Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spårar efter byte til 17" och bredare däck

  1. #1

    Spårar efter byte til 17" och bredare däck

    Hei! Jeg er en norbagge bosatt i Karlstad. Håper det går greit at jeg skriver på norsk

    Jag har en Saab 900 SET 95'mod (NG) som standard har 16" fälgar. Tror det var 205/55 profil på de dekkene. Nå har jag oppgradert til Saab 3spoke 17" fälgar med 215/50 profil dekk. Efter dette så opplever jag at bilen spårar voldsomt..

    Så min fråga. Hur korrigerar jag detta? Kan man sette på spacers for å öka akselbredden? Eller bør man gjøre en forstillingskontroll? Kan det være at vinklingen på hjulene er feil?

    Håper noen her kan hjelpe meg! På forhånd takk!

    - Geir

  2. #2
    Ingen som vet

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Tja!

    9-3 och 900 är ju inte speciellt kända för att vara stabila på vägen så fort man får lite bredare däck på.. men det finns lite som man kan göra för att avhjälpa problemet.

    1: Byta bussninar i framvagnen till t.ex Powerflex finns och få tag på hos www.speedparts.se
    2: En sänkingssats kan göra sitt med matchande stötdämpare finns oxå hos speedparts
    3: Finns ett subframestag man kan bulta dit i orginalets subframe denna finns oxå hos speedparts

    Lycka till Mvh /Kim
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Takk! Jag får kontakta speedparts och höra vad som säger.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196

    Re: Spårar efter byte til 17" och bredare däck

    Citat Ursprungligen postat av norrbaggen
    Hei! Jeg er en norbagge bosatt i Karlstad. Håper det går greit at jeg skriver på norsk

    Jag har en Saab 900 SET 95'mod (NG) som standard har 16" fälgar. Tror det var 205/55 profil på de dekkene. Nå har jag oppgradert til Saab 3spoke 17" fälgar med 215/50 profil dekk. Efter dette så opplever jag at bilen spårar voldsomt..

    Så min fråga. Hur korrigerar jag detta? Kan man sette på spacers for å öka akselbredden? Eller bør man gjøre en forstillingskontroll? Kan det være at vinklingen på hjulene er feil?

    Håper noen her kan hjelpe meg! På forhånd takk!

    - Geir
    215/50?? 215/45-17 ska de ju vara. Plus hjulinställning. Annars spårar det värre än skid-VM.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Tycker att min 9-3 är oerhört känslig för däcksfabrikat. P6000 var förfärliga medan lågprisKumho fick den att bli mycket lugnare
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  8. #8
    Jag skrev fel. Det er 215/45 jag kör med.. Och det er faktisk p6000 däck. Har hört av flere at det er dårlige däck. Jag har två stk ganska nya dunlop-dack i dim 225/40 (tror det er dimensjonen ) liggande.. Kan man köra med dom? Eller blir dom för breda..? (köper naturligvis 2 till så man får samme dimensjon fram og bak, men har för meg at dom kanskje blir litt breda.)

    Bilen er senkt 30mm, men jag har inte bytt bussninger.. Vurderer å göre det også.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Ja, ett steg i rätt riktning är att byta ut dina P6000. Skitdäck i den meningen att dom spårar sanslöst.
    Men att byta till bredare däck är väl kanske inte heller rätt väg att gå. Men kanske bättre att byta än att köra vidare med dom som är monterade nu!?!

    Är ju också em ekonomisk fråga, då nya däck kostar en slant.


    Mvh

Liknande ämnen

  1. 18 tum sommardäck till Saab 93 SS Aero ´03 - bredare däck bak?
    Av Prez i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 15:27
  2. Bredare o Större däck BBS CK
    Av aeroV6 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 22:01
  3. vilket däck ska jag köpa det smala eller lite bredare?
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 08:22
  4. [LÖST] Hur få forumslayouten "bredare"?
    Av Magnus Aero i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 17:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •