Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Dimljus+dragkrok (problem?)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Dimljus+dragkrok (problem?)

    När jag kopplade på Husvagn på min bil igår så tändes Dimbakljuset. Trots att Nyckeln stod i Off läge och inget parkeringsljus på.

    Glapp i kontaktdosan eller en smart funktion av saab att man ska hitta husvagnen?
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87
    Jag har varit med om samma sak. Kan det vara så att husvagnen skickar ut ström på 54g i släpkontakten?
    Nu är jag ute på hal is men det kan vara så att det saknas någon form av diod så strömmen bara kan gå åt ett håll.
    nu med fiatmotor..

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Enklast borde vara att koppla ur dimbakljuskabeln ur släpvagnskontakten
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87
    Det borde vara enklast såvida 54g(2) inte har något att göra med laddningen av husvagnsbatteriet. Vissa tillverkare hänvisar just den pinnen som + direkt till batterie och andra som dimljus
    nu med fiatmotor..

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744
    Enligt alla "gamla" kopplingsschema jag sett så har den använts som extra förbrukare från bilbatteriet till husvagn. Om den varit kopplad alls.

    Men på nyare husvagnar / släp ( borde väl gälla vissa bilar också ) så förekommer den som dimbakljus, detta tror jag kom till med den nya 13-poliga kontakten som väl har både dimbakljus & backljus med. ( Altså det följde även med till den 7-poliga kontakten då det fanns kopplat på nyare vagnar i den 13-poliga kontakten)

    - Dett är mina tankar ...

    Men som sagt, enklast brukar vara att stifta ur den polen i släpvagnens kontakt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Jag hade samma problem när jag drog husvagn i sommar, kopplade lös batteripolen på husvagnen under tiden jag körde, tror det är enklaste lösningen.

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Citat Ursprungligen postat av ullet
    Jag hade samma problem när jag drog husvagn i sommar, kopplade lös batteripolen på husvagnen under tiden jag körde, tror det är enklaste lösningen.

    //U
    Är ju inte så smart om man vill ladda batteriet under färd.

    Enklast är att kolla vart vagnen tar sin laddning och som sagt om det går kasta bort dimbakljusfunktionen som ändå är onödig.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87
    Gör som jag annars.. Vägra husvagn..
    nu med fiatmotor..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    Okej! Men om vi då antar att den tar ström "bakvägen" ifrån vagnen och driver bilens dimljus.

    Borde ju innebära att om man trycker igång bilens dimljus när bilen är igång så skulle man kunna ladda batteriet i vagnen denna vägen då det är större ström och spänning eftersom bilen laddar mer än vad vagnens batteri har. Eller blir det fel nu?

    Att dimljusen är igång är ju inte så farligt då vagnen hindrar medtrafikanterna bakom att bli bländade. Dock kanske det blir knas på en flygande besiktning.

    Det verkar som sagt som att stift 54G är ibland dimljus och ibland direktmatning till vagnens batteri.

    Skönt när det finns en vettig standard
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av tannen

    Det verkar som sagt som att stift 54G är ibland dimljus och ibland direktmatning till vagnens batteri.

    Skönt när det finns en vettig standard
    "Plugg and play" kabelsatsen till 9-5´ans dragkrok har dimljuset inkopplat på stift nr 54G i släpvagnskontakten. På de flesta äldre (den sjupoliga) släpvagnskontakter går detta stift som "reserv". Vilket innebär att det i princip är regel än undantag att husvagnar med laddautomatik använder detta stift som ladd-matning till vagnens batteri. Irriterande även om man vill ha tex. backlyset inkopplat på ett släp så räcker inte kontakterna till.

    I de nya "eu-släpkontakterna" som är den nya standarden sitter det många fler stift (minns inte hur många) vilket innebär probset är löst. Kommer dock ta en evinnerlig tid innan "vi är där" eftersom svenskarna envist hänger kvar vid dessa föråldrade sju-poliga kontakter. Försök bara att haka ihop ett hyrsläp från OK till en tyskimport som var levererad med drag så får du se hur enkelt det är utan en adapter
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87
    "Plugg and play" kabelsatsen till 9-5´ans dragkrok har dimljuset inkopplat på stift nr 54G i släpvagnskontakten. På de flesta äldre (den sjupoliga) släpvagnskontakter går detta stift som "reserv".[/quote]

    Reserv på släpvagnskontakten, + på bilkontakten.
    nu med fiatmotor..

  12. #12
    Jag tror att det är såhär:

    Din bil är kopplad för att dra ett släp med dimljus.

    Din vagn är kopplad för att ta laddning från bilen (förmodligen via typ 20A säkring i vagnen).

    Kontentan blir i så fall att kabeln från bilen blir för klen för att ladda vagnen, speciellt om vagnen skulle ha ett helt tomt batteri när du trycker igång dimljuset, mycket ström går då genom dimljuskabeln..

Liknande ämnen

  1. Problem med dragkrok/el
    Av mariusg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 20:37
  2. Problem med avtagbar dragkrok 9-5 -05
    Av Dave79 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 21:23
  3. Problem koppla in el dragkrok saab 9000-87
    Av schnauzer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •