Idag när jag hämtade min bil från verkstaden (ja, gissa tre gånger vilken kedja i stockholmsområdet!) så öppnade inte centrallåset när jag tryckte på larmknappen. Jag gick in till killen igen och påpekade att mitt larm inte fungerade som det skulle. Han tog fram pappren på min bil och pratade lite med en snubbe varpå han upplyste mig om att mitt batteri var dåligt och borde bytas omgående. Enligt honom hade de laddat batteriet två gånger och fyllt på batterivatten. Senast skulle de ha laddat batteriet igår. Jag försökte påpeka att det inte strulat tidigare, trots att det varit kallt etc. men han höll benhårt på att det var ett gamalt batteri som borde bytas.

Situationen är nu så här: Ja, batteriet är inte purfärskt, men det funkade utmärkt innan Svenska bil fick hand om bilen den 19/1. När jag hämtat bilen så åkte jag från Södertälje till Järna ToR varpå bilen stod ca 4h. När jag sedan skulle åka hem från jobbet var det på gränsen att bilen inte startade. Ska man bara acceptera att batteriet blivit förstört medans bilen stått hos Svenska bil eller ska man bråka med någon? Ska man ta upp det med försäkringsbolaget eller Svenska bil?

Till saken hör att när jag hittade bilen efter det misslyckade stöldförsöket som startade karusellen, så var bilen även då strömlös. Jag misstänkte därför att klåparna lyckats kortsluta någonting när de skulle tjuvkoppla bilen, men det vet jag inte. Jag är lite fundersam på om bilen inte kan ha tagit skada av att batteriet varit urladdat ett antal dagar och stått ute hos svenska bil. Vad tror ni?