Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Jakten på den försvunna ECUn

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Jakten på den försvunna ECUn

    Har idag roat mig med att försöka fixa centrallås och farthållare på min 9000CS -92. Centrallåset funkar alltid på förardörren, ibland på övriga dörrar. Naturligtvis började jag med att söka på forumet och hittade många bra tips. Eftersom jag tidigare haft ur låsmotorn i höger framdörr och denna fungerade perfekt när den var urkopplad men knappt rörde sig inkopplad började jag fungera på om det var något fel i boxen. Denna ska sitta över pedalstället? Inte på min bil i alla fall...

    Fortsatte sedan med farthållaren. Här händer ingenting hur mycket jag än trycker, inte en glimt av ordet Cruise eller något annat. Började med att kontrollera pedalkontakterna, och visst var den på kopplingen feljusterad. Lätt ordnat, har ju justerat 19232 sådana kontakter på NG900/9-3.
    Men men, ingen farthållare ändå. Tänkte då kolla lödningarna i boxen. Även denna ska sitta ovanför pedalstället. Men inte på min bil...

    Antingen är jag puckad eller nått, men ovanför pedalstället sitter en enda box, en silverfärgad märkt med Hella och Saab. Det finns även en fin vit plasthållare där det ser ut som man kan montera en box, men där e det tomt. Ingen svart box så långt ögat når...

    Var sitter dessa boxar _exakt_?

    Vad gäller centrallåset fick jag en snilleblixt:
    Kanske ska prova att smörja upp låsmekanismerna i dörrarna?
    I vintras var bilen smått otrevlig i kylan, man visste aldrig vilken dörr man fick upp och när man väl fått upp en så gick den inte i lås igen förrän bilen blev varm... Lite jobbigt, ibland var det bara en bakdörr som gick att få upp. Bara att klättra fram till framsätet och sedan försöka styra, växla och hålla igen bakdörren samtidigt
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Re: Jakten på den försvunna ECUn

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Har idag roat mig med att försöka fixa centrallås och farthållare på min 9000CS -92. Centrallåset funkar alltid på förardörren, ibland på övriga dörrar. Naturligtvis började jag med att söka på forumet och hittade många bra tips. Eftersom jag tidigare haft ur låsmotorn i höger framdörr och denna fungerade perfekt när den var urkopplad men knappt rörde sig inkopplad började jag fungera på om det var något fel i boxen. Denna ska sitta över pedalstället? Inte på min bil i alla fall...

    Fortsatte sedan med farthållaren. Här händer ingenting hur mycket jag än trycker, inte en glimt av ordet Cruise eller något annat. Började med att kontrollera pedalkontakterna, och visst var den på kopplingen feljusterad. Lätt ordnat, har ju justerat 19232 sådana kontakter på NG900/9-3.
    Men men, ingen farthållare ändå. Tänkte då kolla lödningarna i boxen. Även denna ska sitta ovanför pedalstället. Men inte på min bil...

    Antingen är jag puckad eller nått, men ovanför pedalstället sitter en enda box, en silverfärgad märkt med Hella och Saab. Det finns även en fin vit plasthållare där det ser ut som man kan montera en box, men där e det tomt. Ingen svart box så långt ögat når...

    Var sitter dessa boxar _exakt_?

    Vad gäller centrallåset fick jag en snilleblixt:
    Kanske ska prova att smörja upp låsmekanismerna i dörrarna?
    I vintras var bilen smått otrevlig i kylan, man visste aldrig vilken dörr man fick upp och när man väl fått upp en så gick den inte i lås igen förrän bilen blev varm... Lite jobbigt, ibland var det bara en bakdörr som gick att få upp. Bara att klättra fram till framsätet och sedan försöka styra, växla och hålla igen bakdörren samtidigt
    Har en 9000 cs -92, å har samma problem med farthållaren och c-låset som du har, nästan iaf.
    Vore också tacksam för tips.


    MVH Oskar
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  3. #3
    Den silverfärgade Hellaboxen ÄR farthållarens ecu....även C-låsets ecu sitter i den vita plastkonsollen.....strax till vänster nedanför ratten

    // Sylte

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    Citat Ursprungligen postat av Sylte
    Den silverfärgade Hellaboxen ÄR farthållarens ecu....även C-låsets ecu sitter i den vita plastkonsollen.....strax till vänster nedanför ratten

    // Sylte
    Angående styrenheten så satt den inte under ratten på min 9000-95a heller...men däremot på min 92...skumt de där.

    Vad det gäller farthållaren i din bil så skulle jag sikta in mig på att det är fel på styrenheten. Jag löde om alla kontakter och då funkar det.
    Eller att nån slang är paj...
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283
    Hmm ok överallt står det att boxen är svart, men ok.
    Sitter bara en box i plastkonsollen...
    Får ta ned och löda om den och se vad som händer.
    Kan det vara så att clåsboxen är borttagen, bilen har eftermonterat Defalarm?
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744
    På en -92:a så är boxen i Aluminium ( silverfärgad ) , det är VÄLDIGT vanligt att styrboxen går sönder på dem. Den fanns bara -92 & 93 tror jag det var , Innan och efter så är det andra modeller.

    Det går att bygga om farthållaren så att man kan använda en box från en -91:a istället, dessa boxar är mycket lättare att få tag på och mycket billigare. ( Plus att de håller ;-) )

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283
    Tack för era svar!
    Ok, bygga om låter ju intressant. Någon som vet hur man gör?
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744
    Jag vet ;-)

    ...

    Allvarligt talat så var det någon kille ( minns inte vem ) som som skrev en väldigt bra guide på hur man gör. Hittar dock inte den nu...

    Ska se om jag kan hitta den, eller någon annan kanske kommer ihåg ?


    / Jimmie

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242
    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Hmm ok överallt står det att boxen är svart, men ok.
    Sitter bara en box i plastkonsollen...
    Får ta ned och löda om den och se vad som händer.
    Kan det vara så att clåsboxen är borttagen, bilen har eftermonterat Defalarm?
    Hej !

    Farthållar boxen är av aluminiumfärg och boxen för c-låset är SVART, jag vet att c-lås boxen sitter på plastkonsollen där du hittade boxen för farthållaren.
    Det enda man ser av c-lås boxen är ett guldfärgat clips och boxen sitter på andra sidan (framsidan) av plastkonsollen.
    Leta efter detta clips eller pressa in huvudet vid pedalerna då ser du c-lås boxen.

    Lycka till!
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283
    Ahh fint! Då är farthållaren identifierad. Sist jag letade stack jag in mobilen för att slippa vika mig dubbel bakåt under ratten, och när du säger guldclips tror jag att det är det som syns på denna bilden?

    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    och när du säger guldclips tror jag att det är det som syns på denna bilden?

    Svar ja!

    Lycka till.

    mv
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Tomelilla, Skåne
    Inlägg
    46
    Hur får man upp farthållarboxen då, om man skulle in och kolla upp lite lödpunkter? Har också en defekt farthållare på min -92 och misstänker boxen.
    Saab 9000 CSE 3.0 -96 :: vardagsglidaren/bruksbilen
    Opel Combo 1.3 CDTI -08 :: firmabilen

    Alltid öppen för nya projekt

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283
    Jadu, har inte haft upp farthållarboxen än men däremot centrallåsboxen. Den funkar som många andra liknande boxar, en låda där bottensidan med kontakten går att dra ut. Sitter lite spärrar så man får bända lite med en liten skruvmejsel eller nått.
    Kan oxå nämna att lödningarna i clåsboxen inte såg dåliga ut, men jag lödde om alla i alla fall. Och det funkade, nu låser bilen alla dörrar varje gång!
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Lär bara flika in att det inte finns någon cruiselampa på en 92a...

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

Liknande ämnen

  1. Någon Iphone guru? Försvunna sms!
    Av lzs i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 11:51
  2. t5suite har nog pajat ecun hjälp
    Av fast9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 20:54
  3. Var sitter ECUn i min 9 3, 2.2, TID från 2001.
    Av hostarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 12:35
  4. [LÖST] Gamla sökresultat försvunna?
    Av Larzzon i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 22:38
  5. Jakten på 12:an
    Av Jonas 2606 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •