Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: varm motor startar ej, 9-5 2,3t

  1. #1

    varm motor startar ej, 9-5 2,3t

    har ett lite störande problem med min 9-5:a så fort motorn har gått varm och jag stannar den för att sedan starta den igen måste jag vänta minst en timme 9 av 10 ggr för att detta ska vara möjligt. har grubblat på detta länge och testat lite olika grejjor. har fått för mig att felet beror på för lågt bränsletryck, dvs att den inte får tillräckligt med soppa i startögonblicket. testade någon gång att slå av/på tändningslåste några ggr för att pumpa mer soppa och har fått för mig att det hjälper ibland, kan det vara så att pumpen är sliten och inte bygger upp rätt tryck? ska tillägga att jag precis bytat bränslefilter, och rengjort luftfilter. Vad kan vara fel ?!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    Rör sig varvräknarnålen när du kör på starten och den inte startar? Gör den inte det så kan man börja misstänka vevaxelgivaren.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    när jag vridigt om nyckler och motorn går runt så tar det några seckunder sen åker varvräknaren upp typ 5 mm

  4. #4
    problemet kvarstår, är det ingen annan som haft liknade problem och funnit en lösning??

  5. #5
    Blir det ryckig körning med, att det känns som att det inte kommer någon bensin när du trycker ner gasen.

    Hade liknande problem med min saab 9-5, då var det Vevaxelgivaren som det var fel på, en mkt enkel åtgärd att genomföra.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Det här med att bilen inte startar när den e varm är typiskt vevaxelgivare fel.. Kolla om du har nån du kan testa med eller om du har nån polare som kanske ligger på nån?

    Byts hyffsta smidigt (när motorn är kall)

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    ja det är precis så den beter sig, den rycker till ibland under körningen också det vill säga. tror jag ska prova med en annan givare och se vad som händer. det verkar ju solklart att det ska vara den . . . men hur påverkar en trasig vevaxelgivare strten av en varm motor??

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 257
    Hej!

    Ja jag har samma problem med min nu, tänkte kanske det är DI-kassetten och testa byta den men det blev inte bättre. Dom tog in bilen på verkstan och då påstod dom att ett bränslerör var löst och sa att det var fixat. Betalade ca. 300 kr och åkte hem, men problemet kvarstår.
    Får åka dit nu då och säga att jag ska ha en ny vevaxelgivare.
    Detta ämne har varit uppe ett antal gånger tidigare:

    9-5 Startar när den är kall men inte varm
    9-5:a som inte startar när den är varm ?
    Saab 9-5 startar ej när motorn är varm
    9-5 Aero -02 som inte vill starta // Problemet löst

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 257
    Hej!

    Någon som vet artikellnr. på vevaxelgivaren? Edit: Art nr: 9177221 (55557326)
    Och den finns ju på en -02:a...!?

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  10. #10
    Har haft samma fel. Startade inte när motorn är varm. Väntar 20 min och då startar den. Startar direkt om man knuffar igång den.
    Bytte impulsgivare och nu går den som den ska.
    Impulsgivaren talar om för datorn att den ska starta. Fungerar den inte fattar inte datorn att du försöker starta.

Liknande ämnen

  1. Startar inte med varm motor. bränslepumpen? 9-5 kombi -99
    Av Carl-pedal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 22:59
  2. [LÖST] Varm motor startar inte OG9-3
    Av joppas76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 23:11
  3. [LÖST] OG900 T8 startar nu, men går orent vid varm motor
    Av Mange_t8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 00:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •