Visa resultat för omröstning: Pirelli är ett skitdäck eller?

Antal röster
18. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja [därför att?]

    8 44,44%
  • Nej [därför att?]

    4 22,22%
  • Vet ej

    6 33,33%
  • Pirelli är bäst. [företräder Pirelli]

    0 0%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Pirelli 225/45R17 Pzero Rozzo skitdäck?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Pirelli 225/45R17 Pzero Rozzo skitdäck?

    Kommentera varför ja eller nej alternativen.

    Jag har hört att dessa däck inte håller måttet.
    Sant eller falskt mao.
    Vad säger ni? däckfirmor, företag, privatpersoner, övriga.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357
    Bullriga
    Slits fort
    Väldigt tryck känsliga

    Väldigt stabil stomme som ger bra sido grepp

    My 2 cents

    Henrik/ Däckgubbe o 9-5SC ägare
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Extremt bra fäste
    Slits dock väldigt fort (Körde ca 1000mil med mina fram)
    Bra sidoegenskaper

    Känsliga för lufttrycket, detta en observation på jobbet. Under 2.8bar och dom blir gärna slitna på mitten.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 392
    + Grymt bra grepp

    - slits äckligt fort.
    Min Farsa (53år) kör i princip bara landsväg o plussar ca 20km/h på gällande hast.begr (iaf 70,90 o 110). Körde slut på framdäcken på en sommar.
    (9-5 AERO -03)

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 700
    Mycket bra grepp, tyckte inte de förde så hårt oväsen samt mina höll också länge.
    =Bra däck !
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Jag har aldrig kört med dessa däck men jag tror att fler är nöjda med deras Pirelli Zero Nero.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717
    Har 225/45 17" Pirelli P Zero Rosso på min bil. Tycker att vägljudet är rätt högt men otroligt bra fäste i däcken. Körde några varv på Mantorp i helgen och var kanonnöjd med däcken. Slitstyrkan kan jag inte direkt ge varken ris eller ros då jag bara kört omkring 300-400 mil med däcken. Men änsålänge verkar det vara mönster kvar
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 922
    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Bullriga
    Slits fort
    Väldigt tryck känsliga

    Väldigt stabil stomme som ger bra sido grepp

    My 2 cents

    Henrik/ Däckgubbe o 9-5SC ägare

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Jag har den erfarenheten att däcken är okey men.

    Slits fort, körde 459 mil i sommar och bakdäcken ser ut att behövas bytas ut. (då var däcken fräscha men bilen fulllastad och rätt däcktryck)
    Priset är relativt högt för denna typ av däck som är för mjukt.
    Måhända är en av orsaken till att jag fått ett brott som resulterat i att däckets slitits onormalt på ett ställe på däcket som orsakar vibrationer i bilen.

    Jag kommer inte att köpa pirelli mera utan brigdestone eller michelin eller något annat däck. Varför inte hankook?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Kan väl börja med det positiva:

    Bra grepp, stabilt pga hård stomme.

    Negativt:

    För dyrt med tanke på att det går ner sig väldigt fort, låter ganska mycket, trist att kränga pga. kanonhårda däckssidor.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Bullriga
    Slits fort
    Väldigt tryck känsliga

    Väldigt stabil stomme som ger bra sido grepp

    My 2 cents

    Henrik/ Däckgubbe o 9-5SC ägare
    Jag hänger på Henriks erfarenheter. Jag har P-Zero Rosso som har rullat strax över 1000mil & som snart är olagliga. Då har jag ändå skiftat mellan fram & bakaxel ett antal ggr för att få jämnt slitage.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Finns det en gemensam nämnare att högfartsdäck som klarar 240km/h är mjuka i sin natur?

    Om man inte har ett behov av att däcket skall klara 270km/h, dvs W-däck då kanske man skall gå på H-däck.
    (såg just att länken nedan pekar på ett W-däck och att andra alternativ inte finns med tanke på mina fälgar.

    Kanske detta däck är något som passar?

    Goodyear EAGLE F1 GS-D3 225/45 R17 91Y BSW, VSB

    Eller vilket däck skulle ni köra på i 210km/h segmentet?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Däcken ska ju klara av bilens toppfart enligt lag. Så för de flesta Saabar räcker det inte med däck som klarar 210 km/h.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Däcken ska ju klara av bilens toppfart enligt lag. Så för de flesta Saabar räcker det inte med däck som klarar 210 km/h.
    Jag vet att den här tråden handlar om sommardäck men det kan vara värt att förtydliga att denna regel om tillräcklig hastighetskod undantar vinterdäck:http://forum.saabturboclub.com/viewt...=932533#932533
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Bullrar. Alla pirelli gör det mer eller mindre. Pzero verkar dessutom ha dålig slitstyrka jmf P6000 som e ett ännu sämre däck, men med äckligt bra slitstyrka istället.
    Har hört att de är otroligt ojämna i kvalitet. Vissa behöver knappt balanseras o vissa kasseras efter 10;nde ombalanseringsförsöket redan innan de kommit på bilen.

    Fast det viktigaste är att det inte finns rätt vikt/hastighetsklassning på vissa dimensioner som våra bilar gillar.
    Att hänga på ett 91-klassat däck på en 9-5 MY02 eller nyare, e att be om trubbel. Ska vara minst 94 eller XL som en del kallar det. 9-3 är inte mycket lättare. Tantens bil ska ha minst 93 på sina 16". Och hastighetsklass Y på en Aero och W på övriga modeller.

    Kolla i en begbilhall nån gång. Läs av viktkoden. Väldigt många bilar säljs beggade med för låg viktklass. Blev mer eller mindre utkörd av en ÅF i norra sthlm, då ja påpekade att de va olagligt att sälja en Aerokombi -03 med både V och 91-klassade däck. Samt att vinterdäcken var viktklassade 87. Dubbfria dessutom. Det va inte en Saab-åf iaf. Men även hos Saab-åf kan man hitta dylika ting.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Fast det viktigaste är att det inte finns rätt vikt/hastighetsklassning på vissa dimensioner som våra bilar gillar.
    Att hänga på ett 91-klassat däck på en 9-5 MY02 eller nyare, e att be om trubbel. Ska vara minst 94 eller XL som en del kallar det. 9-3 är inte mycket lättare. Tantens bil ska ha minst 93 på sina 16". Och hastighetsklass Y på en Aero och W på övriga modeller.
    BelastningsIndex 94 & XL är inte samma sak som jag förstått det när jag talade med en Michelin tekniker för ett tag sedan. Det handlar om olika uppbyggnad av däckets stomme & slityta. Det är inte mer "trubbel" med belastningsindex efter -02 än före -02. Det är bara så att lagarna förändrades vilket gjorde att kraven på biltillvekaren blev högre.

    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Kolla i en begbilhall nån gång. Läs av viktkoden. Väldigt många bilar säljs beggade med för låg viktklass. Blev mer eller mindre utkörd av en ÅF i norra sthlm, då ja påpekade att de va olagligt att sälja en Aerokombi -03 med både V och 91-klassade däck. Samt att vinterdäcken var viktklassade 87. Dubbfria dessutom. Det va inte en Saab-åf iaf. Men även hos Saab-åf kan man hitta dylika ting.
    Jag kan förstå att de ville slänga ut dig. Det är nämligen enbart dem på fabriken originalmonterade däcken på bilen som behöver uppfylla 100% av bilens maxbelastning vid maxhastighet. När det gäller eftermarknads däck så räcker det med 85% av bilens maxbelastning, vilket gör att man klarar sig med lägre belastningsindex utan att vara olaglig.

    Sen kommer frågan, hur ofta ligger man på maxhastighet med maxlastad bil? Inte så ofta. Så i realiteten så klarar man sig med ganska låga belastningsindex då det är bra med marginal. För det är skillnad för däcken att ligga i 110km/h & 250km/h oavsett fordonsvikt.

    Men för att inte få problem, om det vill sig illa, med FB vid ev. olycka så bör man i.a.f. ha ett belastningsindex som överstiger maximal axelbelasting. Men å andra sidan så kan man, om det vill sig illa, få problem med FB bara man ändrar däcksdimmension på ett helbilsgodkännt fordon.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Okaj. Nyhet de där me 85% osv. Fast de förklara ju inte varför just Pzero-gummit e så värdelöst på vissa modeller.

    Va ja egéntligen ville komma till är att viktklass 94 med, eller utan XL-märkning de facto håller betydligt längre än motsvarande 91;or. Och de håller dessutom greppet i mosvarande grad. Alla GY tappar våtgreppet rejält efter bara 1 säsong. Pzero vet ja inte för de verkar ha svårt å hålla längre. frugan P6000 satt på från fabrik o har rullat runt 4000 mil. Mer än 8 mm kvar runtom. Och inge vidare våtgrepp alls.
    Är förvånad över att P7000-sulorna fram på ungarnas 9k greppar så bra trots 4 säsonger. Fast förra ägaren hade dom bak.
    Alla Pirelli är inte skit. Bara vissa.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Okaj. Nyhet de där me 85% osv. Fast de förklara ju inte varför just Pzero-gummit e så värdelöst på vissa modeller.

    Va ja egéntligen ville komma till är att viktklass 94 med, eller utan XL-märkning de facto håller betydligt längre än motsvarande 91;or. Och de håller dessutom greppet i mosvarande grad. Alla GY tappar våtgreppet rejält efter bara 1 säsong. Pzero vet ja inte för de verkar ha svårt å hålla längre. frugan P6000 satt på från fabrik o har rullat runt 4000 mil. Mer än 8 mm kvar runtom. Och inge vidare våtgrepp alls.
    Är förvånad över att P7000-sulorna fram på ungarnas 9k greppar så bra trots 4 säsonger. Fast förra ägaren hade dom bak.
    Alla Pirelli är inte skit. Bara vissa.
    Nä alla Pirelli är förmodligen inte skräp.

    De Pirellidäck vi i SAAB-kretsar oftast har slitageproblem med är de fabriksmonterade Pirelli P-Zero Rosso som fanns för några år sedan, men som fortfarande finns rullande.
    Följande info har jag fått av en Pirelli tekniker. Dessa av SAAB fabriksmonterade P-Zero Rosso hade fått en speciell gummiblandning som var specificerad av SAAB ihop med Pirelli. Vad som var förändrat fick jag dock ej reda på. Men dessa däck monteras inte längre som jag uppfattade det & det däckslager som fanns omlokaliserades till andra. Vid tester på andra bilfabrikat så funkade däcken tydligen som de ska med normal livslängd. Det Pirelli "skyllde" på var SAABs aggresiva hjulvinklar.
    Om detta nu stämmer eller ej kan jag ej helt avgöra då jag inte jobbar inom branshen.

    Kan man påvisa sitt snabba slitage av SAABs fabriks Pirelli däck så går det att få däcken bedömda hos sin SAAB verkstad & ev. behöva få dem skickade till Pirelli i Stockholm för slutbedömning. Därefter kan man ev. få rabatt vid inköp av nya Pirelli däck beroende på hur bedömningen faller ut.

    Vad gäller P-Zero Rosso så kommer i.v.f. jag inte inhandla fler sådana frivilligt, oavsett hur bra de nytillverkade är. En del i detta är dess yttre klackar som är slitsade vilket gör att klacken blir tvådelad & gör att det blir vingar av slitaget som skapar buller.
    De som har P-Zero Nero däck verkar dock hyffsat nöjda.

    Är det inte samma sak med P6000 som är fabriksmonterade, fast tvärt om? Jag har för mig att det är dessa som har en hårdare gummiblandning än eftermarknadsdäcket. Jag är dock inte 100 på att det var P6000.

    Vad gäller belastningsindex så är det logiskt sett säkert bättre att välja ett "för" högt. Dock ville Michelin teknikern jag talat med hävda att det inte behövde vara så att ett däck med högt belastningsindex hade bättre livslängd än ett med lägre belastningsindex. Det är många parametrar som spelar in. Det finns något som heter treadwear bl.a.
    Jaja, det är en komplicerad värld......

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Bullrar. Alla pirelli gör det mer eller mindre. Pzero verkar dessutom ha dålig slitstyrka jmf P6000 som e ett ännu sämre däck, men med äckligt bra slitstyrka istället.
    Har hört att de är otroligt ojämna i kvalitet. Vissa behöver knappt balanseras o vissa kasseras efter 10;nde ombalanseringsförsöket redan innan de kommit på bilen.

    Fast det viktigaste är att det inte finns rätt vikt/hastighetsklassning på vissa dimensioner som våra bilar gillar.
    Att hänga på ett 91-klassat däck på en 9-5 MY02 eller nyare, e att be om trubbel. Ska vara minst 94 eller XL som en del kallar det. 9-3 är inte mycket lättare. Tantens bil ska ha minst 93 på sina 16". Och hastighetsklass Y på en Aero och W på övriga modeller.

    Kolla i en begbilhall nån gång. Läs av viktkoden. Väldigt många bilar säljs beggade med för låg viktklass. Blev mer eller mindre utkörd av en ÅF i norra sthlm, då ja påpekade att de va olagligt att sälja en Aerokombi -03 med både V och 91-klassade däck. Samt att vinterdäcken var viktklassade 87. Dubbfria dessutom. Det va inte en Saab-åf iaf. Men även hos Saab-åf kan man hitta dylika ting.
    Så för min bil som är en -00 kan jag inte köpa däck som är 91-klassade?
    Min bil klarar ju max 210 så mer och snabbare däck behöver jag inte.
    Dessutom är mina fälgar från en Saab 9-3 SC, -02 till -03
    Så därför finns det visst bara W-klassade däck!
    Brigdestone eller Michelin skall vara bra däck.

  20. #20
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av simmar´n
    + Grymt bra grepp

    - slits äckligt fort.
    Min Farsa (53år) kör i princip bara landsväg o plussar ca 20km/h på gällande hast.begr (iaf 70,90 o 110). Körde slut på framdäcken på en sommar.
    (9-5 AERO -03)

    Mvh/Patrik

Liknande ämnen

  1. Lufttryck i 235/45R17?
    Av JiBe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 23:10
  2. Vilket lufttryck rekommenderar ni? 225/45R17
    Av saabfralst i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 19:28
  3. 215/45R17" eller 205/45R17" på og9-3
    Av smidifix i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 23:27
  4. 225/45R17 alt 215/45R17 för runt en 1000-lapp?
    Av wete i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •