av JohanW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 13:46
  2. vilken årsmodell 9-5 utan oilsludge?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 17:14
  3. Fråga angående garanti på oilsludge!
    Av 9-5 halmstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 14:23
  4. Oilsludge garanti? (har sökt)
    Av Blonke i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 19:12
  5. Kriterier "oilsludge-garanti"
    Av peter8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •