Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Växellådsbyte

  1. #1

    Växellådsbyte

    Tjena. jag ska ta ur lådan på min 9000cs, undrar om det är nån som har lite bra tips om hur man enklast gjör det och hur man ej ska gjöra,

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Har inte gjort det själv men här:http://quasimotors.com/clutch.htm kan du läsa & se en del bilder.
    Finns även en länk till en checklista för att komma ihåg allt.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    30
    Jag plockade ur och monterade tillbaka min automatlåda i okt-nov nån gång. Det var lite kallt och blåsigt att stå utomhus och göra jobbet, för det tar trots allt lite tid... Försök vara i ett garage. I övrigt klarade jag mig bra genom att följa Haynesboken.

    Se till att ha bra hylsverktyg med långa skaft. Det var nog alla olika storlekar på muttrarna som störde mig mest. För att lossa och vika ned kryssramsbalken under motorn krävdes 15, 16, 17, 18 och 19 mm hylsor... Momentnycklar i olika storlekar är också bra att ha vid monteringen.

    Jo förresten, en sak som var lite dumt i Haynesboken var att de föreslog att man skulle balansera växellådan på en garagedomkraft när man drog loss den från motorn. Det enda som hände då var att växellådan ville tippa och då fastna i den mellanliggande drivaxeln. Jag hade växellådan hängande vid monteringen, det gick mycket bättre!
    Jag kör 9000 2,3 T aut -96, far kör 9-5 aero aut -03, bror kör 900 2,0 T Nordic steg 2 -95. Turboberoendet sitter i generna!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    30
    Hittade lite bilder... Jag vet inte om de hjälper så mycket men jag kan ju lika gärna lägga upp dem.

    Här skulle arbetet påbörjas:

    Anledningarna till att även brors bil står här är rasslande kamkedja och malande urtrampningslager. Motorn befinner sig idag i garaget och ska sättas tillbaka när det blivit lite varmare igen...

    Här är det rensat ovanför växellådan:


    Likaså här:


    Så här såg det ut strax innan växellådan separerades från motorn:

    Som synes lät jag motorhuven sitta kvar på bilen trots att jag tror att det stod att man skulle skruva bort den. Jag ville nämligen kunna stänga om motorn medan automatlådan var på renovering någonstans längs västkusten. (Vattnet som syns i bakgrunden är Östersjön)

    Växellådan uppstöttad av garagedomkraft:

    I plastpåsen längst ned till höger finns drivaxeln som är upphängd med ett snöre..

    Mitt i bilden nedan står något så ovanligt som en 9-5 aero med dubbla automatlådor, en där fram och en där bak! :


    Lycka till!
    Jag kör 9000 2,3 T aut -96, far kör 9-5 aero aut -03, bror kör 900 2,0 T Nordic steg 2 -95. Turboberoendet sitter i generna!

  5. #5
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Har inte gjort det själv men här:http://quasimotors.com/clutch.htm kan du läsa & se en del bilder.
    Finns även en länk till en checklista för att komma ihåg allt.

    Lycka till!
    Denna sidan är allt du behöver.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. växellådsbyte
    Av aek21 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 00:17
  2. Växellådsbyte ng900!
    Av WELiN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 16:35
  3. VÄXELLÅDSBYTE
    Av thiger i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 04:20
  4. växellådsbyte..
    Av 90002.3power i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 13:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •