Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Pys trim

  1. #1

    Pys trim

    Om men skulle sätta in en pys ventil för att lura magnetventilen till att få bilen och ladda lite till vill säga runt 1,1 1,2, skulle det kunna vara skadligt för motorn?

    Jag har nämligen en saab 9000 cse 2,0t som är chipad med ett steg 1 från speedparts men jag får inte bilen och ladda 1,1 som dom säger att den ska göra. Min laddar bara 0.8.

    Och om jag skiftar slangarna på magnetventilen så laddar den 1.5 vill säga om jag kör utan styrning.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Hej

    Om din bil inte laddar som den ska så kanske du ska ta kontakt med Firman och höra vad dom säger, för det är ju något fel eftersom den inte laddar som den ska så då är ju inte pystrim att rekomendera förresten det är aldrig att rekomendera på en bil med Trionic eller APC bara dumt att göra det så svar på din fråga JA pystrim kan vara skadligt för din motor.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    9
    pystrim e bara skadligt om du inte har bränsle till det
    och ska du pystrimma skarva W slangen och sätt dit en t kosning och anpassa hålet tills du laddar det du ska
    men du bör ha högre bränsletryck och veta att du har bränsle för att ladda 1.1 MVH
    Midis Saab 9000 cd

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Fattar inte varför folk fortsätter o vara så insönat intresserade av pystrim.

    Har man inte råd med riktigt trim, har man definitift inte råd med alla skador pystrimmet kan orsaka
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  5. #5
    Jo jag har varit i kontakt med speedparts och efter mycket snack så tyckte dom jag skulle komma in med bilen, för vi kunde inte komma på vad som kunde vara fel.
    Det är där det blir långt och åka, jag tänkte aldrig på avståndet när jag köpte trimmet .

    Det blir nämligen 73mil enkel resa ner till Speedparts
    Så det var därför jag täntkte höra mej för om pystrim
    tänkte att man skulle kunna höja lite till på laddet med en sådan och även ha magnetventilen kvar.

    För det mesta är bytt på bilen.

    Turbo
    Magnetventilen
    Dumpen
    stiften

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Fozgate
    Jo jag har varit i kontakt med speedparts och efter mycket snack så tyckte dom jag skulle komma in med bilen, för vi kunde inte komma på vad som kunde vara fel.
    Det är där det blir långt och åka, jag tänkte aldrig på avståndet när jag köpte trimmet .

    Det blir nämligen 73mil enkel resa ner till Speedparts
    Så det var därför jag täntkte höra mej för om pystrim
    tänkte att man skulle kunna höja lite till på laddet med en sådan och även ha magnetventilen kvar.

    För det mesta är bytt på bilen.

    Turbo
    Magnetventilen
    Dumpen
    stiften
    Testat med annan DI? Kollat efter slangar som är sönder/har lossnat? Kollat grundladdtrycket?

    Mvh Karl

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av olkarl
    Citat Ursprungligen postat av Fozgate
    Jo jag har varit i kontakt med speedparts och efter mycket snack så tyckte dom jag skulle komma in med bilen, för vi kunde inte komma på vad som kunde vara fel.
    Det är där det blir långt och åka, jag tänkte aldrig på avståndet när jag köpte trimmet .

    Det blir nämligen 73mil enkel resa ner till Speedparts
    Så det var därför jag täntkte höra mej för om pystrim
    tänkte att man skulle kunna höja lite till på laddet med en sådan och även ha magnetventilen kvar.

    För det mesta är bytt på bilen.

    Turbo
    Magnetventilen
    Dumpen
    stiften
    Testat med annan DI? Kollat efter slangar som är sönder/har lossnat? Kollat grundladdtrycket?

    Mvh Karl
    Backventiler? Spjällhuset?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 803
    Medlem#
    5228
    Testa även att dra ur slangen för returen på MV uppe vid MV.
    Om det laddar som det ska då så är det backventilen för tankurluftningen som är kass. Kostar tyvärr ganska mycket på saab. Borde cok finnas billigt på sdcc.
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  9. #9
    Jag har testat att byta di kassett men den var riktig.

    Men om jag skiftar det två undre slangarana på magnetventilen så laddar den 1,5 men den vill till och stuppa och när den kommer uppp till 1,5 bar

    Jag ska kolla det med returen.

    Har även kollat grundladdet

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 803
    Medlem#
    5228
    Dom nedre 2 slangarna ska du INTE byta!
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  11. #11
    jag vet att dom inte ska bytas men jag märkte tendensen när jag hade råkat sätta dom fel när vi tog lös mv och skulle kolla den.
    Och när jag hade sattt dom fel så laddade bilen uppp till 1,5 och stöp där.
    Så om jag har fattat rättt så körde jag utan någon styrning på laddet då.

    Så då laddade den ju riktigt så det värkar ju vara mjukvarufel eller har jag fått det hela helt bakom bakfoten.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Testa även att dra ur slangen för returen på MV uppe vid MV.
    Om det laddar som det ska då så är det backventilen för tankurluftningen som är kass. Kostar tyvärr ganska mycket på saab. Borde cok finnas billigt på sdcc.
    Hur förklarar du den felsökningsmetoden?

    Citat Ursprungligen postat av Fozgate
    Och när jag hade sattt dom fel så laddade bilen uppp till 1,5 och stöp där.
    Så om jag har fattat rättt så körde jag utan någon styrning på laddet då.
    Precis, och det som gjorde att det tog stopp var laddtrycksspätten som stänger av bränslet för att få hejd på trycket.
    Citat Ursprungligen postat av Fozgate
    Så då laddade den ju riktigt så det värkar ju vara mjukvarufel eller har jag fått det hela helt bakom bakfoten.
    Kan vara mjukvaran.....behöver inte vara mjukvaran....
    Letat luftläckage?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=108481

    gått igenom alla dessa punkter....??
    Mats Fhinn/3499/

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 803
    Medlem#
    5228
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Testa även att dra ur slangen för returen på MV uppe vid MV.
    Om det laddar som det ska då så är det backventilen för tankurluftningen som är kass. Kostar tyvärr ganska mycket på saab. Borde cok finnas billigt på sdcc.
    Hur förklarar du den felsökningsmetoden?
    Om jag nu har fattat det heela rätt så blir de nåt vakuum fel då luften går raka vägen genom insug och vidare till kobran igen. Man får alltså nån typ av rundgång. Kanskek kass förklaring men jag fik tipset av en bekant och det var så jag hittade problemet på min bilö. Den vill einte ladda mer riktigt hur jag än gjorde tills jag ryckte loss slangen. Då funkade de klockrent.
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Testa även att dra ur slangen för returen på MV uppe vid MV.
    Om det laddar som det ska då så är det backventilen för tankurluftningen som är kass. Kostar tyvärr ganska mycket på saab. Borde cok finnas billigt på sdcc.
    Hur förklarar du den felsökningsmetoden?
    Om jag nu har fattat det heela rätt så blir de nåt vakuum fel då luften går raka vägen genom insug och vidare till kobran igen. Man får alltså nån typ av rundgång. Kanskek kass förklaring men jag fik tipset av en bekant och det var så jag hittade problemet på min bilö. Den vill einte ladda mer riktigt hur jag än gjorde tills jag ryckte loss slangen. Då funkade de klockrent.
    Köper fortfarande inte det där.....
    "då luften går raka vägen genom insug och vidare till kobran igen"
    Det finns ingen förbindelse den vägen.....OM man nu inte räknar kompressorhuset som insug och att man får ett totalhaveri på magnetventilen så det flödar på så sätt.
    Hursom har inte det något med tankavluftningen att göra då det är helt skilda kretsar.

    Däremot är "backventilen" (du menar EVAP-ventilen va?) i kontakt med laddtryck och kan säkerligen orsaka laddtrycksbortfall om den havererar.
    Men det borde sätta CE med tanke på att den säkerligen blir störd åt andra hållet oxo när herr styrdorn vill pytsa in tankgaser.
    Kanske kan det bli något mystiskt mekaniskt fel som inte påverkar elektroniskt men det får nog ses som ytterst ovanligt....jag har ännu inte stött på något fall där man har kunnat härleda felet till EVAP:en.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    118

    tjaop..!

    låter som ett mysterium, kan vara mjukvaran som som e paj., se om du kan låna en av nån o prova bara för skojs skull.

    Mvh
    Saab = se allas avundsjuka blickar.!
    kör 93 Aero ss - 04

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    118
    kolla backventilen från vevhus venten.,! de va felet på min. inte bra om det kommer in ladd i vevhuset.,
    Saab = se allas avundsjuka blickar.!
    kör 93 Aero ss - 04

Liknande ämnen

  1. trim vs trim ?
    Av Pansar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 21:18
  2. Är det fel på min trim box?
    Av Ludde_4000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 21:48
  3. trim
    Av 9000kalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 01:57
  4. Trim +SBP = ä?@#&_'¨~
    Av rikkman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •