Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: motorn vill inte när turbon ska ladda og900T16

  1. #1
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 058

    motorn vill inte när turbon ska ladda og900T16

    tja.

    bytte turbo i fredags ikväll på min bruksbil (og900 T16 - 88b). TE05:an som satt i var riktigt slut och blårök mm, så jag slängde i en annan TE05 som var i bättre skick. den gick bra hela kvällen och även på lördag då tjejen hade bilen in till karlstad(10mil)..

    men nu när man kör bilen går den inte alls bra, när man gasar lite så motar den, den vill inte alls, och skulle man få upp lite turbotryck så rycker den som faan och nästan dör..

    inte blårök eller andra konstigheter...

    några tips?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Precis som min :/ Jag förstår inte vad som är fel.
    Postade precis en egen tråd "Min og900 rycker".

    Vet inte om vi har samma problem men låter ungefär lika.

    //Tim

  3. #3
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 058
    våra problem är ungefär lika men nu har jag även fått problem med tomgången samt och den är allmänt tjurig, jag tror dock att den tjuvar luft någonstans med tankte på att jag bara bytte turbo och då är den väl nån slang som läcker eller så..

  4. #4
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 529
    Medlem#
    1469
    Luftläckage eller urdåliga tändstift. Troligen att det läcker luft.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  5. #5
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 058
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Luftläckage eller urdåliga tändstift. Troligen att det läcker luft.

    ja, iomed att bilen har gått som en klocka sen jag köpte den för ett halvår sen och dagen efter jag bytte turbo går den kasst, jag hade ju ur intercoolern med alla tillhörande slangar så jag bara hoppas att det är så enkelt som jag tror

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Luftläckage var? Finns en ventil som sitter på inloppsröret till turbon, den sitter lite dåligt.. Kan det vara det?

  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 529
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Luftläckage var? Finns en ventil som sitter på inloppsröret till turbon, den sitter lite dåligt.. Kan det vara det?
    Det du menar är avlastningsventilen tror jag, den skall ju sitta ordentligt annars kanske luften som den släpper läcker ut och då får lmm sne´spel.

    Luftläckagen brukar vara vanligast på trycksidan, intercoolerrören och dess skarvar, jag har lyckats spräcka en intercooler med, det räcker med ett litet läckage för att det skall bli fel. Sitter lmm och insugsröret till turbon rätt, antar att du / ni kör med riktiga luftfilter. Är det ingen CE-lampa som lyser?

    Gåt bilen riktigt på undertryck men börjar bråka när tubon ger övertryck är det nästan ALLTID ett läckage.

    För nu är det ryckig gång vid överladd det handlar om vad?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Ja det är det nog. Eller det går en slang från vevhusventilationen dit också..?
    Men jag tycker inte det borde läcka någonstans på trycksidan för den laddar ordentligt. I alla fall över 1bar.
    Jag har öppet JR-filter från speedparts.

  9. #9
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 529
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Ja det är det nog. Eller det går en slang från vevhusventilationen dit också..?
    Men jag tycker inte det borde läcka någonstans på trycksidan för den laddar ordentligt. I alla fall över 1bar.
    Jag har öppet JR-filter från speedparts.
    Ja, i plaströret mellan lmm och turbo sitter både avlastningsventilen och returen från vevhusventilationen. Det är viktigt att det håller tätt i anslutningarna. Laddar ordentligt över en bar? Innan då? Hur är det med apc och bränsle? Bilen bör ryka lite svart vid högre laddtryck om det är läckage.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Vet inte riktigt hur jag ska få den att täta igen, verkar vara en väldigt dum anslutning. Vet inte hur det är med bränsle och apc. Har ett nytt chip i och apc:n är modifierad av SP. Laddar nog som jag tror att den ska, börjar dra bra runt 3000rpm samtidigt som den börjar rycka.

  11. #11
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 529
    Medlem#
    1469
    Vad för tändstift?
    Rotor, fördelarlock & tändkablar är fräscha?

    (kom på att ni var två med liknande problem nu ju.. )
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Vet faktiskt inte vad jag har för tändstift just nu. Är inte hemma. Men de är nybytta till samma modell som satt där. Kan kolla när jag kommer hem.
    Japp rotor, fördelarlock, och tändkablar är helt nya. Blir väl att köpa en ny spole från Speedparts.
    Men jag tycker att det borde vara något fel att den inte får tillräckligt med bränsle när det börjar ladda.

  13. #13
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 529
    Medlem#
    1469
    Bara det är NGK på stiften, försök inget annat, blir bara fel!
    Ja då var det mer mysko, testa en box mer original chip i å se om det gör skillnad. Men om inte CE-lampa lyser borde det inte vara nått fel i bränslesystemet. Den ryker inte svart asså?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Jag vet inte vilken som är CE-lampan men inget lyser som inte borde det.
    Jag tror inte den ryker svart. Va indikerar det för fel då? Kan det inte vara något fel på LMM så den inte får bensin? Eller BTR? Bensinpump?
    Eller är det troligtvis något fel med tändningen? Bytte som sagt till en högeffektsspole från biltema men då gick den som en påse nötter. Kan det vara fel på den spolen jag har?

    // Tim

  15. #15
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 529
    Medlem#
    1469
    Oj, en original tändspole funkar, alltid kört med orignal på mina, de har aldrig krånglat för mig.

    CE = Check Engine lampan, orange lampa, skall lysa det första när du vrider på tändningen sedan slockna.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Okej jag får väl ta och beställa en från Speedparts och se om det hjälper.
    Men tror du det är problem med tändningen eller bensin/luft?
    Kan det vara så enkelt att anslutningen vid avlastningsventilen är problemet?

  17. #17
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 058
    hittade felet på min, tjuvluft, haha,, borde ju kolla sånt inna man gör inlägg här,, jaja, nu är det fixat iaf

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero -00 som inte vill ladda
    Av Michael Rasmussen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 00:31
  2. og9-3 vill inte riktigt ladda *LÖST*
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 00:20
  3. Känns om om turbon inte orkar ladda
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 19:32
  4. Aero vill inte ladda fullt
    Av Melin82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 11:03
  5. Konstigt ljud ifrån motorn när turbon börjar ladda...
    Av Fisherboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •