Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Remote-fråga.. (Nybörjare)

  1. #1

    Remote-fråga.. (Nybörjare)

    Jaha, såhär ligger det till, jag har en saab 9000 cse -95. Till denna har jag nu införskaffat baslåda och steg stereoenheten jag har medföljde bilen och är nån gammal panasonic cd-spelare (tror den heter rdp212 lr nått). jag vet ju sedan tidigare att remotekabeln brukar va blå till färgen. Men nu är den blå redan kopplad till något redan och istället finns det en rosa och en orange kabel som är lediga.. vad jag vet så har det inte varit något ljudbygge i bilen tidigare.

    Är det så enkelt att remoten går till el-antennen? isf kan jag bara kapa av den och låta den hänga bakom stereon och istället eltejpa på remote till steget ist för antennen? (Den funkar ändå inte, är alltid uppe) eller kommer motorn till elantennen få nått ryck då och alltid surra?

    Är det kanske ett bättre alternativ att snurra ihop och eltejpa så både el-antenn och steg går på remoten?

    tacksam för snabba svar, tänkte försök va klar före jobbet imorn kl 1300 :P
    - Judge Not! Lest ye be Judged Yourself!

    Saab 9000cse -95 2.3 Ltt

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    166
    Eltejpa??? För det första innan du gör nånting, sök lite på Internet och kolla hur man gör när man skarvar en kabel. Sen kan vi fortsätta problematiken med din remotekabel

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av dekagon
    Eltejpa??? För det första innan du gör nånting, sök lite på Internet och kolla hur man gör när man skarvar en kabel. Sen kan vi fortsätta problematiken med din remotekabel
    Hm tack för svaret det... hjälpte mig.. verkligen...

    nån som kan lösa "problemet" ist?
    - Judge Not! Lest ye be Judged Yourself!

    Saab 9000cse -95 2.3 Ltt

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Gissar att du ska ha steget i bakluckan? För att slippa en massa kabeldragning kan du ju koppla ur kabel från antennen istället, då har du ju en färdigdragen kabel.

    Men gör såhär:
    -Lokalisera el-antennens kabel i bakluckan, mät upp att det är rätt med voltmeter.
    -Skarva in dig på kabeln med riktiga kabelskor och crimptång, ingen eltejp!
    -Koppla in i steget och testa att det funkar.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    vad är de för fel med eltejp?
    jag skalade bara min remote och tryckte in den samma håll som orginalkablen går in i elantennen, sen drog jag ett buntband längst upp och tejpa ihop sladdarna snyggt och fint till en sladd.

    syns ju inte för 5 öre hur du kopplar remoten bakom tyget?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    vad är de för fel med eltejp?
    jag skalade bara min remote och tryckte in den samma håll som orginalkablen går in i elantennen, sen drog jag ett buntband längst upp och tejpa ihop sladdarna snyggt och fint till en sladd.

    syns ju inte för 5 öre hur du kopplar remoten bakom tyget?
    Blir det varmt kan limmet släppa, hänt mig många gånger när det gäller eltejp och då måste man göra om. Risken finns då också att den råkar komma åt karrossen och då är det kortis, mindre roligt!
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  7. #7
    Sådär nu har jag dragit kabel, jobbat och kommit hem igen..

    Var väl lite omoget att brinna på svaret imorse, men jag skyller på trötthet

    jag gjorde iaf såhär, (är första gången jag kopplar på baslåda) köpte biltemas "värsting-paket", hade tänkt köpa mellanklassen, men de var slut så de blev 21mm2, lite i överkant för mitt steg kanske, men men jag ville inte vänta :P

    drog strömkabeln på passagerarsidan och resten på förarsidan (upptäckte inte att batteriet satt på andra sidan förrän kabeln var dragen )

    är riktigt nöjd över kabeldragningen, var ju kanonenkelt och det syns inte det minsta.. (tills man öppnar bakluckan )

    remoten gjorde jag såhär med, jag klippte av den på iso,n och skarvade (med hjälp av både skarvdon och eltejp) på både el-antennen och steget genom att bara vira ihop kablarna. Det verkar iaf vara den blå som är remote som jag trodde, vad jag förstår funkar det som det ska, det låter bra och batteriet var inte slut efter 6 timmar på jobb-parkeringen iaf

    för övrigt passade jag på att dra fram högtalarkabel från slutsteget eftersom jag planerar köpa värre framsystem framöver.

    Jordade gjorde jag under baksätet.. detta kommer jag göra om pga att jordkabeln som medföljde i paketet inte är lång nog att räcka från baksätet och bak utan att lådan står typ kloss mot baksätet = inte bra eftersom slutsteget sitter fastskruvat på baksidan av lådan. Men jag tog iaf o jordade i en av skruvarna som håller tröskeln på plats. den ligger ju an mot plåten där under.. Detta är det jag är mest orolig för, är det OK att ha så?

    Sen hände en sak till som var konstigt. Vänster högtalare fram dog efter typ 5 min spelande.. jag har ju inte rört den.. mkt märkvärdigt, tur jag har planer på att ändå byta ut dem

    jag får tacka för alla svar, även om dom handlade mer om el-tejpens vara lr inte vara .. själv har jag ansett att det är lösningen på alla problem ända sen jag körde Zündapp på högstadiet
    - Judge Not! Lest ye be Judged Yourself!

    Saab 9000cse -95 2.3 Ltt

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av hellraiser

    jag får tacka för alla svar, även om dom handlade mer om el-tejpens vara lr inte vara .. själv har jag ansett att det är lösningen på alla problem ända sen jag körde Zündapp på högstadiet
    Säger det samma, GÅR DET INTE MED VÅLD SÅ GÅR DET MED MER VÅLD... ELLER TEJP!
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  9. #9
    Hoppas du vet att Panasonics Remote-Kabel sitter en bit upp, på ISO-Adaptern.
    MVH

Liknande ämnen

  1. nybörjare
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 14:58
  2. Ny stereo (pioneer) remote fråga.
    Av wolfpack i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-28, 16:11
  3. Remote fråga
    Av Pep_sjoberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 23:52
  4. Nybörjare, precis köpt slutsteg o baslåda.. en fråga..
    Av Leckiz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 04:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •