Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: automatisk remspännare 9000 90-93 2.3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    västerås
    Inlägg
    160

    automatisk remspännare 9000 90-93 2.3

    hej.
    en bekant har en 9000 och i förra veckan skar den ena löprullen till drivremmen.
    jag tror att det är automatisk remspännare på denna, stämmer det?

    läste mig till att när man tog bort remmen skulle man sätta ett verktyg för att hålla ihop spännaren, är det för att den är svår att trycka ihop sen eller?
    nu har ju remmen hoppat av, så vad måste jag göra för att få på remmen efter jag bytt löprullen?

    /Kristian

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784

    Re: automatisk remspännare 9000 90-93 2.3

    Citat Ursprungligen postat av NaitSirk
    hej.
    en bekant har en 9000 och i förra veckan skar den ena löprullen till drivremmen.
    jag tror att det är automatisk remspännare på denna, stämmer det?
    Det stämmer ja.
    Citat Ursprungligen postat av NaitSirk
    nu har ju remmen hoppat av, så vad måste jag göra för att få på remmen efter jag bytt löprullen?
    Skruven till remspännaren är vänstergängad och på så sätt kan man med ett stort spärrhandtag tryckaihop spännaren tillräckligt för att kunna haka på remmen igen.
    Det man skall tänka på är att man får ta lite tid på sig att få ihop den då den är fjäderbelastad men med hydraulisk dämpning.
    Det tar säkert 30 sekunder att få ihop den helt och det går ganska trögt....dvs ha ett lååååångt spärrskaft.
    Drar du för fort finns risken att skruven går av och en sådan ingår inte i gemenemans skruvsortiment.
    Det är heller inte fel att lossa skruven och dra den med något mer "lagom" moment efter att man lyckas haka på remmen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    västerås
    Inlägg
    160
    tack för det snabba svaret.
    då verkar det som det är något som jag fixa iaf.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576
    Så här gjorde jag när min rem hade hoppat:

    1) Montera drivhjulen och spännaren med alla skruvar. Glöm inte att trä in remmen innan du drar fast det högra spännhjulet.
    2) Trä remmen över alla hjul så gott det går.
    3) Sätt ett lagom långt rör mellan marken och det u-formade jacket i spännarens nederdel.
    4) Sänk bilen med domkraft SAKTA så röret pressar ihop spännaren. Det är kritiskt att göra det mycket sakta så att oljan i spännaren hinner pressas undan. Sänker man för fort kan spännaren ta skada. Behåll också en pallbock på låg höjd under bilen för att undvika farligheter ifall något händer med domkraften.
    5) När spännaren är tillräckligt komprimerad går det lätt att lägga över remmen på samtliga hjul.
    6) Lyft bilen försiktigt så att spännaren fjädrar ut och håller remmen på plats.
    7) Klart!

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    976
    Brukar ta en plygrip modell STOR och trycka ihop stännaren och en liten länkstump på ca 10-11cm som man krokar ihop ändarna med så den stannar kvar så släpper spänningen på remmen.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Så här gjorde jag när min rem hade hoppat:

    1) Montera drivhjulen och spännaren med alla skruvar. Glöm inte att trä in remmen innan du drar fast det högra spännhjulet.
    2) Trä remmen över alla hjul så gott det går.
    3) Sätt ett lagom långt rör mellan marken och det u-formade jacket i spännarens nederdel.
    4) Sänk bilen med domkraft SAKTA så röret pressar ihop spännaren. Det är kritiskt att göra det mycket sakta så att oljan i spännaren hinner pressas undan. Sänker man för fort kan spännaren ta skada. Behåll också en pallbock på låg höjd under bilen för att undvika farligheter ifall något händer med domkraften.
    5) När spännaren är tillräckligt komprimerad går det lätt att lägga över remmen på samtliga hjul.
    6) Lyft bilen försiktigt så att spännaren fjädrar ut och håller remmen på plats.
    7) Klart!

    //Niklas

    Ovan beskriva procedur funkar alldeles utmärkt. Men som sagt, var försiktig när du sänker bilen.
    9-3 SC 1.9 TiD -07

Liknande ämnen

  1. Remspännare 9000 2.3t -91
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 15:46
  2. Remspännare 9000-2.3t-96:a
    Av Nuno i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 18:39
  3. Laga remspännare 9000 cs?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 19:33
  4. remspännare/dämpare 9000
    Av NocaL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 00:07
  5. remspännare 9000
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 07:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •