Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Kylar vätska läcker, REJÄLT!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131

    Kylar vätska läcker, REJÄLT!

    Kylar vätskan försvinner, Fort!
    räcker att ja kör 3-4 mil så varnar den för låg nivå och då kör jag inte spec hårt. Jag köpte den nyligen och problemet fanns redan då, Säljaren GARANTERADE (skrivit kontrakt på det) att det var o ringar i pumpen som han till och med hade köpt men inte hunnit montera,
    Nu när ja läste runt lite om läckor får ja uppfattningen av att en så stor läcka förmodligen har med något annat att göra?

    Min fråga är helt enkelt var läckan kan misstänkas befinna sig...
    Kan det vara så att han talar sanning och det är pumpen?

    Saab 9000 2.3T -92


    MVH
    Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    94
    Vore det pumpen så borde det väl vara ett synligt läckage? Annars ligger ju kass topp packning nära till hands.
    SAAB 9-5 2.0t -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Skäms över mig själv hur lat jag är, Ögonblicket då jag tryckte på inläggs knappen kom ja på att ja inte ens försökt kika runt nånting vart det kommer ifrån, Jag har ju dock sett att det blir en blöt pöl under bilen när jag stannar, droppar lite en stund efter... Men pumpen är inge svår och lista ut vart det sitter även för oss nybörjare eller?
    Saab 9-3 2.0t -99

  4. #4
    Hej !

    Det är inte blött inne i kupén ? Isåfall kan det vara värmepaketet som läcker i någon o-ring. Kolla även över alla slanger så det inte är en torrspricka som gör att det läcker kylvatten.
    Smakar vattnet sött ? isåfall är det kylvatten


    Mvh Andreas

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Citat Ursprungligen postat av Najjklas
    Men pumpen är inge svår och lista ut vart det sitter även för oss nybörjare eller?
    Hittar inga bättre bilder än dessa hos Twinsaabs.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Sthlm/Tumba
    Inlägg
    39

    Re: Kylar vätska läcker, REJÄLT!

    Citat Ursprungligen postat av Najjklas
    Kylar vätskan försvinner, Fort!
    räcker att ja kör 3-4 mil så varnar den för låg nivå och då kör jag inte spec hårt. Jag köpte den nyligen och problemet fanns redan då, Säljaren GARANTERADE (skrivit kontrakt på det) att det var o ringar i pumpen som han till och med hade köpt men inte hunnit montera,
    Nu när ja läste runt lite om läckor får ja uppfattningen av att en så stor läcka förmodligen har med något annat att göra?

    Min fråga är helt enkelt var läckan kan misstänkas befinna sig...
    Kan det vara så att han talar sanning och det är pumpen?

    Saab 9000 2.3T -92


    MVH
    Niklas
    Det kan mycket väl vara som han säger..
    När du kört dina 2-3mil så har motorn blivit varm vilket gör att det blir tryck på kylsystemet & då trycker den ut kylvätska med ganska rask takt även om det bara är en till synes liten läcka...
    ***************************************
    9-5 Aero -04/Honda VTR 1000F
    http://www.garaget.org/?car=104279

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Kylar vätska läcker, REJÄLT!

    Citat Ursprungligen postat av Najjklas
    Kylar vätskan försvinner, Fort!
    räcker att ja kör 3-4 mil så varnar den för låg nivå och då kör jag inte spec hårt. Jag köpte den nyligen och problemet fanns redan då, Säljaren GARANTERADE (skrivit kontrakt på det) att det var o ringar i pumpen som han till och med hade köpt men inte hunnit montera,
    Nu när ja läste runt lite om läckor får ja uppfattningen av att en så stor läcka förmodligen har med något annat att göra?

    Min fråga är helt enkelt var läckan kan misstänkas befinna sig...
    Kan det vara så att han talar sanning och det är pumpen?

    Saab 9000 2.3T -92


    MVH
    Niklas
    Men om du nu har nåt skrivet med säljaren så är det väl bara att vända sig till han så fixar han allting eller?
    Sen hur man författar ett dokument så att man som köpare är skyddad i ett privatköp vet då inte jag, det är nog inget som är juridiskt bindande iallafall.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    tack för era svar!

    Nej, Enligt det kontraktet vi skrev så har jag rätt till ersättning om han "ljugit" om vad det är för något, Skulle ja vara tvungen att köpa till grejer för 500 kr för att få den att sluta läcka så är det han som skalll stå för dom pengarna...

    Tackar!
    Mvh Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154
    O de kan läcka rejält om pumpen ja!
    Speciellt om det är axeln de sprutar igenom. Är det på höger sida är det pumpen. Vänster är det oftast slangen mellan kylaren o baksidan av toppen, framför spjällhuset som krackelerat. Hade tur och fick slangbristning på rätt ställe sist. Bilen stod utanför verkstan en stund. När jag åkte skrek mecken att det rinner vatten under bilen. Bara rulla in igen. Och konstaterade slangbrott. Han hade ingen ny inne, men fick en beggad från en 2,0. Den va lite längre men de gick å kapa till.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Märsta (sthlm)
    Inlägg
    3
    har ett liknande problem. bilen blir överhettad och kokar om den står på tomgång eller kör väldigt sakta.
    då försvinner även vattnet
    Direkt den går över 30 så är det inga som helst problem,
    inga missljud eller nåt.körde ner den fån örnsköldsvik till sthlm igår å den går som en klocka inte tappat en droppe vatten, men direkt jag stannar vid ett röd ljus så börjar temp nålen stiga
    Är det topplockspackningen eller kan det vara ngt annat? får den inget vatten??
    Saab 9000 cse 2,3T steg 3 & lite till

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Sthlm/Tumba
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av svartsmurfen
    har ett liknande problem. bilen blir överhettad och kokar om den står på tomgång eller kör väldigt sakta.
    då försvinner även vattnet
    Direkt den går över 30 så är det inga som helst problem,
    inga missljud eller nåt.körde ner den fån örnsköldsvik till sthlm igår å den går som en klocka inte tappat en droppe vatten, men direkt jag stannar vid ett röd ljus så börjar temp nålen stiga
    Är det topplockspackningen eller kan det vara ngt annat? får den inget vatten??
    Kolla termostaten....
    ***************************************
    9-5 Aero -04/Honda VTR 1000F
    http://www.garaget.org/?car=104279

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Idag har jag försökt fixa det, Har i alla fall konstaterat att det är pumpen, Syns klart och tydligt att det är den det läcker från om man ligger under och kollar, Dock har ja kommit till stadiet då jag behöver ett special verktyg för att hålla remmen slak vid remspännaren, Hörde att det ska funka bra med en fjäderspännare, stämmer?

    Tack för era svar,

    Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av svartsmurfen
    har ett liknande problem. bilen blir överhettad och kokar om den står på tomgång eller kör väldigt sakta.
    då försvinner även vattnet
    Direkt den går över 30 så är det inga som helst problem,
    inga missljud eller nåt.körde ner den fån örnsköldsvik till sthlm igår å den går som en klocka inte tappat en droppe vatten, men direkt jag stannar vid ett röd ljus så börjar temp nålen stiga
    Är det topplockspackningen eller kan det vara ngt annat? får den inget vatten??

    Det är inte så att fläkten framför kylaren stannat då? Och att så fort du börjar få lite fartvind så räcker det för att mata kylaren med kall luft?
    Kör Saab 9-5 Aero -00

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Citat Ursprungligen postat av Najjklas
    Hörde att det ska funka bra med en fjäderspännare, stämmer?
    Har aldrig provat själv men vet att andra har gjort det.
    Det funkar även att dra ihop remmen/spännaren med ett buntband och dra en slangklämma över spännarens "piggar" för att låsa den.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 004
    Det finns ett hål i remspännaren som man ssätter ett 6mm borr i för att hålla spännaren i säktrat läge...


    Gone country....

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Dock visar väl bilden inte en remspännare på en 9000 -92 ? så ser inte min ut i alla fall, Buntband, smart, får testa det! Om inte det eller fjäderspännare funkar så får ja helt enkelt ut och leta special tools imorgon då = )
    Saab 9-3 2.0t -99

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    (Märklig ordning inläggen hanmnar i?)

    Som trådskaparen redan konstaterat har Snabbe länkat till remspännaren på en nyare bilmodell (NG900,OG9-3,9-5?).
    På en 9000 liknar den mer http://townsendimports.com/Web/engin...3tensioner.pdf.

    (Om man skriver sin hemort i profilen har man ibland tur och blir erbjuden att låna rätt verktyg i närheten, något att tänka på både för Najjklas och andra? )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Det finns ett hål i remspännaren som man ssätter ett 6mm borr i för att hålla spännaren i säktrat läge...


    Snabbe, vad är det där för program du tagit bilen ifrån? är det nån slags självhjälp? vad heter programmet?..
    Saab 9-3 Aero 2.0t, 205 hkr -00
    NEWBIE :P

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Citat Ursprungligen postat av amethystium
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Det finns ett hål i remspännaren som man ssätter ett 6mm borr i för att hålla spännaren i säktrat läge...


    Snabbe, vad är det där för program du tagit bilen ifrån? är det nån slags självhjälp? vad heter programmet?..
    SAAB:s Workshop Information System (WIS)

    >>Najjklas, du kan alltså inte LÅSA spännaren med buntbanden....tror de är för klena.

    Jag brukar göra såhär:

    • Tryck ned remmen på mitten mellan generatorn och AC-kompressorn så spännaren går ihop ytterligare, fixera läget med ett buntband.
    • Lås läget på spännaren med slangklämma eller något annat.
    • Klipp av buntbandet.

    Nu är remmen helt lös

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Hej allihopa! Nu har jag kommit en bra bit på vägen, Fått loss pumpen ,, Finns säkert smartare sätt än vad jag gjort det på då jag ju fortfarande får erkänna mig som hyffsat nybörjare inom bil motorer = ) Dock är o-ringarna förra ägarn köpt inte av rätt storlek, Även packningen måste bytas, Någon som vet något bra ställe i gbg området där man kan få tag på dessa?

    Tack för alla svar! Forumet är jätte bra!

    Niklas Kristiansen
    Saab 9-3 2.0t -99

Liknande ämnen

  1. Läcker kylar vatten mellan trång och block
    Av Zipper 9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 12:44
  2. 9-5 Aero-02 läcker gul-grön vätska... Styrservot?
    Av NiclasNohren i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 00:25
  3. Läcker rejält efter topplockspackningsbyte. 9000 Cs 2,0 -94
    Av Crave i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •