Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spjällbrytare och tomgångsmotor? og900 t16 -87

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89

    Spjällbrytare och tomgångsmotor? og900 t16 -87

    Brytaren under spjället (Gasvajer+fjäderpaketet till spjället) är inte inkopplad, kan det vara därför min tomgång grinar upp för högt? Väntar tomgångsmotorn på att denna brytare skall påverkas?... Följdfrågan; vilken härva hittar jag kablarna som skall sitta på den? Hittar inget i närliggande regionen iaf.

    Provar jag att ta bort kontakten till tomgångsmotorn blir det ingen som helst skillnad på tomgången för övrigt.

    BIL: og900aero t16 -87 (LH 2.2?)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89
    Ingen som vet vilken härva / vart dessa kablar till brytaren kommer ifrån?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89
    Bifogar en bild för att förtydliga, då ingen verkar veta


  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Är inte säker, men tror att denna givare har nåt med ac eller något liknande att göra, trottelkontakten sitter på andra sidan spjällhuset.

    Obs detta är vad jag tror inte helt hundra på mina uppgifter, men min aero 88 har iallafall givaren på andra sidan spjällhuset.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Är inte säker, men tror att denna givare har nåt med ac eller något liknande att göra, trottelkontakten sitter på andra sidan spjällhuset.

    Obs detta är vad jag tror inte helt hundra på mina uppgifter, men min aero 88 har iallafall givaren på andra sidan spjällhuset.

    Okej. Jo, funderade nästan på om den har med AC'n att göra jag med. (Den är urriven av tidigare ägare nämnligen) På andra sidan spjället sitter ju en större 'spjällägesgivare'?. Aja hursomhelst, den omnämnda brytaren på bilden verkar ju då inte spela in på mina tomgångsproblem.

    Hur ska tomgången påverkas om man rycker ur kontakten till tomgångsmotorn för övrigt?. (I mitt fall händer som nämnt ingen tomgångsändring.)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Är tomgången alltid för hög eller bara när bilen är varm/kall?
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Är tomgången alltid för hög eller bara när bilen är varm/kall?
    Ligger på 1000-1100rpm nystartad kall. sen vandrar den iväg mot 1500rpm varm. Vet att inga slangar eller anslutningar läcker, har gått med startgas vid IC och alla andra skarvar samt bytt alla vaakum slangar.

    MEN, ett fenomen är att om jag pluggar slangen mellan vevhusvent och insuget (alternativt slangen mellan inloppsrör och vevhusvent) så lägger sig tomgången mer eller mindre stabilt på 1000-1100rpm varm som kall. Här funderar jag på om det inte ska sitta en backventil på slangen mellan insugsrör och vevhusvent så inte luft kan passera från inlopp till insug.

    Men trots att om jag slänger på en backventil (eller pluggar) så ligger ju tomgången ganska högt mot normalt.

    LMM är uppmätt och inställd på 380ohm för övrigt.


    MVH

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Jag tror inte du har tomgångsmotor på den bilen utan en tillsatsluftslid har jag för mig det heter. Denna ska ge extra luft när man startar om jag har fattat detta rätt, isåfall så justerar du tomgångsvarvet på skruv nr 28.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av dea
    Jag tror inte du har tomgångsmotor på den bilen utan en tillsatsluftslid har jag för mig det heter. Denna ska ge extra luft när man startar om jag har fattat detta rätt, isåfall så justerar du tomgångsvarvet på skruv nr 28.

    Okej, tack. Ska kontrollera detta.

Liknande ämnen

  1. Tomgångsmotor på 9-3 SS
    Av Mazzze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 20:56
  2. Tomgångsmotor 9000
    Av Lerne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 00:54
  3. Tomgångsmotor!
    Av Martini i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 16:27
  4. Tomgångsmotor
    Av suburban i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-05, 11:23
  5. Tomgångsmotor
    Av p_jonsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •