Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Problem med OG900

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340

    Problem med OG900

    Tjena!

    Har fått lite problem med min og 900-86 med förgasare.Det började i fredags när jag åkte hem från jobbet.Det var dimmigt och fuktigt då då dog bilen gick inte och starta.Sen tar jag bort fördelaren och torkade i den.Då hoppade bilen i gång gick som en klocka.Sen hände samma sak i går och ja torkar fördelaren och kör iväg.Sen när jag ska åka hem så vägrar den starta.Torkar födelaren men den går riktigt dåligtså fort jag lägger i driven eller backen så dör den.Håller på länge och försöker få igång den.Men det går inte det är tvär död.Plockar bort fördelaren igen torkar i den skrapar på rotorn då hoppar bilen igång.Lägger i driven då dör den.Startar igen och höjer tomgången till ca 1500-2000 rpm då lyckas jag få hem den.Sen imorse när jag ska testa samma sak går som en påse nötter
    Vad kan felet vara?Måste ju vara nått med fördelaren/rotor/kablar??

    bilen är en OG 900-86 med förgasare och automatlåda

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    281
    hade samma problem med min 900c och det var membranet i förgasaren så var dålig
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340
    Citat Ursprungligen postat av _WmB_
    hade samma problem med min 900c och det var membranet i förgasaren så var dålig
    Men gick den dåligt hela tiden då?För min bil har ju mest strulat när det vart fuktigt ute.Sen när man har torkat vid fördelaren eller skrapat lite på metallen på rotorn har den ju funkat.Borde vel tyda på nått fel dära?


    Mvh

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    908
    [quote=Robin C]
    Citat Ursprungligen postat av "_WmB_":1y0xn66v
    hade samma problem med min 900c och det var membranet i förgasaren så var dålig
    Men gick den dåligt hela tiden då?För min bil har ju mest strulat när det vart fuktigt ute.Sen när man har torkat vid fördelaren eller skrapat lite på metallen på rotorn har den ju funkat.Borde vel tyda på nått fel dära?


    Mvh[/quote:1y0xn66v]

    Precis. Om tänddelarna börjar bli dåliga så visar sig symptomen just när det blir lite kallt och fuktigt ute. Verkar stämma bra med din beskrivning.
    Byt rotor, fördelare och stift. Lika bra när du ändå är igång ifall de inte är nybytta.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340
    [quote=David V][quote="Robin C":32qrvxpl]
    Citat Ursprungligen postat av "_WmB_":32qrvxpl
    hade samma problem med min 900c och det var membranet i förgasaren så var dålig
    Men gick den dåligt hela tiden då?För min bil har ju mest strulat när det vart fuktigt ute.Sen när man har torkat vid fördelaren eller skrapat lite på metallen på rotorn har den ju funkat.Borde vel tyda på nått fel dära?


    Mvh[/quote:32qrvxpl]

    Precis. Om tänddelarna börjar bli dåliga så visar sig symptomen just när det blir lite kallt och fuktigt ute. Verkar stämma bra med din beskrivning.
    Byt rotor, fördelare och stift. Lika bra när du ändå är igång ifall de inte är nybytta.

    /David[/quote:32qrvxpl]

    Den har ju gått bra när det var varmt ute och så.Men efter första gången det har vartit fuktigt har den gått dåligt.Även sen när det vart soligt och så.Men jag har köppt fördelare och rotor idag.Får vänta på att det slutar regna bara


    Mvh

  6. #6
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 529
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Byt rotor, fördelare och stift. Lika bra när du ändå är igång ifall de inte är nybytta. /David
    Fördelarlock, rotor, stift och kolla även tändkablar. Sedan satte jag ett plastskydd vid tändspolen på min 900 så att inte fartvinden skulle dra in fult direkt på spolen...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Byt rotor, fördelare och stift. Lika bra när du ändå är igång ifall de inte är nybytta. /David
    Fördelarlock, rotor, stift och kolla även tändkablar. Sedan satte jag ett plastskydd vid tändspolen på min 900 så att inte fartvinden skulle dra in fukt direkt på spolen...
    Tackar för hjälpen!Får hoppas att det är det som är felet.


    Mvh

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340
    Nu har jag bytt rotor och fördelare.Bilen går inte bra alls ändå.Det kom välldigt mycke sot från avgasröret bilen bakom blev helt ner sotad på ena sidan tur att de var min andra bil som stog bakom dära Men den går riktigt dåligt tomgången är inte bra låter som den inte tänder som den ska den går knackigt.Så håller den på enstund sen blir det sämre och sämre sen dör bilen.Nån som har några flera tips?Kan det vara tändspolen som är kass?Eller hur beter sej bilen om den är trasig?


    Mvh

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    489
    Medlem#
    107
    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Nu har jag bytt rotor och fördelare.Bilen går inte bra alls ändå.Det kom välldigt mycke sot från avgasröret bilen bakom blev helt ner sotad på ena sidan tur att de var min andra bil som stog bakom dära Men den går riktigt dåligt tomgången är inte bra låter som den inte tänder som den ska den går knackigt.Så håller den på enstund sen blir det sämre och sämre sen dör bilen.Nån som har några flera tips?Kan det vara tändspolen som är kass?Eller hur beter sej bilen om den är trasig?


    Mvh
    om spolen är sönder så får du inge gnista alls det är väl en spole! o då antagligen trådarna av eller ihop.. kolla kabeln mellan hallgivaren o spolen o drivsteget..men -86 hoppas den inte har brytare då ligger felet där..
    9-3 verII -04 175hk

  10. #10
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 529
    Medlem#
    1469
    Låter som din bil går fett. Kollat förgasaren?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Låter som din bil går fett. Kollat förgasaren?

    Ja... den kan ju svartryka både för att den går för fett och för att den misständer pga dålig tändning.
    Frågan är bara vad!
    Kan förgasaren sådär tvärplötsligt bara börja ge tokförmycket soppa?
    För övrigt tror jag -81..... var sista året med brytarspetsar.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340
    Om jag har tur så är det bara att ja har använt choken för mycke.Så har den sotat igen.För nu när man testade den utan choke så gick den jätte bra.Kan det vara så pass enkelt?


    Mvh

Liknande ämnen

  1. Problem med og900 S 91:a
    Av 900turbotokig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 22:03
  2. ABS problem og900 92:a
    Av Ronny_b i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 11:13
  3. Problem med og900 T16 :(
    Av Zakk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 16:49
  4. C-lås problem, og900
    Av NIzmO i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •