Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Förbjudet med dimljus +halvljus?

  1. #1

    Förbjudet med dimljus +halvljus?

    Är det förbjudet att köra bil med både halvljusen och dom nedre dimljusen?, har sett många bilar som har dessa tända, men är det olagligt?.

    Förtydligade rubriken något. Moderator /LM
    Saab 9-3 Aero 2.0t, 205 hkr -00
    NEWBIE :P

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Ja och det kostar 400 kr.

    till halvljus får inget annat ljus lysa, det värkar vara mycket svårt att förstå detta eftersom så många har dom tända. Men kortet kanske kom i kellogs paketet.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Det finns som bekant två lägen där man ställer in Halvljus och Positionsljus, är det lagligt att köra med positionsljusen och dimljusen samtidigt?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-25 klockan 21:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero 2.0t, 205 hkr -00
    NEWBIE :P

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    316
    japp men inte på natten
    Robert Svensson - Lokförare
    Saab ng900 Aero 1996
    1:00:435

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Robert1987
    japp men inte på natten
    Lagligt med p-ljus dimljus på natten om sådan väderlek råder (dimma) iaf var det vad farbror blå sa åt mig förra veckan när jag blev stoppad för dimljus och halvljus samtidigt. Dock var dom snäll och skrev inga böter.
    Bruksbil: SAAB 9000 CSE LTT -95

    Busbil: VW Golf GTi 8v -88A

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Ja och det kostar 400 kr.
    ehm.. 600pixdaler, och jag som hatar folk som tror att de är coola för att de vet vart dimljusknappen sitter.. Så glömmer jag att stänga av dimljuset efter att ha kört i dimma någon dag tidigare.
    nu med fiatmotor..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av amethystium
    Det finns som bekant två lägen där man ställer in Halvljus och Positionsljus, är det lagligt att köra med positionsljusen och dimljusen samtidigt?
    Har du har möte med andra fordon skall du använda halvljus (2st) eller positionsljus (det sista när solen lyser).

    När mötet sedan har skett och du inte har någon du kan blända så får du använda vilken kombination du vill. eller hur många halvljus du önskar.

    /janne

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    50
    På min bil så kan jag inte ha på dimmljusen samtidigt som halvljus.
    Saab 9-5 Aero Kombi -03

  9. #9
    Samma här. Mina tänds när jag slår på helljuset om de är igång.

  10. #10
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Det värsta är när man möter en bil på kvällen/natten med halvljus och dimljus så blir man helt enkelt bländad, inte roligt att sitta med blicken utåt höger i skogen när man far fram i 90km/t bara för någon cooling skall vara tuff och köra med dimljusen på. Förbannade idioter är de, tänker bara på sig själva, de vill bara ha ett snyggt uttseende på bilen. Nä, fängelse i 10år skall de ha de jävlarna
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Nä, fängelse i 10år skall de ha de jävlarna
    Hm, tom jag som ogillar tända dimljus då inte behovet föreligger anser nog att det är ett väl hårt straff.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Det här ämnet har vi haft uppe 99002 ggr tidigare.

    Enkelt du ska ha 2 ljuspunkter framåt dagtid, varesej det är varselljus, dimljus eller halvljus.
    Vid skymning/mörker ska halvljuset användas om väderleksförhållanden är normala.

    Kombinationen dim/halv är ALDRIG tillåten

    Detta är det väsentliga ( och NEJ parkeringsljus räknas ej som ljuspunkter)

    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Nä, fängelse i 10år skall de ha de jävlarna
    Hm, tom jag som ogillar tända dimljus då inte behovet föreligger anser nog att det är ett väl hårt straff.
    Hårt Straff? Off with their heads!
    nu med fiatmotor..

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Nja lite dimljusanvändning har ingen dött av så lite böter får räcka
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Dimljus tycker jag är ganska löjligt. Jag har haft det på ett par bilar och tycker inte dom hjälper ett skvatt vid dimma.
    Dessutom tycker jag bilar som har dimljus på vid andra tillfällen ser väldigt höga ut då man ju får fyra ljuspunkter. Kör man med parkeringljusen ser strålkastaren trasig ut. Till det kommer stenskotten. En kollega till mig kör i princip alltid runt med ett trasigt dimljusglas.
    Men böter tycker även jag är lite larvigt. Har svårt att se skadan med det pubertala tramset.
    Fredrik J

  16. #16
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Jag vet inte vad andra tycker, men när jag kör i dimma tycker jag inte om att köra helljus, därför händer det att jag kör halvljus och dimljus vid just dimma. Dock är jag jävla kvick att stänga av dimljuset när jag får möte.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Det värsta är när man möter en bil på kvällen/natten med halvljus och dimljus så blir man helt enkelt bländad, inte roligt att sitta med blicken utåt höger i skogen när man far fram i 90km/t bara för någon cooling skall vara tuff och köra med dimljusen på. Förbannade idioter är de, tänker bara på sig själva, de vill bara ha ett snyggt uttseende på bilen. Nä, fängelse i 10år skall de ha de jävlarna
    det roliga är att med dim tända så gör det ju varken till eller från, men det är ju klart att kör man utan TURBO så får man ju va cool på nåt annat sätt........ bmwesar.

Liknande ämnen

  1. Dimljus+halvljus på en 9-5
    Av ante__87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 09:32
  2. Dimljus + Halvljus 9-5
    Av MaCkAn 9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 08:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •