Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Toksnabb gräsklippare.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Mora
    Inlägg
    60

    Toksnabb gräsklippare.

    Hej. Har skrivit lite om detta i offtopic i sommras. Nu är iallafall projektet igång. Meningen är att jag ska bygga världens snabbaste åkgräsklippare. Om det är någon som tycker att detta ämne hör hemma i en annan tråd får ni gärna flytta det, men håll med om att det är ett projekt iallafall...

    Har precis fått klart med alla sponsorer (ca 2 timmar sen). Fartåket byggs på en ny Husqvarna Lt 151. Det mesta kommer att byggas om, men meningen är att den ska se ut som en orginalklippare. Mer om det sen.

    Motorn blir en Briggs&Stratton vanguard v-twin på 627 cc och 23hk vid 3600rpm orginal. Allt vad heter varvtals regulatorer ska bort och ett par hårdare ventilfjädrar ska dit. Enligt Briggs ska motorn utan problem varva det dubbla med hårdare fjädrar. Eventuelt blir det andra kammar också, men det är inte klart än. Rovan ska laddas med en turbo från Polaris fyrtakts-skoter.Polarismotorn ligger på 750 cc och är också 2-cylindrig. Hoppas att den turbon skall funka.
    Intercoolen tänkte jag plocka från en saab 900.

    Funderar på att använda en 6-växlad låda från Harley. Tror knappast orginalet klarar påfrestningen.

    Så, om gud vill och grejerna håller ska jag pressa upp den i ca 150 km/h i 1km.

    Hittills har jag fått full sponsring på:
    Komplett Husqvarna Lt 151 plus en extra huv.
    En ny motor plus matrial som kan gå åt när man exprimenterar med laddtryck.
    En garret turbo modell liten.
    Allt byggmaterial (skruv, axlar, rör osv).

    Återkommer med bilder när grejerna börjar trilla in. Vill gärna höra era åsikter och tankar kring projektet.
    Bju han kötte...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Hehe, detta måste man juh följa..

    Gräsklippar Rajs är juh ganska vanligt i Staterna.

    Borde juh finnas en o annan snabb sak där med. .)

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    detta låter som ett riktigt roligt projekt ska följa detta
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  4. #4
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 143
    Medlem#
    6252
    woho, ballaste projektet hittils på stcs, eller va säger ni andra? undra hur de känns på en gräsklippare i 150? Detta är helt klart ett projekt som ska följas!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Spontan tanke, vem ska bruka den? Typ linfors chistie eller ben johnsson?

    Kan bli knepigt om den är självgående och man tappar den, bodre ju hinna gå ingeom ett antal trädgårdar innan/om man får fatt på den...
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  6. #6
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Spontan tanke, vem ska bruka den? Typ linfors chistie eller ben johnsson?

    Kan bli knepigt om den är självgående och man tappar den, bodre ju hinna gå ingeom ett antal trädgårdar innan/om man får fatt på den...
    Citat Ursprungligen postat av Edge
    Meningen är att jag ska bygga världens snabbaste åkgräsklippare.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Mora
    Inlägg
    60
    Nuvarande rekordet ligger på 129, nånting km/h. Hastigheten mäts som en medelhastighet på 1 km. Man börjar mäta efter att klipparen accelererat, sen är det full mutter som gäller...

    Blir eventuelt en annan motor, fortfarande en briggs, men värre.
    Bju han kötte...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    48
    Fet väghållning på dom där traktorerna eller :-)
    Skinnställ o hjälm rekommenderas när farten passerar.. hmm 20km/h..

    Kul projekt!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Mora
    Inlägg
    60
    Nu börjar det hända lite grejer. Fick turbon idag. Är det bara jag som blir som ett barn på julafton när man öppnar paket som man längtat länge efter?
    Turbon är en specialtilverkad KKK-turbo. Den sitter normalt på Polaris 750 fyrtakts-snöskoter. Vet inte om det är till någon större nackdel men avgashus och grenrör är gjutna i samma stycke. Detta passar givetvis inte på min briggs-motor då detta är en v-twin. Tänkte helt enkelt skarva på mina grenrör mot turbons.
    Skickar lite bilder på kringlan. Den är inte stor, men liten...






    [/img]
    Bju han kötte...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Stående ovationer till Edge som startar en projekttråd som går ut på att mekka ihop en överladdad åkgräsklippare bland alla 500hk bilar!
    Jag älskar det. Jag har nu funderat i ungefär 40 sekunder på att anmäla dig till Guiness rekordbok.

    Lycka till!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Mora
    Inlägg
    60
    Tack för det Niohundra! Kan behöva många lycka till. Har aldrig tidigare konvertarat en motor till överladdning. Specielt inte en briggs motor. Omges dock av mycket kunniga personer som skall hjälpa mig med detta.

    Hoppas på att motorn och klipparen dimper ner nästa vecka...
    Bju han kötte...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Hehe! Detta var kul!

    Måste bara fråga hur man kommer på att man ska trimma en åkgräsklippare?

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  13. #13
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Jag har trimmat en vanlig gräsklippare, så en åkgräsklippare är väl nästa steg typ.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skara
    Inlägg
    597
    Det räcker väl med att dra ett snöre till förgasarn så smäller det gött också när man släpper
    9-3SS Vector 2,2TiD

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Hehe! Detta var kul!

    Måste bara fråga hur man kommer på att man ska trimma en åkgräsklippare?

    /Jonas
    Tanken att trimma klipparen slår mig varje gång jag klipper gräset
    Finns det något mer irriterande än när man måste stanna och vänta på att motorn varvar upp igen I dessa lägen saknar man en lite turbo som kan suga i och behålla varvtalet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Mora
    Inlägg
    60
    Som så många andra projekt började det mest som skitsnack på en fikapaus. Kommer from nyår att äga den verkstad där jag jobbar nu. Skruvar mycket gräsklippare på sommrarna. Tänkte att man skulle bygga nått som drar till sig lite uppmärksamhet/reklam.
    Den första tanken va att stoppa en alldeles för stor motor i en Stiga Garden.

    Ringde till Briggs för att höra om de hade nån skrotad rova liggandes. Tyvärr hade han inte det. Han undrade förstås vad jag skulle hitta på. Vräkte ur mig att jag ska minnsan bygga världens snabbaste åkgräsklippare. Fick en fråga om hur pass serriös jag var. Kände då att, fan jag ska nog göra det... På den vägen är det
    Bju han kötte...

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Hur går det Edge? Fler roliga paket på g?
    Sitter här med otroligt höga förväntningar, vill se mycket bilder! Har letat lite bilder på utgångsobjektet, men vet inte alls om jag hittat rätt!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Så jäkla häftigt, då hoppas jag att vi får se lite 100-150 tider här i tråden precis som andra projekt har!

    lycka till

    MVh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Mora
    Inlägg
    60
    Har inte fått så mycket nytt än. Håller på att förhandla lite med kontraktet till Husqvarna. Tro mig, amrekanarna kan hitta på mycket regler för att skriva sig fri allt tok som kan hända. Det har dock ordnat sig så klipparen borde komma nån gång nästa vecka (hoppas hoppas). Motorn kommer när de fått hem ventilfjädrarna som jag beställt.

    En liten bild på hur besten ser ut orginal.


    Har börjat tvivla vad det gäller förgasare. Funderar på om man ska bygga insprutning när man ändå håller på. Kollade lite på ett Nira sprut. Någon som är duktig på dessa system? Är det möjligt att bruka dem på en V-twin?

    Om det är någon som har ett billigt system som hyllvärmare? Spelar ingen roll om det är begagnat. Kanske någon har kontakter och skulle kunna fixa bra pris/spons på detta?

    Väldigt tacksam för hjälp vad det gäller inprutningen, då jag inte är spec haj på det själv.
    Bju han kötte...

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    kungligt projekt!

    vänta med spänning på första filmen när du drar byns moppegäng i 150 knyck
    Segfirre Productions

Liknande ämnen

  1. stiga primo gräsklippare
    Av KenZo i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •