Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Kopplingsproblem. Huvud eller slav eller...?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030

    Kopplingsproblem. Huvud eller slav eller...?

    9000 -95
    Hade bråttom idag när jag åkte genom stan, självklart var det kö.
    Efter att tag i kön när jag skulle frikoppla så fastnade pedalen nere.
    Eftersom jag hade bråttom fick det bli krossväxling i ca 2 mil, och sedan ca 3 mil hem.

    Låter det inte som att det är huvudcylindern som pajat? För visst är det huvudcylindern som sitter vid pedalerna och slavcylindern som sitter i vxllådan? När jag kom hem så låg jag utanför förardörren med huvet under bilen och tryckte ner kopplingspedalen och pillade upp den och tryckte ner igen. Blev en lite pöl under bilen samt ett väsande ljud. Pölen blev under bilen ca 10-20 cm framför kopplingspedalen.
    Kan man köpa renoveringskit till huvudcylindern (om det är den som pajat) eller bör man fixa en ny huvudcylinder?

    Kan jag ha sabbat något i lådan, växlingarna gick ganska bra, dock någon mindre bra. Inget allvarligt men lite kuggrassel.

    För övrigt verkar det inte ha försvunnit någon bromsvätska från behållaren.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    165
    Säkert luft i systemet som gör att det ser ut som att det inte försvunnit någon vätska (p.g.a. att huvud-/slavcylindern läcker). OM det nu är bromsvätska som ligger på backen o inte kondensvatten från ACn...?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Kopplingsproblem. Huvud eller slav eller...?

    Citat Ursprungligen postat av putte

    För övrigt verkar det inte ha försvunnit någon bromsvätska från behållaren.
    Om du tittar på MIN-MAX markeringen på behållaren så ser du inte nivån i den del i behållaren som försörjer kopplingshydrauliken.

    Om det läcker hydraulvätska på marken tror jag inte på läckage i huvudcylindern utan mer på slangen mellan huvud- och slavcylinder då dessa är kända för sin svaghet. Kostar ca 300:- och byts lätt på omkring en timme om du aldrig gjort det förut.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Kopplingsproblem. Huvud eller slav eller...?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av putte

    För övrigt verkar det inte ha försvunnit någon bromsvätska från behållaren.
    Om du tittar på MIN-MAX markeringen på behållaren så ser du inte nivån i den del i behållaren som försörjer kopplingshydrauliken.

    Om det läcker hydraulvätska på marken tror jag inte på läckage i huvudcylindern utan mer på slangen mellan huvud- och slavcylinder då dessa är kända för sin svaghet. Kostar ca 300:- och byts lätt på omkring en timme om du aldrig gjort det förut.

    Lycka till!
    Tror som LM att det är slangen, huvudcylinder sitter ju inne i kupen och skulle läcka på mattan där.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Kopplingsproblem. Huvud eller slav eller...?

    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Tror som LM att det är slangen, huvudcylinder sitter ju inne i kupen och skulle läcka på mattan där.
    Man kan få inre läckage oxo (det som är vanligast), då syns inget läckage men cylindern pumpar dåligt.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Kopplingsproblem. Huvud eller slav eller...?

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Tror som LM att det är slangen, huvudcylinder sitter ju inne i kupen och skulle läcka på mattan där.
    Man kan få inre läckage oxo (det som är vanligast), då syns inget läckage men cylindern pumpar dåligt.
    Sant, det oxå. Syftade mer på att det läkte ut.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030

    Re: Kopplingsproblem. Huvud eller slav eller...?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av putte

    För övrigt verkar det inte ha försvunnit någon bromsvätska från behållaren.
    Om du tittar på MIN-MAX markeringen på behållaren så ser du inte nivån i den del i behållaren som försörjer kopplingshydrauliken.

    Om det läcker hydraulvätska på marken tror jag inte på läckage i huvudcylindern utan mer på slangen mellan huvud- och slavcylinder då dessa är kända för sin svaghet. Kostar ca 300:- och byts lätt på omkring en timme om du aldrig gjort det förut.

    Lycka till!
    *Hoppas hoppas*
    Jag kollade faktiskt på den slangen och den var lite fuktig (torrt ute) men såpass lite så jag trodde inte det var den. Men jag skall byta den i vilket fall som helst.
    Tack för hjälpen gubbar! (och kanske någon tjej också)
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Kopplingsproblem. Huvud eller slav eller...?

    Citat Ursprungligen postat av putte
    Jag kollade faktiskt på den slangen och den var lite fuktig (torrt ute) men såpass lite så jag trodde inte det var den. Men jag skall byta den i vilket fall som helst.
    Men varför inte ta reda på exakt var det läcker? Om nu pedalen plötsligt gick i botten är det ju ett rejält läckage om inte teorin med inre läckage i huvudcylindern är rätt.
    Fyll bromsvätskebehållaren upp till kanten, alltså förbi MAX-markeringen och be någon pumpa på kopplingspedalen så lär du se var det läcker någonstans.
    Den gamla dåliga modellen av slang har en rutig yttre armering medan den nyare är slätare med endast fina längsgående räfflor.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Om det skulle vara huvudcylindern och ändå bli en pöl på marken är nog cylindern det lilla problemet.. Skulle nog vara mer orolig över golvet i det fallet

    Troligen slangen.

    När slaven går sönder kommer bromsvätskan ut under kopplingskåpan.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Hmm det värsta är att det är blött vid slaven också (den svarta plastbiten på lådan), för det kommer väl från slaven?
    Har tyvärr inte hunnit med att kolla något mer, det blir under morgondagen.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Hmm det värsta är att det är blött vid slaven också (den svarta plastbiten på lådan), för det kommer väl från slaven?
    Har tyvärr inte hunnit med att kolla något mer, det blir under morgondagen.
    Njäe mina erfarenheter är att om slaven läcker, så ser man det i underkant av lådan (mellan lådan och motorn)

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Hmm det värsta är att det är blött vid slaven också (den svarta plastbiten på lådan), för det kommer väl från slaven?
    Har tyvärr inte hunnit med att kolla något mer, det blir under morgondagen.
    När min slang sprack så blev det fuktigt av bromsvätska både här och där då det blev en rejäl fontän under huven.
    Enda sättet att se var det läckte var just att titta då någon pumpade på pedalen.

    Jag både tror och hoppas fortfarande på att det handlar om en sprucken slang.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Hur byter man slangen? Tar man den in genom kupéen eller utåt genom motorutrymmet? Något jag bör tänka på? Tips & trix?
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Hm. Såg samma sak i en annan tråd. Men vad jag har i minnet e att man kapar allt gammalt och drar isär. Vid montering jobbar man inifrån kupén och har nån fru eller annan polare som drar i slangen.(Frun drar i slangen?!?) Ofta räcker de me att byta packningarna i huvet. Cylindern brukar hålla ett par sådana satser.

    Som alltid lite trångt.

    Lufta me tryck.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Drog min genom kupen.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Hur byter man slangen? Tar man den in genom kupéen eller utåt genom motorutrymmet? Något jag bör tänka på? Tips & trix?
    Minns bara att jag kliade mig i huvudet då jag skulle trixa dit det nya röret inifrån kupén men det gick bra då jag tänkt till några sekunder. (Utan att frun kom och "drog mig i slangen". )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Ska göra samma operation snart oxå. "Kul" att de e flera som först får göra bort sig så man vet hur man inte ska göra. Och att det iaf finns nån som hajjar ett litet skämt oxå. Ja ska packa om huvudcyllen oxå. Koppling o slav bytte första ägaren vid 27000. nu har den gått 7000 till så det borde inte va sletet därinne iaf. Lamellen ser heltjock ut. Skönt å veta när de ska övningskörningssliras.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    7
    Jag har precis fått ett liknande fel, men som jag hoppas inte är lika allvarligt . Det är nämligen så att pedalen fastnar strax ovanför golvet - men bara ibland! Det händer oftast precis efter start, när jag står parkerad trångt mellan bilar och har slängt i backväxeln.

    Det som händer är alltså att jag får ett spel på runt 5 centimeter, men det fungerar "som vanligt" alltså att dragläget ligger nånstans på mitten och längst ner är det urtrampat och högst upp är det kontakt. Det jag gör då är bara att dra upp pedalen med foten men det kanske är nåt allvarligare som jag bara gör värre genom att dra upp pedalen?

    Tacksam för svar!
    9000 cse 2,0T -93

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av Hordak
    Jag har precis fått ett liknande fel, men som jag hoppas inte är lika allvarligt . Det är nämligen så att pedalen fastnar strax ovanför golvet - men bara ibland! Det händer oftast precis efter start, när jag står parkerad trångt mellan bilar och har slängt i backväxeln.

    Det som händer är alltså att jag får ett spel på runt 5 centimeter, men det fungerar "som vanligt" alltså att dragläget ligger nånstans på mitten och längst ner är det urtrampat och högst upp är det kontakt. Det jag gör då är bara att dra upp pedalen med foten men det kanske är nåt allvarligare som jag bara gör värre genom att dra upp pedalen?

    Tacksam för svar!
    Kanske räcker med en luftning för dig om du har tur.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

Liknande ämnen

  1. Huvudcylinder eller slav?
    Av blooksa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 10:45
  2. GPS eller skärm över huvud taget i 900/9-3.. bild ngn??
    Av Cheffen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 16:05
  3. Ta väck koppling +slav på og900, med död slav?
    Av johamn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 02:05
  4. problem med slav eller huvudcylindern! hjälp
    Av ^Mats^ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 14:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •