Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fördelar och nackdelar med Saabs Infotainment och navigation

  1. #1

    Fördelar och nackdelar med Saabs Infotainment och navigation

    Hej,

    Jag är ny, eller i varje fall ny om man ser till när jag registrerade mig här på forumet. Har dock varit en trogen läsare i flera år, ända sedan jag skulle köpa min första Saab (9-3SS Aero -03). Har idag en 9-5SC 220 -04 men funderar på att tacka ja till en tjänstebil. Alla bilmärken har sina egenheter och utan många av era kloka kommentarer så hade jag nog inte varit lika nöjd Saabägare som jag är idag... Tack!

    Är lite osäker på om det är värt pengarna att välja in Saabs Infotainmnet med Navigation och ljudsystem Prestige 300. Det är ju definitift ett lyft för utseendet i "cockpit" jämfört med en fristående lösning.

    Vad tycker ni? Vilka är fördelarna och vilka är nackdelarna? T.ex. hur är möjligheterna med egna POI i Saabs Infotainment? Kan ju vara av intresse om man vill lägga in fartkameror och andra "smultronställen"...

    Nyare GPS:er har ju oftast, förutom navigationsmöjligheter, även bluetooth HF och MP3-spelare. Rent kostnadsmässigt så är ju en fristående lösning bättre men allt är inte pengar. Det ska vara praktiskt och snyggt också... :-)

    /Mathias
    9-5 SC 220 -04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    Fördelarna som jag ser det. Är ju att du får ett mycket bra ljudsystem som spelar Mp3 i bilen sen är det ju ett inbyggt stöldskydd jämfört med en portabel. Sen är det ju bra med en extern antenn. Lär ju alltid hjälpa till lite i vissa områden. Slippa laddkablar o.s.v.


    Nackdelen är väl som jag kan se det som tagits upp flera gånger här på forumet är väl att det inte går att sköta systemet medans man kör.

    Då jag inte äger något eget system kan jag inte uttrycka mig om de andra sakerna.

    Har du tänkt ha kvar din 9-5:a? Om du ska ut och åka med familjen. Kommer ni åka tjänstebil då? Annars är väl en Portabel GPS en bra lösning.

    Men om du har någon typ av säljarjobb så är väl en integrerad lösning oslagbart och du borde kunna få rabatt av din arbetsgivare. Eftersom det är en del av ditt kontor och jobb. När man slår ut kostnaden för systemet per månad så brukar det inte bli så mycket.


    Överväg automatlåda med om du inte gjort det *tipsa*
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Fördelarna som jag ser det. Är ju att du får ett mycket bra ljudsystem som spelar Mp3 i bilen sen är det ju ett inbyggt stöldskydd jämfört med en portabel. Sen är det ju bra med en extern antenn. Lär ju alltid hjälpa till lite i vissa områden. Slippa laddkablar o.s.v.


    Nackdelen är väl som jag kan se det som tagits upp flera gånger här på forumet är väl att det inte går att sköta systemet medans man kör.

    Då jag inte äger något eget system kan jag inte uttrycka mig om de andra sakerna.

    Har du tänkt ha kvar din 9-5:a? Om du ska ut och åka med familjen. Kommer ni åka tjänstebil då? Annars är väl en Portabel GPS en bra lösning.

    Men om du har någon typ av säljarjobb så är väl en integrerad lösning oslagbart och du borde kunna få rabatt av din arbetsgivare. Eftersom det är en del av ditt kontor och jobb. När man slår ut kostnaden för systemet per månad så brukar det inte bli så mycket.

    Överväg automatlåda med om du inte gjort det *tipsa*
    Och allt det där gällde 9-5an....

    Personligen tycker jag att nav:en funkar klockrent. lätt att förstå och navigera medan man kör. har dock ej använt mig så mycket av alla funktioner runt omkring som poi:s etc. jag knappar in adressen och kör, allternativt letar efter en mack som är nära när jag börjar få soppatorsk och inte känner till området.

    Det är mil mycket snyggare med nav:en. bara därför kan det vara värt de extra pengarna mot den monochroma skärmen.

    Dock är det ju så att om du nu köper en ny SS/SC så sitter det ju nya system i dessa där jag ej vet hur nav:en fungerar. Där är ju även de systemen utan Nav lite snyggare än tidigare. Vill du ha nav i bilen så tycker jag definitivt att du ska satsa på den integrerade även om den kostar några kronor mer än en lös variant.

    lycka till i valet och kvalet
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    MP3-skivor får du spela via aux-in då det inte stöds i audiosystemet i 9-3ss.
    Uppdatering -07 iofs kanske?
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    MP3-skivor får du spela via aux-in då det inte stöds i audiosystemet i 9-3ss.
    Uppdatering -07 iofs kanske?
    Läser inte dvd-läsaren som tillhör GPS-systemet mp3-skivor?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    MP3-skivor får du spela via aux-in då det inte stöds i audiosystemet i 9-3ss.
    Uppdatering -07 iofs kanske?
    Läser inte dvd-läsaren som tillhör GPS-systemet mp3-skivor?
    Inte på <---06 i alla fall. Tror du kan spela mp3:or i -07, men inte säker. funkar dock i de system med monochrom skärm (utan nav, -07)
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    MP3-skivor får du spela via aux-in då det inte stöds i audiosystemet i 9-3ss.
    Uppdatering -07 iofs kanske?
    Läser inte dvd-läsaren som tillhör GPS-systemet mp3-skivor?
    Inte på <---06 i alla fall. Tror du kan spela mp3:or i -07, men inte säker. funkar dock i de system med monochrom skärm (utan nav, -07)
    Ok. En annan sak i valet mellan inbyggd och separat nav som kan vara bra att kolla upp är vad det kostar att uppdatera kartorna när det väl är dags för det. Vet att iaf Volvo är duktigt dyra när det gäller att köpa ny kart-skiva.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Läser inte dvd-läsaren som tillhör GPS-systemet mp3-skivor?
    Nix!
    Man lär så länge man lever.

  9. #9
    Tack för era kommentarer!

    Bilen ska användas både privat och i tjänsten och vi har ganska bra rabatter så det ska nog gå att få in en Nav. Det tråkiga är att förmånsvärdet sticker iväg en del över 7,5 basbelopp...och att jag råkar ut för ett mindre nettolöneavdrag. Det är inte stort men påverkas direkt av all extrautrustning man önskar fylla upp bilen med. Därför vill jag försöka hålla totalkostnaden nere så mycket det går men som sagt, pengar är inte allt - det ska kännas rätt också...

    Behöver hursomhelst någon form av nav då jag ska försöka hitta till kunder i hela södra Sverige. Oftast ligger de i de större städerna och då är det direkt lite bökigare att hitta utan karta.

    Vad jag har förstått så klarar Infotainmentsystemet utan nav till 9-3:an och 9-5:an att spela MP3-skivor. Även systemet med nav (osäker på om det också kallas infotainment) till 9-5:an klarar att spela MP3-skivor men då får man klara sig utan navigationen. Sedan verkar det som om Infotainmentsystemet med Nav till 9-3:an INTE klarar av MP3-skivor.

    Till 9-5:an så får man ju numera med en CD-växlare (som inte klarar av MP3-skivor) men hur är det med det större systemet till 9-3:an. Hittar nämligen inget val av CD-växlare tillsammans med nav... Är jag helt fel ute om jag tror att CD-växlaren även ingår vid köp av Infotainment med Nav. till 9-3:an? Ett samtal till en Saabsäljare löser väl den här frågan...

    Det verkar även som om flera ägare av Infotainmentsystemet har problem med störningar då AUX-ingången används. I mina öron låter det som om det finns en potentialskillnad någonstans i kretsen som inte borde finnas. Är kabeln från själva AUX-kontakten skärmad och kopplad till jord? Störningar i ljudsammanhang beror ofta på att en ström "utifrån" kommer in i kretsen och, även om den är liten, förstärks sedemera till ett irriterande "brum"...

    Hur har ni, som inte har detta problem, löst det? Skärmad kabel? Gemensam jordningspunkt (om det finns någon annan en chassit...)? Inhandlat någon "pryl"?

    /Mathias
    9-5 SC 220 -04

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Franzon
    Det verkar även som om flera ägare av Infotainmentsystemet har problem med störningar då AUX-ingången används. I mina öron låter det som om det finns en potentialskillnad någonstans i kretsen som inte borde finnas. Är kabeln från själva AUX-kontakten skärmad och kopplad till jord? Störningar i ljudsammanhang beror ofta på att en ström "utifrån" kommer in i kretsen och, även om den är liten, förstärks sedemera till ett irriterande "brum"...

    Hur har ni, som inte har detta problem, löst det? Skärmad kabel? Gemensam jordningspunkt (om det finns någon annan en chassit...)? Inhandlat någon "pryl"?

    /Mathias
    Jag har provat att köra lite från min mobiltelefon via AUX-porten. Dom små störningar jag råkat ut för har jag kunnat bli av med genom att justera utnivån från telefonen. Då har jag använt standardkablar från telefonen till uttaget.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927
    Hur var det nu? Går det att lägga in egna POI:s i naven?

Liknande ämnen

  1. Fördelar/nackdelar ng900-og9-3
    Av saab_9000 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 11:02
  2. Fördelar och nackdelar med V6:an i og9-5?
    Av -SAAB~SCANIA- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 20:10
  3. Fördelar/nackdelar/köruppleverser NG9-3 XWD
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 12:46
  4. Fördelar och nackdelar med turbo?
    Av dresen i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •