Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bromsproblem 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    malmö
    Inlägg
    107

    Bromsproblem 9000

    Bytte bromsbelägg idag bak på en 9000. Efter jag startar bilen bygger bromspedalen inget tryck men när den ej är startad blir det tryck. Luftade där bak hastigt men hjälpte inte ska jag lufta fram också eller? Vad kan annars vara problemet?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 188
    Va ett tag sen nån öppnade denna fråga sist. Hoppas du luftat med övertryck a la Luftman eller nåt. Att lufta me pedaltryck är ikke tillrådligt. Du kan sabba huvudcylinder och tappa ABS;en. Ventilbyte i ABS-pumpen kostar lite extra.
    Va bara uppmärksam på oljenivån i behållaren.

    Och ge faan i pedalen tills allt e luftat o klart. Man brukar få lufta om kopplingen oxå. Ibland. Samma procedur. rör inte pedalerna osv.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 028
    Jag brukar alltid lufta med hjälp av pedalerna. Har aldrig haft problem, visste inte om att man kunde sabba något. Har aldrig hört om någon som har sabbat något. Kan någon bekräfta att man kan sabba något om man kör med pedalerna?
    Kanske dags att köpa en luftman snart isåfall.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 188
    Finns ett flertal som tryckt in luft i ABS-pumpen. Sen kan man sabba packningarna i huvudcylindern. I värsta fall kan man tappa bromsverkan helt eller delvis. Kommer de luft på "fel" ställe kan det expandera och låsa ett eller flera hjul under körning. Fast oftast tappar man bromsverkan på det hjul eller den bromskrets man varit o bökat i.

    De flesta som inte lyckas har inte hållit koll på nivån i behållaren, kan tilläggas.
    Bromsvätska tar åt sig fukt. Under tryck så får man effekten att man får ut all gammal vätska utan problem. Då jag, för en herrans massa år sen, fick reda på att de måste byta bromsvätska vid servicen, undra jag självklart varför. Fick en liten lektion av mecken. Gammal bromsvätska har lägre kokpunkt än dito färsk. Att lufta med pedaltryck blandar bara om gammal o ny vätska. Gammal vätska korroderar ventiler, packningar o kolvar. Och kan va rena döden för ABS-pumpens ventiler.

    Men de e livsviktigt å hålla koll på oljenivån! Verkstäderna har utrustning för sånt, som vi vanliga dödliga inte har råd med.

    Pedallufta gärna gamla 99;or eller nåt. De funkar. Men inte lite modernare ABS-bilar.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. Bromsproblem Saab 9000-97
    Av Matte765 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 21:36
  2. Hjälp med bromsproblem saab 9000 -97a! Nr2
    Av Arnold i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 14:20
  3. Bromsproblem 9000 -92
    Av gammsaaben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 13:12
  4. Bromsproblem 9000, trasig pump?
    Av Dab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 21:46
  5. bromsproblem?? 9000 turbo
    Av jimpa078 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 15:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •