Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Orgstereon ger för lite ström för att ge lågnivåsignal..va!?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    4

    Orgstereon ger för lite ström för att ge lågnivåsignal..va!?

    Hej

    Har letat i tidigare trådar men inte hittat något alls om detta..


    Här följer mitt bekymmer

    Lämnade in bilen(9-5 med AS2) på BilRadioCenter i malmö i måndags för att dem skulle koppla in en lågnivåadapter så att jag kunde koppla in ett slutsteg för att driva en baslåda...

    Väl hemma så kopplar jag in allt det andra men då är signalen nästan obefintlig!!!

    Åkte dit idag igen efter 1 timme så kommer montören ut ..
    -Din orginalstereo ger ut en för låg signal så den kommer inte förbi lågnivå adaptern.

    Så dem plockade bort adaptern och kopplade in det på hög nivåsignalen istället!!
    Nu låter det ju inte så jätte bra

    Känns ju onödigt att köpa Backes saab3 adapter om signalen från stereon ändå är FÖR låg...

    Hur ska jag göra??...är inte så modig på bilstereo att jag vill börja montera in adaptrar själv bland kablarna bakom stereo.

    Hoppas på någon bra lösning..

    Ha det
    //Pablo

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Fungerade originalsteget ok?
    D.v.s spelade det ok när adaptern var på plats men innan du hade kopplat in ditt eget slutsteg?
    Spelade det ok innan adaptern kopplades in?
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    4
    Jo det spelade på precis som vanligt...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Ang att använda högnivå...
    Det brukar bli rätt ok. Problemet i en 9-5 med AS2/3 är att varje högtalare bara får sina frekvensregister.
    Nåt "proffs" hade kopplat in ett aktivt basrör (inbyggt slutsteg) på kablarna till mina bakhögtalare, som inte spelar bas.

    Jo. Det fyllde ut lite, men jag undrade ju förstås varför volymen på röret stod på max .
    Kan ju nämna att föregående ägare var helnöjd, så kraven kan ju skifta...
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    När originalljudet funkade så har du lågnivåsignal. Då borde saab3 funka. Den adaptern kopplar bara in kablar på originalkablaget och de kablarna borde ha samma nivå som original, så "att den inte kommer förbi adaptern" låter som rena löjan. (Om inte adaptern glappar)

    "Väl hemma så kopplar jag in allt det andra men då är signalen nästan obefintlig!!!"
    Hur märkte du det? Kollade du att gain (nivå) på steget inte stod för lågt?
    (Annars borde BRC ha gjort det...)
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    4
    Jo provade både att sänka och höja gain...
    Att signalen är väldigt svag det märkte jag när jag satte slutsteget på max och höjde volymen på bilstereon då hördes signalen i basen men den var väldigt dålig.

    Verkar ju vara ett allmänt fenomen att bilstereobutiker inte har så bra koll på vad dem snackar om...
    Jo, jag får väl beställa backes saab3 men det e bara det att jag har ingen aning hur man ska koppla in den, e för feg för att prova mig fram ;-)

    tack för att du tog dig tid...

    //Pablo

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Inga delningsfilter på steget så att du dämpar något där?

    På vilket sätt funkar högnivån dåligt? Vet du var den är inkopplad?

    Det finns många här som kör AS2/AS3 med Saab3. Jag har gjort det och nivåproblem hade jag absolut inte (Däremot störningar, men det har diskuterats här på forumet i många trådar)
    Tror att alla AS2/AS3 har likadana system (Förutom sedan/kombi- skillnader). Jag har inte hört talas om några förändringar.
    Det finns ju faktiskt en risk att det ÄR något som inte är som det ska med din huvudenhet också... Bara skumt att originalljudet funkar.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Om det nu inte var Saab3 eller motsvarande som de kopplade in... (Bara som ett antagande) Vad sjutton kan det då ha varit? Nån som har några idéer?
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av DDT
    Verkar ju vara ett allmänt fenomen att bilstereobutiker inte har så bra koll på vad dem snackar om...
    Jo, jag får väl beställa backes saab3 men det e bara det att jag har ingen aning hur man ska koppla in den, e för feg för att prova mig fram ;-)
    //Pablo
    Ring 08-560 33348 och prata med Backe om ditt problem och fråga om det följer med inkopplingsanvisning till Saab3, vilket jag tror det gör.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 19:49
  2. Vart hittar jag en lågnivåsignal NG9-3 SS -08
    Av Mozzy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 14:24
  3. Hjälp!? vad händer om glt ligger lite lite för högt? slöö
    Av Forge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 12:53
  4. lite ljud / ström frågor.
    Av werdexa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •