Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Funkar inte efter 150km/h

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651

    Funkar inte efter 150km/h

    Hej !

    Har ett fel på min bil. Det är en Saab 9000 CS 2,3T (200hk) -92 med TCS ! När man gasar på antingen fyran eller femman så man kommer upp i 140-150km/h så klipper det till kan man säga. Sen så går tomgången ner i 500RPM och gasen blir stum som fanken. Går på 1/4dels gas på fullgas . Stänger man av bilen och startar den igen så är tomgången stabil på 900RPM och gasen funkar perfekt igen. Men det är så fort man kommer upp i den hastigheten så vill det inte mer.

    Ge mig tips ?!

    Mvh Marcus

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Funkar inte efter 150km/h

    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    ..femman så man kommer upp i 140-150km/h ....

    Ge mig tips ?!
    Vill du verkligen ha det?



    Allvarligt talat: Är det helt klart att det är hastighets- och inte laddtrycksberoende?

    Kan det kanske bero på att en ABS-givare är kass och inte hinner med i den farten? Tappar den bort sig kanske det blir det fenomenet?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Jag tror det är en fråga om laddtryck. För den laddar ju på bra vid den hastigheten. Men sen vill den inte mer. Kan MV orsaka dessa fel ? Eller är det så enkelt att Turbon är slut ?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Det är säkert TCS relaterat och kan va precis vad som helst då... tyvärr...
    Gone country....

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Det är säkert TCS relaterat och kan va precis vad som helst då... tyvärr...
    Mjo frågan är ju bara vart man ska börja leta. Vill ju kunna köra över 140 knyck iaf . Ingen som haft samma problem ? Ingen som kan dra till med en chansning ? TCS lampan lyser iaf inte när det händer..

    Får väl köra in till Saab och se vad dom säger annars ? Men dom kan nog inte så mycket mer. Kostar knark där dessutom

    Mvh Marcus

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Hej !

    Hur får man bort TCS på billigaste/smidigaste sätt ? Vill absolut inte ha kvar skiten ! Det kanske inte är det som gör att den slutar fungera vid 150 men det kan ju vara en orsak, och dessutom så vill jag inte ha det..

    Har läst att man kan montera -93:ans boxar för att få det och lira ? Då får man en knapp också så man kan stänga av TCS när man vill ? Är detta nån enkel operation ?

    Kan det vara MV som jävlas med mig ? Det är ju precis när den laddar en del på 5:an som den klipper av..

    Dumma bil !

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169
    Kolla WG-armen så den inte har hoppat av.
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Låter helt klart som ett TCS fel....har du kollat att lampan fungerar när du vrider på tändningen?

    Att bli av med TCS:n är inte det lättaste, den är inblandad i mycket...läs--> http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=83644 så får du en uppfattning.


    Var du tvungen att köpa en TCS-bil av alla 9000 på marknaden, du som letade så länge......

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    146
    Har precis blivit av med mitt TCS på ett busenkelt sätt... Jag skeppade d paja spjällhuset åt helvet o satte dit ett från en 900 T8... Lite plugg o en ombyggnad av gaswire o saken va biff.. bara att låta kabeln hänga... går precis som vanligt... i 9 fall av 10... det sista fallet går den ner på glt.. bar att starta om bilen o den går 100% igen... funkar kalas bra o billigt blev det!
    T8 special 220hk *såld* Saab 9000 2,3T(ventilsallad) og900i T16 *new project*---> Peformance by Friends *såld* turned to the darkside MB SLK 250 AMG -12

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87

    Re: Funkar inte efter 150km/h

    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    När man gasar på antingen fyran eller femman så man kommer upp i 140-150km/h så klipper det till kan man säga.
    Om du håller dig till laglig hastighet så behöver du inte tänka på felet.
    nu med fiatmotor..

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651

    Re: Funkar inte efter 150km/h

    Citat Ursprungligen postat av aCiDiCuS
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    När man gasar på antingen fyran eller femman så man kommer upp i 140-150km/h så klipper det till kan man säga.
    Om du håller dig till laglig hastighet så behöver du inte tänka på felet.
    Jaja det kan man ju med göra..

    Idag fick jag upp bilen i 180 utan Limphome. Hmm ! Det kanske släppte . Men imorgon är det kanske samma sak igen. Men man kör ju bara i 110 som vanligast

  12. #12
    Det är polisens nya grepp mot fartsyndare. De skickar ut en patch till motorelektroniken via GPRS så att den bryter vid ca 140, på mätaren alltså. I verkligheten är det 137 km/h, så att du slipper bli av med körkortet...
    9-5 2,3t -01

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87
    Eller så har polisen vidareutvecklat buggningen och skickat ut en bugg för att bilen inte ska gå fortare...
    nu med fiatmotor..

Liknande ämnen

  1. AC funkar inte og9-3, ny magnetkoppling hjälper inte
    Av Dallleee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 17:30
  2. Fjärrdosan funkar inte efter batteri byte!?
    Av Jonas_latt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 09:00
  3. [LÖST] Varför funkar inte signalhornet när SIDen inte är inkopplad? OG9-5/OG9-3
    Av sportsedan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •