Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Blinkers relä saab 99 (frågor om kopplingschemat) Uppdat.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689

    Blinkers relä saab 99 (frågor om kopplingschemat) Uppdat.

    Hej
    Första frågan om vart blinkersrelät sitter är nu avklarat, tack för den hjälpen!
    Nu kommer jag till mitt problem nr 2 dock.
    Det är så att jag är inte människa till att får igång blinkersen på 99:an.
    För att försöka få någon logik i min frågeställning tänkte jag dela upp problemet i tre delar som var för sig innehåller de tre olika komponenter (Blinkersrelä, körriktningsvisare och varningsblinkerskontakten) som på något sätt är anknutet till blinkersen.

    Blinkersrelä
    Denna har fyra anslutningar: 49, C, 49A och 31.
    31:an är inte ansluten till någonting så vitt jag förstått det så de vållar inga problem.
    49A är heller inga problem för den ska gå raka vägen till blinkerslampan på instrumentpanelen.
    Men de sista två undrar jag över vart de ska gå. Någon måste väl matas med ström (jag misstänker 49)? ska den andra sedan gå till körtikningsvisaren?

    Körriktningsvisaren
    Denna har fyra anslutningar. Två stycken av dessa är till höger och vänster blinkers så dessa är inga problem. Sedan sitter det ett stift "mitt emellan" stiften till högervänster. Vart ska den gå är det den som ska koppla ihop med C på blinkersrelät eller ska det matas +12V här?

    Varningsblinkerskontakten
    Denna har fyra anslutningar också. Även här finns Left/Right så dessa är inga problem. Sedan finns det ett stift som det står + på. Ska det matas 12 volt på denna direkt eller ska den komma någonstans från de övriga komponenterna?
    Måste lampan i strömbrytaren fungera för att blinkersen ska fungera korrekt (jag är ej säker på att lampan i den brytaren jag har är hel).

    Ja, jag hoppas att någon som har en saab 99:a skulle kunna kolla upp dessa saker åt mig. Är det något otydligt i det jag skriver så fråga bara så ska jag fösöka förklarar bättre.
    Till den som löser detta problem åt mig är jag evigt tacksam!

    mvh.
    /Viktor
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Blinkers relä saab 99

    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Hej
    Jag undrar vart blinkersrelät sitter placerat på en Saab 99 av 1978 årsmodell.
    Tänkte även höra om någon har ett kopplingschema över blinkersrelät och varningsblinkers kontakten.

    mvh.
    /Viktor
    Kan kanske variera på olika modeller men dom jag stött på sitter till vänster under instrumentbrädan, vid spaken till huvöppningen. Ta bort den svarta plastpanelen så ser du vart.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689

    Re: Blinkers relä saab 99

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Hej
    Jag undrar vart blinkersrelät sitter placerat på en Saab 99 av 1978 årsmodell.
    Tänkte även höra om någon har ett kopplingschema över blinkersrelät och varningsblinkers kontakten.

    mvh.
    /Viktor
    Kan kanske variera på olika modeller men dom jag stött på sitter till vänster under instrumentbrädan, vid spaken till huvöppningen. Ta bort den svarta plastpanelen så ser du vart.
    Hej
    Där kunde jag inte hitta det. Men det måste väl sitta inne i kupén någon stans?
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Blinkers relä saab 99

    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Hej
    Jag undrar vart blinkersrelät sitter placerat på en Saab 99 av 1978 årsmodell.
    Tänkte även höra om någon har ett kopplingschema över blinkersrelät och varningsblinkers kontakten.

    mvh.
    /Viktor
    Kan kanske variera på olika modeller men dom jag stött på sitter till vänster under instrumentbrädan, vid spaken till huvöppningen. Ta bort den svarta plastpanelen så ser du vart.
    Hej
    Där kunde jag inte hitta det. Men det måste väl sitta inne i kupén någon stans?
    Letade på en gammal Haynes och på vissa 99 modeller sitter blinkreläet bakom instrumentbrädan vid knappen till varningsblinkersen. Så ta bort den mittre plastskölden under instr.brädan så hittar du nog reläet.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Passar även på att lyfta nu efter uppdateringen.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    21
    Nu har jag inte de "nya" kopplingarna i huvet.

    Men om vi tar min gamla Amazon så gäller följande.

    Blinkdonet matas med 12 volt
    från blinkdonet går en (1) tamp till mitten på blinkspaken.
    Från blink spaken kopplar man in vänster eller höger lampa genom att röra spaken upp eller ner (precis som på en SAAB alltså)

    När lampan blir inkopplad så lyser den, efter en stund så kommer blinkbonet att släcka lampan för att sedan tända den igen. Detta håller på så längen blinkerspaken har lampan inkopplad.

    Vid för låg inkopplingseffekt (en lampa trasig) så kommer blinkdonet att blinka långsamt (på moderna bilar blinkar det fortare).

    Lampan i instrumenteringen kopplas in via blinkdonet om sådan utgång finnes eller läggs över höger och vänster sida på blinkersspaken. I det sista fallet blir instrumentlampan jordad via den sidan som inte blinkar.

    Detta gäller som sagt var Amazon men den besvarar en av dinna frågor iallafall.

    När det gäller varningsblinkersen så skall den
    1 parallelkoppla vänster och höger sida
    2 fungera även om tändningen ej i på

    för att lösa detta så brukar dom ha alltför "tokiga lösningar" så dom är inte alltid så lätta att följa.

    Jag har inte studerat SAAB lösning så kan inte ge dig någon hjälp där.

    /Janne

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Hej GY
    Jag har faktiskt testat med ett blinkersrelä från en amazonmen det funkgerade inte riktigt (det blinkade väldigt "trögt" om det blinkade överhuvudtaget)
    Men relät till 99:an fungerar inte likadant (andra utgångar) och det är just varningsblinkersen som ställer till det för mig.Men tack ändå, kom gärna med fler spekulationer.

    mvh.
    /Viktor
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    21

    Re: Blinkers relä saab 99 (frågor om kopplingschemat) Uppdat

    Föjande komentarer gäller för 9000 (91)

    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Blinkersrelä
    Denna har fyra anslutningar: 49, C, 49A och 31.
    31:an är inte ansluten till någonting så vitt jag förstått det så de vållar inga problem.
    49A är heller inga problem för den ska gå raka vägen till blinkerslampan på instrumentpanelen.
    Men de sista två undrar jag över vart de ska gå. Någon måste väl matas med ström (jag misstänker 49)? ska den andra sedan gå till körtikningsvisaren?
    31 = jord och den behövs om det är ett "elektroniskt" blinkdon
    49 = + matning in (via 49 på varningsblinkers)
    49A till blinkvisaromkopplare

    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Körriktningsvisaren
    Denna har fyra anslutningar. Två stycken av dessa är till höger och vänster blinkers så dessa är inga problem. Sedan sitter det ett stift "mitt emellan" stiften till högervänster. Vart ska den gå är det den som ska koppla ihop med C på blinkersrelät eller ska det matas +12V här?
    skall kopplas till blinkdon (det skall vara 12 volt här om ingen lampa är inkopplad)

    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Varningsblinkerskontakten
    Denna har fyra anslutningar också. Även här finns Left/Right så dessa är inga problem. Sedan finns det ett stift som det står + på. Ska det matas 12 volt på denna direkt eller ska den komma någonstans från de övriga komponenterna?
    Måste lampan i strömbrytaren fungera för att blinkersen ska fungera korrekt (jag är ej säker på att lampan i den brytaren jag har är hel).
    För att lampan skall fungera skall man ansluta 31 till jord
    Det brukar vara 2 st plus in i en varningsblinkers.
    30 = alltid plus
    15 = plus när tändning är på
    dessa två "+" kopplas sedan ut till 49 som kopplas ihop med 49 på blinkdonet. (i normalläget är det 15 som försörjer 49 men när man vill ha varningsblinkers så blir det 30 som försörjer 49 och då fungerar blinkersen även om tändningen är av)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Hej QV
    Jag har faktiskt testat med ett blinkersrelä från en amazonmen det funkgerade inte riktigt (det blinkade väldigt "trögt" om det blinkade överhuvudtaget)
    Trolitvis så använde du bara en lampa i ditt test. Blinkdonen till Amazon är "termiska" det vill säga att strömen till lampan värmer upp en bimetall i blinkdonet som får blinkdonet att "stänga av" spänningen en stund. Sedan när bimetallen har svalnat så kommer spänningen på igen. Så ju mer lampor man ansluter till ett sådant blinkdon ju snabbare kommer det att blinka.

    Dom moderna "elektroniska" blinkdonen blir däremot hysteiska när antalet lampor minskar allt för att uppmärksamma föraren att något är fel.

    /Janne

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Tack gv för hjälpen. Fick även tag på ett av saabs kopplingsscheman över just detta. Så nu fungerar det helt perfekt.
    Är det någon som behöver kopplingsschema till detta så är det bara att höra av sig.


    mvh.
    /Viktor
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

Liknande ämnen

  1. Blinkers relä Saab 9000
    Av marrar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 18:42
  2. Blinkers - Relä eller spak? 9000 Aero -96 *Fixat*
    Av Wallborg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 16:09
  3. Saab 9-5 -98 Medium SQR uppdat.
    Av Saab Eric i forum Projekt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 01:54
  4. Blinkers relä
    Av JJansson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 13:02
  5. Bråk med Saab! (uppdat. med bild)
    Av Sandra i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 09:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •