Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Begagnad taxi - törs man köpa?

  1. #1

    Begagnad taxi - törs man köpa?

    Hej

    Har funderat på att köpa en långmilare, gärna en Taxi. Frågan är: törs man köpa en långmilare = 30 000 + mil?
    Taxi bör ju vara välvårdade och har ju normalt sett gått hela dagarna, dvs inte mycket kallstart mm.

    Har någon erfarenhet av detta?

    /Björn

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Välvårdad är väl en definitionsfråga, jag skulle inte köpa en bil som gått som taxi i Sthlm iaf.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    586
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Välvårdad är väl en definitionsfråga, jag skulle inte köpa en bil som gått som taxi i Sthlm iaf.


    Inte i Malmö heller för den delen. Ska se dem taxibilar farsan får in på Saab.

    Välservade. Jo tjena.
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av TurboColle
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Välvårdad är väl en definitionsfråga, jag skulle inte köpa en bil som gått som taxi i Sthlm iaf.


    Inte i Malmö heller för den delen. Ska se dem taxibilar farsan får in på Saab.

    Välservade. Jo tjena.
    Ingen storstadstaxi kanske jag ska skriva. Taxibilarna här i Övik HANDTVÄTTAS, dom är i riktigt fint skick. Säkert i bättre skick än större delen av dom privata bilarna som rullar här i trakten.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Välvårdad är väl en definitionsfråga, jag skulle inte köpa en bil som gått som taxi i Sthlm iaf.
    Och jag har en gammal Stockholmstaxi.

    Vad som är välvårdat är nog ganska olika, den åkare min kommer ifrån är liten och har 3 bilar, har bytt från Aeros till nu spritsaabar. De var Mrcaap behandlade ett par gånger, service varannan månad och mellanmånaden böts oljan av honom själv.

    finns frågor så återkom gärna via pm.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    hmm, min tolkning av era inlägg är ungefär så här:

    Det är (troligen) bättre att köpa en taxi som gått på landet än en som gått i stan.

    Som i alla begagnatköp är det viktigt att kolla hur just "mitt" exemplar ser ut, dvs om det verkar som om ägaren tagit god hand om den.

    Med "servad" menade jag i stort sett att all serviceboks-service är gjort, trots att bilen kanske gått mycket långt.

    Min tanke är att hitta en bil som är kanske 3-4 år och gått minst 30 000 dvs en bil med ett lågt pris. Mina senaste bilköp hade gått ca 6000 när jag fick dem och de har knappast varit problemfira för det. En bil med mycket mil, men komplett service har ju förhoppningsvis åtgärdat det mesta. Stora frågetecknet på en sådan bil borde ju vara motor och låda. Sen tänkte jag väl på diesel i första hand. Åkte med en 9-5 taxi med 40 k + på mätaren. Den var oförskämt fräsch (02-a).

    /Björn

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    En 9-5 som gått 300000 taximil håller troligen bättre än en som gått 10000 mil stadskörning.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av bjorn j
    Som i alla begagnatköp är det viktigt att kolla hur just "mitt" exemplar ser ut, dvs om det verkar som om ägaren tagit god hand om den.
    Helt rätt. Somliga droskägare är MYCKET noggranna med sina bilar! Sedan finns hela skalan ner till nybörjare som bara tankar och kör, men det bör räknas till ovanligheterna. Varje nykter taxiföretagare vet hur pengarna tickar iväg vid problem/stillestånd, så bilarna sköts nog långt mycket bättre än de flesta andra privat- och tjänstebilar.

    Jag skulle inte ha några problem med att köpa en fd taxi, men priset bör förstås vara någorlunda anpassat till miltalet. Dock baseras min erfarenhet främst på Volvo och Mercedes, med några udda bubblare i rockärmen.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Funderar faktiskt (Skamfläckar på kinden) på en merca e-klass. Går att få sådana med rejält med mil för strax under 100 000. Funderar ju på att gå över till diesel och merca har ju onekligen rätt schyssta diesel.

    Någon erfarenhet av sådana?

    /Björn

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av bjorn j
    Funderar faktiskt (Skamfläckar på kinden) på en merca e-klass.
    En kanonbil! Jag körde bara en stackars 220 CDI -00 kombi men maken till bekvämt, rymligt och kapabelt transportmedel har jag inte fått leva med hittills.

    Jag vill absolut ha en själv (fast med lite större bensinmotor) men den andra Mercedes-tråden här på forumet har ju skrämt mig fullständigt.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Har också kört e-klass (hyrt en vecka). Makalöst åk. Körde en 220 diesel i alla hastigheter och vägtyper man kan tänka sig nere i sydtyskland. Den drog 0.79 med fyra personer och packning(!). Och då körde jag som sagt både autobahn och i alperna. Framförallt är biljäkeln så FULLSTÄNDIGT odramatisk i hög fart. Ett svag vindbrus var det enda som hördes i uppåt 200 km/h. Kanske inte så viktigt i sverige, men i alla fall.

    Min idé med begagnad taxi bygger faktiskt (med omvänd bilköparlogik) på att en taxi som gått långt redan borde ha haft alla vanliga fel (bortsett från den berömda rosten förståss). Enda orosmomentet är naturligtvis motorn och transmissionen. Alltid svårt att veta hur länge sådant håller.

    /Björn

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av bjorn j
    Har också kört e-klass (hyrt en vecka). Makalöst åk. Körde en 220 diesel i alla hastigheter och vägtyper man kan tänka sig nere i sydtyskland. Den drog 0.79 med fyra personer och packning(!). Och då körde jag som sagt både autobahn och i alperna. Framförallt är biljäkeln så FULLSTÄNDIGT odramatisk i hög fart. Ett svag vindbrus var det enda som hördes i uppåt 200 km/h. Kanske inte så viktigt i sverige, men i alla fall.

    Min idé med begagnad taxi bygger faktiskt (med omvänd bilköparlogik) på att en taxi som gått långt redan borde ha haft alla vanliga fel (bortsett från den berömda rosten förståss). Enda orosmomentet är naturligtvis motorn och transmissionen. Alltid svårt att veta hur länge sådant håller.

    /Björn
    På en Merca så kan de kalkylera med lådbyte samt bakaxel vid 75-80.000 mil, Men någon drivknyt kan ju man behöva byta innan.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Hum! Spontant skulle jag aldrig köpa en taxi.

    Givetvis spelar det in vart den har kört, landet visst då är det nog ett bättre köp.

    Men har den gått city så nej.... Här i Västerås har de t.ex dille på farthiner vilket taxibilarna kör över i varierad fart xx antal gpnger per dag.. Vilket borde göra slut på det mesta i bilens chassi.

    Taxi Västerås kör med hel täckta bilar, alltså det som är vitt är endast film, drar man bort det kommer den riktiga färgen fram, vilket iofs gör att man får en fin lack.

    Eftersom servicen sköts till 97% oerhört bra så kommer nog motorn att rulla i evighet men allt annat? Har varit med om flertalet taxi bilar vars automatlåda verkligen slog i växlarna.

    Så jag kommer hålla mig borta ifrån att köpa en taxi.

    /M

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Taxi Västerås kör med hel täckta bilar, alltså det som är vitt är endast film, drar man bort det kommer den riktiga färgen fram, vilket iofs gör att man får en fin lack.
    Och när började de med detta? du blandar nog ihop vissa stockholms taxis som är gula, de har film i gult.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Taxi Västerås kör med hel täckta bilar, alltså det som är vitt är endast film, drar man bort det kommer den riktiga färgen fram, vilket iofs gör att man får en fin lack.
    Och när började de med detta? du blandar nog ihop vissa stockholms taxis som är gula, de har film i gult.

    //MH
    Nej blandar inte ihop detta. Satt i mig i en som vanligt vit Taxi Västerås bil. När jag öppnade dörren var insteget och dörrarna på insidan svarta. Frågade chauffören och han meddelade att de sätter vit film på dem.
    Dock är ju alla åkare egna företagare så vissa gör kanske inte det och vissa gör det. Han menade på att det var för att det skulle gå lättare att sälja dem.

    /M

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Oki för jag har inte sätt en sådan ännu,

    //Mh
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. Köpa gammal Saab 9-5 2.2 TID taxi?
    Av Psycho Dave i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 09:54
  2. Köpa beg taxi?
    Av boje82 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 19:21
  3. Törs man köpa 9-5 kombi
    Av Avalon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 18:53
  4. Törs man köpa en -04 TiD som gått 40.000 mil?
    Av sOFFe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 00:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •