Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Byta bensinpump ng900

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Byta bensinpump ng900

    hej.

    jag undrar om någon har en guide eller kan berätta hur man byter soppapumpen på en ng900 97a.

    min har gett upp och har beställt en ny, vad jag kan fatta så sitter den monterad uppepå tanken, måste jag lossa tanken och tömma den på bensin eller hur går jag till väga?

    tacksam för hjälp..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Ja tanken måste tas ner, om du inte kapar upp hålet i golvet förstås så att du får upp pumpen den vägen. Idiotisk konstruktion...
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    finns det möjlighet att ta er den med soppan i eller är de hopplöst?
    om inte hur tömmer jag den, de är nästan fulltank då jag inte riktigt hade planerat att pumpen skulle paja.

    måst den ut helt eller kan man ta ner den en bit och byta?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-10 klockan 15:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Orka plocka ner tanken!

    Jag klippte upp en bit extra så jag kunde byta den på plats.. De brukar dra iväg med nya slangklämmer, tankband osv osv annars..

    Ovanför hålet klistrade jag lite ljuddämp-matta, blev skitbra!

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Jag bytte pumpen för inte så länge sedan. Tror jag kommer ihåg ungefär hur jag gjorde:


    1. Om du byter pga att du har problem kolla först om det finns spänning till pumpen. Öppna inspektionsluckan som sitter under baksätet och dra fram kablarna som är där. Ta loss kontakten, slå på tändningen och mät att det finns 12 V i ena kabeln (matning till pump). I den andra ledningen har jag för mig att jag mätte 5 V och det är till tankmätaren.

    2. Töm tanken. Jag försökte slanga från tankhålet utan någon framgång. Till slut skruvade jag av påfyllningsslangen vid tanken och slangade därifrån. Om du inte kan lyfta upp bilen en bra bit från marken kan det ta lång tid att tömma tanken. Överväg att tömma med en bensinpump (typ en sådan som används till förgasarbilar).
    Slangklämmorna till tanken var så rostiga att det inte gick att skruva upp dem. Fick ha sönder dem med en bultsax. Kan vara bra att tänka på...

    3. Skruva loss bränslefiltret och lossa på slangarna som går till/från filtret.

    4. Sänk ner tanken en liten bit. Detta görs för att man ska kunna koppla loss bränsleslangarna som är på ovansidan av tanken.
    Börja med att lossa bultarna som håller fast spännbandet till tanken. Skruvgängorna var rejält rostiga och jag hade inte fått loss spännbanden hela utan att först renovera gängorna. Körde med gängrenoveringssats från Biltema (http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81227). Palla upp tanken med en domkraft och sänk ner den försiktigt. När den är ungefär halvvägs till backen kan man komma åt slangarna på ovansidan.

    5. Ta loss bränsleslangarna som sitter fast mot tanken på ovansidan.

    6. Ta loss backventilerna som sitter på ovansidan av tanken. Dessa sitter i slutet av bränsleslangarna. Ventilerna är svåra att ta loss utan att ha sönder dem. De sitter tätade mot tanken med O-ringar och man kan nog få loss dem hela genom att försiktigt snurra dem fram och tillbaka samtidigt som man försiktigt drar dem uppåt. Lika bra att ha ett par i reserv från början...
    Kom ihåg vilken ventil som kopplas var till tanken. Den ena är vit och den andra är svart.

    7. Kolla hur handbromsvajrarna är monterade och lägg det på minnet för återmonteringen av tanken.

    8. Ta ner tanken helt och hållet. Ta det försiktigt och kolla hela tiden att det inte är någon slang som fortfarande sitter fast i tanken.

    9. Med tanken på backen kan man börja skruva loss tankinsatsen som innehåller pumpen och tankmätaren. Överst på insatsen sitter den en ring som är något större än insatsen. Det finns specialverktyg för att skruva loss denna men en rejält stor polygrip kan få loss den. Efter som man skruvar på insidan av ringen får man använda "utsidan" på polygripen (kan inte förklara det bättre).

    10. Vrid insatsen ett kvarts varv medsols innan du tar upp den. Det är lite trickigt att få upp den men det går.

    11. Pumpen sitter mitt i insatsen och man måste skruva isär insatsen för komma åt den. Det är svårt att beskriva hur man gör detta men när man har sakerna framför sig inser man hur man ska göra efter en liten stund. Det gäller att vara försiktig så att man inte har sönder tankmätaren som är lite känslig.
    Byter man pumpen för att den är trasig så är det enklare att stoppa i en helt ny insats inklusive pump och allt. Men det är dyrt (2900 kr ville Saab ha jämfört med 350 kr på Biltema för enbart pumpen).

    12. Återmontera i omvänd ordning. Var försiktig så att inga slangar eller handbromsvajrarna kommer i kläm.


    Det är j***t jobbigt att byta pumpen på ng900. För mig tog det en hel dag...
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av General Failure
    Jag bytte pumpen för inte så länge sedan. Tror jag kommer ihåg ungefär hur jag gjorde:


    1. Om du byter pga att du har problem kolla först om det finns spänning till pumpen. Öppna inspektionsluckan som sitter under baksätet och dra fram kablarna som är där. Ta loss kontakten, slå på tändningen och mät att det finns 12 V i ena kabeln (matning till pump). I den andra ledningen har jag för mig att jag mätte 5 V och det är till tankmätaren.

    jag har mätt har rätt spänning osv, men pumpen är stendöd och inget soppatryck, hälde i en matsked bensin i insuget och då startade bilen upp ca 5-10 sekunder.
    filtret bytte jag igår i samband med felsökning.

    tack för guiden iaf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Orka plocka ner tanken!

    Jag klippte upp en bit extra så jag kunde byta den på plats.. De brukar dra iväg med nya slangklämmer, tankband osv osv annars..

    Ovanför hålet klistrade jag lite ljuddämp-matta, blev skitbra!

    Mvh
    blev så jag gjorde med nu efter ha läst guiden.

    dock så blir jag lite halvsur för priset är, jag köpte pumpen på Speedparts för 990kr men så såg jag att biltema hade med för 349kr...
    är de samma pumpjäkel eller? för i sånna fall har man ju blivit totalblåst....

    har iaf klippt upp tillräckligt och demonterat så imorgon blir de i med pumpen när den kommer på posten, kunde inte undvara en hel dag då jag har bilen och pendlar till jobbet, har fått låna en bil nu så länge men de känns ju jäkla bökigt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    så nu var pumpen monterad, vred på nycklen och bilen starta nästan direkt...

    men har även bytt soppafilter i samma veva och detta läcker YTTERS lite, så blir att byta kopparpackningarna där i, någon som vet hur stora dessa kan vara?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Packningarna brukar följa med när man köper nytt filter. I alla fall på Biltema.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-10 klockan 15:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    de ingick inte på Meca, men men tog ett par på jobet istället så de löste sig.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-10 klockan 15:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Ni som gjort detta på ng900/og9-3, vad använde ni för verktyg för att klippa upp plåten under sätet?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    37
    En nibblingssax från biltema

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Suveränt, behöver man ta upp nåt hål innan man kan klippa? Har inte bilen här så jag har ingen möjlighet att kolla. Vill ogärna åka dubbla vändor till Biltema
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    10

    Byta bensinpump??

    Jag behöver nog byta min bränslepump då den indikerar fel hela tiden. Tror det är flotören som kör ihop sig.
    Är det svårt att byta själv på en SAAB 900 -94?
    Eller är det värt att lämna in bilen och få det fixat?
    Ska man köpa ny pump eller är det värt att köpa begagnat?
    Vore kul att höra hur ni gjort när ni bytt på er bil )

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Byta bensinpump??

    Här är en faq men tyvärr har bilderna försvunnit. http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=228670
    Finns många trådar i det här ämnet om du söker lite. Lättast är att byta genom baksätet för då slipper man besväret med att släppa ner tanken.
    Att byta bensinpump är inte svårt och jag tycker absolut att du ska kosta på dig en ny pump. Det finns billiga att köpa på tex biltema.

    Om det är fel på nivåvisningen så är det inte en ny pump du behöver utan en ny pumparmatur. Finns på skroten att köpa.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    10

    Re: Byta bensinpump??

    Tackar för svar.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-10 klockan 15:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Vart klippte du , strax nedanför hålet som redan finns?? :-)
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  18. #18
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Samma operation på en og9-3

    Skrapa undan massan från plåten, annar blir det trögt - bild efter att jag klippt
    avlagsningmassa.jpg

    Klipp med en nibbler till borrskruvdragare - bild efter att jag klippt
    nibbler.jpg

    Så här ser det ut under plåt och plastlock/dammskydd
    oppningtillpump.jpg

    En enkel armaturavdragare, plattjärn från bauhaus
    armaturavdragare.jpg

    ljudisoleringsmatta, håller det värsta dammet ute
    ljudochfdammisolering.jpg

    'öppningsbar' lucka för framtida pumpbyte - det är en armatur från biltema eller skruvat som sitter i.
    lucka.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta bensinpump OG9-5
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 22:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •