Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Bilen segstartad?? Gäller iof min vinter bil 740

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433

    Bilen segstartad?? Gäller iof min vinter bil 740

    Hallå har införskaffat mig en vinterbil em Volvo 740 1985 GL..
    problemet är att den inte går att starta om den stått mer än x antal timmar kör man bilen och sedan ska iväg 2tim senare så är det inga problem men om jag väntar tex över natten så startar den ej??? Det är nya kol i generatorn men det hjälpte inte? batteriet ligger fortfarande på 12.4 volt när bilen har stått över natten. Det verkar precis som om bilen drar mer ström ju längre den stått för att starta den för den drar slut batteriet jäv.... fort om den stått över natten. Det satt ett sprillans nytt rejmes batteri i den när jag köppte den men det var kortis i det batteriet varör vet jag ej men bilen har stått i 1,5 år innan jag nu försökte få igång den. Jag fattar iaf inget av detta problem så hjälp uppskattas mer än väl. JO när bilen är igång ligger batteri spänningen på 14.2V detta är väl normalt eller??

    H\\Johnny

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Startmotorn skulle jag tippa på är orsaken.
    Testa först att byta tändstift och sen så byt eller renovera start motorn så lär det nog bli lättare.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Det låter som att en cell till batteriet har gått om du endast har 12,4 volt.
    Byt batteri. (Du kan ju kolla med en batteritestare) http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=17490
    Men det är inte alltid man har en sån hemma, tyvärr.

    Fast kolla först så att du inte har något som drar ström, tex bagagerumsbelysning. Lossa pluspolskon och "dutta" den mot pluspolen, det ska sluta blixtra efter några ggr då kondensatorer laddats upp och inget annat elektriskt är igång.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 12:30
  2. Vinter, nyckel-i-bilen-uppmaning & försäkringen...
    Av JAM i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 20:33
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •