Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Konstigt "slitage" på mitt Pirellidäck, 225/45R179

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Konstigt "slitage" på mitt Pirellidäck, 225/45R179

    Eftersom det är svårt att i skrift att förklara vad som hänt med mitt högerbak däck men bilden är en illustration och visar hur slitaget eller skadan skett på insidan.
    (det är inte däcket på bilden utan tog första bild)


    Som ni kan se på den röda linjen är det inte på hela däcket utan kanske 30-35%
    Resultatet blir obalans i backvagnen och kan detta orsaka skador på bilen på något sätt?

    Vad kan de olika förklaringarna vara så att detta nu har skett?


  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 588
    Kan ju vara en taskig bakvagnsinställning.

    Gör en 4 hjulsmätning fär att kontrollera.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 035
    Går inte att ställa bak... det finns shims för camber men det är inget originalförfarande utan man byter defekta delar. Kontrollera hjullagret bak om det fått sig en kyss...
    Gone country....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Går inte att ställa bak... det finns shims för camber men det är inget originalförfarande utan man byter defekta delar. Kontrollera hjullagret bak om det fått sig en kyss...
    Hur kan man med bilen upplyft själv kontrollera om hjullagret är defekt?
    Det konstiga är ju då varför inte hela däckets inre kant är slitet symetriskt!

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 909
    mest troligt är väl ändå ett felande däck? Du kan ju ha kört över en skarp kant och fått ett litet cordbrott. Det i sin tur gör ju att däcket blir svagare just där och gummit expanderar ut mer där och slits så klart mer.
    Andra långsökta fel är ju otroligt glappandes bussningar och lager och sånt men bilen är ju så pass ny så det bortser jag helt ifrån.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 490
    Gör en hjulinställning. Hade liknande problem när jag hade min gamla 900 aero. Var hjulvinklarna som stod fel
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 188
    Kolla bakvagnens bussningar och stötdämpare. Är det på insidan står den i november eller nåt.

    Fyshjulsinställning kräves, men byt bussningar o stötar först om de är på G.

    Annars kanske felet ligger i att det är Pirelli P Zero. Allt annat än nötningståliga suddigummidäck.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Kolla bakvagnens bussningar och stötdämpare. Är det på insidan står den i november eller nåt.

    Fyshjulsinställning kräves, men byt bussningar o stötar först om de är på G.

    Annars kanske felet ligger i att det är Pirelli P Zero. Allt annat än nötningståliga suddigummidäck.
    "står den på insidan" ? förstår inte den meningen riktigt.

    Att bakre stötdämparen kan vara dålig är nog riktigt då däckets övrekant ligger i position med bakskärmen då den blev fulllastad.
    Ett byte av bakre dämparen "kan" vara befogad.

    Men även om bilen är fulllastad med ett korrekt däcktryck är det konstigt att däckets slitits som det gjorts.

    Att jag skulle kört på en "kant" då jag åkte i en grop där vägarbete gjordes.

    Felaktig hjulinställning, ja jag vet inte om det är felet egentligen.
    Hur illa kan det isåfall vara så att däckets slits så.

    Pirelli borde ju vara ett bra däck så jag hade tänkt köpa 2 nya däck av samma märke för 1500kr/stycket eller finns det ett annat däck som kan rekomenderas?

    Värt att notera i sammanhanget är att bilen stått ute i ca: 12 månader, vinter, vår, sommar, höst, kallt, varmt etc. så kanske en del delar blivit angripna av vädrets makter.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 853
    Citat Ursprungligen postat av Poker

    Pirelli borde ju vara ett bra däck så jag hade tänkt köpa 2 nya däck av samma märke för 1500kr/stycket eller finns det ett annat däck som kan rekomenderas?
    Vet inte om det framgått vilken modell av däck du har problem med? Det var ju i alla fall ett antal fall av reklamationer som det talas om i bland andra denna tråd.

    Dessutom tror jag inte att den annars så välartikulerade marknadsföraren KK får några uppdrag hos Pirelli sedan han i detta inlägg benämt däckmodellen "Pirelli k*k-zero".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Poker

    Pirelli borde ju vara ett bra däck så jag hade tänkt köpa 2 nya däck av samma märke för 1500kr/stycket eller finns det ett annat däck som kan rekomenderas?
    Vet inte om det framgått vilken modell av däck du har problem med? Det var ju i alla fall ett antal fall av reklamationer som det talas om i bland andra denna tråd.

    Dessutom tror jag inte att den annars så välartikulerade marknadsföraren KK får några uppdrag hos Pirelli sedan han i detta inlägg benämt däckmodellen "Pirelli k*k-zero".
    Finns en text i bilden... för mjukt gummi enligt någon och tydligen brigdestone skulle vara bättre Er300 ?
    Får bli två olika fabrikat eller så köper jag 4 nya däck.

    Frågan är bara: Tar bilen skada av detta lilla vibration som det ger när det fattas 2% av däckets gummi?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Inom kort kommer jag få ett samtal från pirelli men hur svårt eller lätt är det att få rätt?

    Gör dom allt för att slippa reklamera däcket eller?

    Nån som har erfarenhet av pirelli och reklamation?

    Tips?

Liknande ämnen

  1. "Mitt-kudde" till baksäte, pilotinredning i 9000 Aero.
    Av Nordenstrom i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 08:57
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 19:14
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 23:05
  4. Slarvig lackerare eller "normalt slitage"?
    Av znorc i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 17:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •