Visa resultat för omröstning: Är det någon idé att ge sig på detta "projekt"?

Antal röster
13. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • JA! Klart du ska ha kyla i bilen!

    7 53,85%
  • NEJ! Stå ut med värmen och lägg pengarna och tiden på något annat ist!

    6 46,15%
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Konvertera till AC i 9000?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492

    Konvertera till AC i 9000?

    Tjo!

    Har efter denna övervarma sommar kommit fram till att det skulle nog vart jäkligt gött med en AC i bilen ändå...

    Frågan är helt enkelt om det är mögligt att eftermontera en AC [alltså inte ACC] i min "fläktkylda" bil?!

    Vet att det hade varit 8 ggr smartare att köpa en bil med AC eller ACC från början. MEN så är ju nu inte fallet.

    Vad behöver jag? Vad kostar det? Svårt? Något av det jag har nu som kan användas till AC'n? Eller ska man riva ut allt?

    Tycker man ser AC-kompressorer och kontrollpaneler rätt ofta till salu. så det är ju gaanska lockande... Men behövs väl ett nytt fläkthus plus lite annat väl?


    Till sist, är det nån här som har gjort detta förut? Eller kanske vet någon annan som har... Hör gärna av er till mig isf!

    mvh
    Tobbe

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    De e la bäst att ha ACC. Automatisk reglering. Det finns även äldre 9000 som har ACC. Jag tycker att du ska spara pengarna ännu mer o sedan satsa på Automatic Climate Control(ACC).
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Tänkte bara att det förmodligen blir både dyrare och krångligare att byta till...

    Annars är väl även det ett alternativ
    Men AC räcker gott och väl annars.

    mvh
    Tobbe

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Jag skulle sätta i ac , inte acc eftersom det är för mycket arbete tycker jag.
    Det är ju ändå kylan man är ute efter

    Är ju inte så mycket jobb, en ackylare, slangar, kompressor, frågan är om kablar finns fram till knapparna eller inte.
    Du använder inte en accpanel utan endast 2 knappar som monteras under stolvärmesknapparna
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Jag tycker att ACC paneler verkar vara till salu i parti och minut. Annars finns det nog en drös sådana på diverse skrotar. Så satsa på det om du ändå är igång.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Jag har konverterat från AC till ACC i min 9000, tog en halvdag, så så himla mycket jobb är det inte att få in grejorna... Det som tog tid var att plocka ut allt ur donatorbilen och märka upp allt...

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Har man en donatorbil så man kan flytta allt lugnt och metodiskt funkar det nog, men jag skulle nog köra på ac bara iallafall av bekvämlighetsskäl, jag är som sagt bara ute efter kylan
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Tack för alla svar!

    Det är bara kylan jag är ute efter oxå, så det känns som att AC kommer att räcka för mig.

    Men det är alltså fullt möjligt att göra detta?
    Låter bra det! Bara att sätta igång å leta delar alltså Borde väl som sagt finnas på vilken skrot som helst...

    Är ju inte så mycket jobb, en ackylare, slangar, kompressor, frågan är om kablar finns fram till knapparna eller inte.
    Du använder inte en accpanel utan endast 2 knappar som monteras under stolvärmesknapparna
    Ahaa...

    Kikade lite i instruktionsboken nyss och tror att jag har kommit på hur det ligger till nu...

    Om jag konverterar till AC använder jag samma gamla fläkthus med tillhörande kontrollpanel mm.
    Men om jag ska byta till ACC behövs en ny kontrollpanel, ev. nytt fläktsystem och en massa annat krafs? Right?


    Men det jag behöver för AC är:
    # en AC kylare (ska sitta bakom kylfläkten nånstans eller?)
    # en AC-kompressor (med slangar, remskiva och grejjer)
    # en AC-förångare (såg jag i EPC, ska sitta vart?)
    # de där knapparna som skulle sitta under stolsvärmeknapparna.

    Nånting mer?

    Ni som HAR en 9000 med AC kanske vill lägga upp/skicka lite bilder på hur det sitter monterat?

    Mera info är varmt välkommet

    Ber om ursäkt för min okunskap i ämnet, och tackar för all hjälp jag kan få!


    mvh
    Tobbe

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Mera info är varmt välkommet
    Nu när jag ändå har katalogen framme - det finns (fanns?) ett tillbehör till din bil med nummer 86 05 412 "Freonfri luftkonditionering" med texttillägget Kontakta din återförsäljare för komplett information om vilka extra monteringssatser som krävs.

    Med andra ord "borde" det funka att plinga i klockan på reservdelsdisken och få listat exakt vilka pinaler man behöver jaga tag i.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    230
    Jag har klämt i ACC i en bil som hade värme/vent... Gick fint!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Okej, hörni! Tack för alla tips och råd...

    I mitt fall blir det inget byte. Har nu bestämt mig för att lägga pengarna och tiden på något annat.

    AC/ACC får vänta till nästa bil istället.


    mvh
    Tobbe

Liknande ämnen

  1. Konvertera från aut. till man. Saab 9000.
    Av ivas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 12:05
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 19:40
  3. Konvertera fördelartändning till DI på 9000!
    Av backhead i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-03-17, 12:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •