som jag ser på dina frågor...(efter ett stort glas 12 årig glenfiddich och 4 glas vin)
1. A/R kan ses som en tratt med olika öppningar (beroende på A/R) som blåser på kompressorhjulet. Lågt A/R = liten öppning mot turbinhjulet -> ger högt gasflöde = snabb spoolup, men "chokar" vid högre flöden
Högt A/R = stor öppning mot turbinhjulet -> ger lägre gasflöde = längre spoolup, men klarar mer gas flöde.
2. Föredelar är att kompressorn inte tvingas att "pumpa" när inte motorn klarar av att ta in all luft.
3. I många fall så är det en statisk storlek på Exducern medans inducern ändras vid trim (se på garrett t3) Större inducer ger mer flöde -> mer luft till motorn. kolla på min site
http://www.900aero.com tech -> turbo och kolla på t3 mapparna och storlekarna på komphjulen i tabellen. så ser du snart sambandet.
4. laddtryck är inte ALLT! När man dimensionerar turbos så är det faktiskt rätt mycket trial and error! Det är inte bara att trycka på nåt och hoppas att det fungerar. Oftast så börjar man med en snurra och sedan så kollar man de olika mätvärdena. sedan så börjar man med att ändra storleken på Avgashuset för att matcha mot datat. Sen börjar med kompressorn...<repeate until insane/broke>
Usch vad full jag är men hoppåas att något nyttigt kommer fram