Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bredbandslambda.. Var köper man billigaste och bästa

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    472

    Bredbandslambda.. Var köper man billigaste och bästa

    Tja!

    Jag har tänkt att köpa en bredbandslambda till våren då jag har lite pengar på ingång..
    Billigaste jag hittat är:
    http://www.jwbikeparts.com/Lambdamatare.htm
    4300:- !!! Är denna bra tro?
    Det tillkommer ju en massa givare, behöver man alla dessa??
    Etapps lambda kostade 7700:-
    Var köper jag en bra för mindre än 5000:- ????

    MVH

    Daniel

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Jag har precis beställt LM1 med AUX-boxen (som loggar MAP, duty-cycle, varvtal osv.) samt avgasklämma för at montera sonden på slutröret (för att kunna göra mätningar på olika bilar).

    Ren LM1 utan AUX-boxen innehåller allt som behövs för att logga lambda, dock utan varvtal.
    Signatur...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    472
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Jag har precis beställt LM1 med AUX-boxen (som loggar MAP, duty-cycle, varvtal osv.) samt avgasklämma för at montera sonden på slutröret (för att kunna göra mätningar på olika bilar).

    Ren LM1 utan AUX-boxen innehåller allt som behövs för att logga lambda, dock utan varvtal.
    Tja!

    Då får du gärna skicka mig ett PM när du provat och utvärderat Lambdan och skriva vad du tycker om hur den fungerar..

    MVH

    Daniel

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 665
    www.wbo2.com
    Tänker nog beställa en därifrån snart. Billigt som tusan (iaf. om man löder ihop prylarna själv)

    Det är deras mätare som Etapp säljer dyrt....
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    472
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    www.wbo2.com
    Tänker nog beställa en därifrån snart. Billigt som tusan (iaf. om man löder ihop prylarna själv)

    Det är deras mätare som Etapp säljer dyrt....
    Tja!

    Är den bättre på nåt sätt, den som etapp säljer än den som JW Bikeparts säljer???
    Båda kan logga över 40min körning. Är varvtalsgivare med i kttet från etapp? Eller får man köpa den separat som hos JW??
    Visst kan man mappa sitt MS med "bara" en bredbandslambda, man behöver inte avgastempgivare..?

    MVH

    Daniel

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 665
    Etapps är ju wbo2´s mätare fast med högre pris.

    Så varför betala mer än nödvändigt?

    Den som Wbo2 säljer finns i några olika versioner. Men jag tror att alla dom säljer i nuläget har ingångar för Tyk-K givare (avgastemp) och varvtal.

    Deras nyaste 2c eller vad den nu heter är grymmt liten och smidig. (dock lite dyrare än den större, äldre versionen)

    Hur Wbo2´s står emot Lm-1 vet jag inte. Men det känns som om Wbo2´s har lite mer utveckling bakom sig, delvis på mjukvarusidan. Finns tex. program för palm-datorer mm. Den har även en grymmt smidig display, utgång för simulerad smalbandslambda mm.
    Man lär så länge man lever.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    348
    http://www.innovatemotorsports.com/prod ... 70145ebb84

    LM-1 är det lite bättre finnish på än wbo2.

    Mätbarheten på dom är nog lika

    / Morgan

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    472
    Tja!

    Jag var och hälsade på bröderna Rosenqrants. Tommy (han som byggt wastegaten till muppen) sa att man kan mappa med enbart bredbandslabda. Är det nån som har erfaren het av detta som kan ge mig klarhet i detta. Det är klart att det går bra men om det är så himla mycke bättre att använda avgastämp mätare också..
    Om Motorn inte går för snålt så ska väl inte avgastempen bli så hög att man riskerar att bränna nåt, eller spika sönder nåt..

    MVH

    Daniel

  9. #9
    Billigt! Och man loggar mere enn bara lamda verdien!

    http://www.zeitronix.com/index.html

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Jag har jämfört LM1 och WBO2 och kommit fram till att LM1 är bättre produkt.

    WBO2 är hemmabyggd manick med ungefär samma möjligheter och pris, men LM1 med AUX-boxen innehåller också accellerometer, K-element för att logga avgastemp, 3-bars MAP-sensor osv. osv. Dessutom finns det mer pengar bakom, mjukvaran är bättre uppbyggd, man kan få bättre support osv. Jag slog på stort och köpte avgasklämman (SBP-style) också så jag kan montera LM1 på varje bil utan att man behöver svetsa på WBO2-sensorn på grenröret...räcker med att skruva på ett provrör i slutröret.

    Meningen är att jag skulle hyra ut loggboxen till folk för mindre summa då dom flesta inte behöver en pryl för 10000:- för att kolla hur soppablandningen står till.

    Personligen ser jag detta som min egen bromsbänk. Den innehåller allt en bromsbänk har men man slipper köra bilen på rullar utan kan göra mätningar i riktiga miljön, dvs. på vägen. Har man dessutom viktuppgift för bilen så kan man räkna ut effekten på drivhjulen.

    Man kan logga mer än dom flesta bromsbänkar...AUX-boxen klarar som sagt att logga:

    1. Duty-cycle
    2. Tryck i insuget
    3. Avgastemp
    4. Varvtal
    5. andra pryttlar som går från 0-12V (bromsljus, nitro, whatever)

    Har man programmerbart sprut så kan man i stort sett ge sig ut på vägen och spara tusenlappar jämfört med att hyra in sig på bromsbänk hos någon som tar femhundralapp i timmen.

    Jag ska förhoppningsvis få hela kittet inom 10 dagar så om det finns någon i Uppsalaområdet med lite vassare bil som vill bli första att testa så kan ni höra av er till mig.
    Signatur...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Billingen
    Inlägg
    68

    BILLIGT!

    Verkar jävligt bra!

    Vill ha!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Billingen
    Inlägg
    68

    Re: BILLIGT!

    Citat Ursprungligen postat av turbomaniac
    Verkar jävligt bra!

    zeitronix alltså

    Vill ha!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norway & Switzerland
    Inlägg
    162
    Hej

    Har använd LM-1 ett bra tag och dom funkar mycket bra, har flera hemma.



    Mvh

    Tommy Utengen
    9-3 SC 1,9TID
    900TTR
    Det snabbaste och billigaste trimmet är bort med onödig vikt.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    472
    Tja!

    LM-1 skall tydligen gå att använda tillsammans med MS så kopplar man in en signal från bredbandslambdan så får man det i loggen från MS!
    Finns här för ca 3000:- hemma i lådan.

    http://home.earthlink.net/~beanbooger/b ... gineering/

    MVH

    Daniel

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    LM1 har simulerad smalbandsutgång också.
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. bredbandslambda
    Av Emilsports i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 20:27
  2. Bästa och billigaste sätt får synligt utblås (som på Areo)??
    Av Joppe Gray i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •