Hej!

Jag vänder mig till er alla som har kunskaper i dimensionering av turbo och kan/förstår vad som påverkar ändringar och åt vilket håll olika ändringar ger.

1.
Om du har ett givet kompressorhjul och ändrar husets A/R förhållande: Vad jag förstår så kan ett mindre hus (mindre A/R) bygga högre tryck men senare och ett större hus (större A/R) b örjar bygga tryck tidigare men kan inte bygga lika höga tryck. Rätt eller fel? Kommentarer!

2.
Ported Shroud kompressorhus. Fördelar? Nackdelar? Vad är kompromisserna? Finns det någon anledning att använda ett såt hus? Kommentarer?

3.
Kompressorhjul! Om du har ett kompressorhjul med given inducer diameter (lilla diametern) och sen förändrar exducer diametern (Trim=förhållandet mellan arean på lill/stordiametern), alltså stordiametern, vad blir skillnaden. Ett större hjul borde inte kunna varva lika mycket. Vilket hjul bygger tryck fortast? Vilket kan bygga högst tryck? Vilken compressormap blir bredast? Alltså när föredras mindre eller större "Trim"? Kommentarer?

4.
Dimensionering! Om jag vill ha en kompressor som ska arbeta som bäst med relativt låga tryck, runt 1,5 bar fast med kanske lite overboost i mellanregistret på upp till 1,75 bar och motorns (2,5 liter) arbetsområde utefter kammar, topp/ventilstorlek, längd på insug etc är mellan 4-7 krpm. Vad ska jag då välja? Större 0.70 A/R hus eller mindre 0.50-060 A/R? Ska jag ha ett hjul med större eller mindre trim? Ska jag ha ett ported shroud hus? Jag kommer att använfa Garrets GT serie!

Vore trevligt att få kommenater kring detta av du som verkligen vet! Många jag talat med, även Turboleverantörer säger olika saker kring detta så jag blir verkligen vimsig!