Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kupéluftsensorn låter 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130

    Kupéluftsensorn låter 9000

    Ni flesta med 9000 har säkert likadan knapp Jag köpte en 9000 igår men märkte idag efter att jag stäng av motorn så kommer surrande ljud från den här knappen i ca 5 minuter sen slutar den surra.... Någon som vet vad det kna vara???

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Det sitter en fläkt där som suger in luft från kupén för att mäta kupélufttempen.

    När det blivit massa damm och skit i den låter den illa.
    Kan gå att rengöra smörja upp, men det brukar komma tillbaks ganska snabbt.

    En ny kostar ca: 500:- man lossar den innifrån, efter att man demonterat det yttre locket.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Dammsugare först.
    Sitter garanterat massa damm runt och omkring den.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Ohhh,tack för snabba svar lite lättare att andas nu

    Finns det någon i Sverige som säljer kjolpaket till 9000 CD -95 ?? Lite tråkigt med original grejor + att en äldre man född -29 haft bilen innan mig, han har lyckats med att repa bakre stötfångare och samtidigt köra typ på stolpe eller något med fram stötfångare. Så båda ser för jävliga ut

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Demontera den från instrumentpanelen så kan du plocka isär den tillräckligt för att få bort ALLT damm sen blir den tyst i många år.

    Kjolpaket e de dåligt med, sök efter användaren JEK o kolla hans säljanonser han bygger "specialkjolar" jag gillar inte dom men det finns mång som gör det.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    138
    Är det nån som har bilder eller länk till steg för steg beskrivning av hur man kommer åt manicken? Eller finns det beskrivet i Haynes?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Har bilder i kameran (från då jag gjorde detta härom veckan) som ligger kvar hemma, kan lägg upp dem efter lunch.
    Annars är det enkelt:
    Citat Ursprungligen postat av LM
    1. Ta loss gallret på ACC-givaren utåt.
    2. Lossa ACC panelen, bänd ut den föriktigt med lämpligt föremål utåt.
    3. Lossa ACC-givaren inåt.
    4. Blås rent, pilla bort skräp från fläkt & axel, smörj.
    5. Montera i omvänd ordning.
    6. Njut av tystnaden & vetskapen om att 5 minuters arbete har sparat in 600 :- på en ny givare.

    Lycka till!
    Edit: Passar påatt flytta tråden till "Ljud och elektricitet"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    OT. Sitter typ samma fläkt bredvis värmeknappen för höger framstol i og9-3:an. Denna började låta och hur mycket jag än rengjorde samt smörjde så lät den fortfarande. Sen fick jag för mig att prova att vända på den, och vips vart det knäpptyst Kontstigt hur vissa saker funkar...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Nu några bilder:

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nu några bilder:

    HAHA!! där var gott om dam i den, damsugare
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av M.L

    HAHA!! där var gott om dam i den, damsugare
    Kanske skulle visat hur den såg ut innan jag rengjort den?

    Nädå, den blev urblåst senast för 3 år sedan, nu använde jag bara en liten pensel och borstade rent medan jag blåste "för hand" men den låter lite nu också så jag får ta omtag och även smörja upp den och kanske testa med johnkens metod att vända på den.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Fast pillar man bort den lilla ramen mellan stolsvärmeknapparna och givaren sitter en liten skruv bakom. Skruva loss den. Ta bort värmeknapparna o täcklocket bredvid. Då ska man få ut hela fläktpaketet har jag för mig. Man kanske måste lossa ACC-panelen oxå. Kommer inte ihåg riktigt för de va typ 12 år sen sist.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Fast pillar man bort den lilla ramen mellan stolsvärmeknapparna och givaren sitter en liten skruv bakom. Skruva loss den. Ta bort värmeknapparna o täcklocket bredvid. Då ska man få ut hela fläktpaketet har jag för mig. Man kanske måste lossa ACC-panelen oxå. Kommer inte ihåg riktigt för de va typ 12 år sen sist.
    Men jag som gjorde det för "typ 12 timmar sedan" kommer ihåg att det inte behöver lossas någon skruv eller strömställare.
    Den metod jag beskrivit är fullt tillräcklig.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Går det att koppla bort den där dammsugaren?? I min finns inget skit men den låter något fruktansvärt

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av ventus
    Går det att koppla bort den där dammsugaren?? I min finns inget skit men den låter något fruktansvärt
    Om du kopplar ur den så lär inte acc fungera korrekt då detta är kupétempgivaren.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av ventus
    Går det att koppla bort den där dammsugaren?? I min finns inget skit men den låter något fruktansvärt
    Prova att vända den uppochner, det hjälper ibland.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •