Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Slirande koppling 9000 2.0t -97 (Väldigt konstigt???)

  1. #1

    Slirande koppling 9000 2.0t -97 (Väldigt konstigt???)

    Har en saab 9000 2,0 t -97. E lite svårt o förklara men när man e ute o kör o gasar på lite sticker varvräknaren iväg?? När man typ ligger i 120 o trampar ner pedalen så bara varvräknaren åker upp till jättehöga varv???? Har ett sqr-steg 1 i!!

    Nån som har några förslag på vad de kan vara???

    Förtydligade trådrubriken lite. Moderator /LM
    9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    146
    e d bara varvräknaren eller varvar motorn likt varvräknaren?
    T8 special 220hk *såld* Saab 9000 2,3T(ventilsallad) og900i T16 *new project*---> Peformance by Friends *såld* turned to the darkside MB SLK 250 AMG -12

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Väldigt konstigt???

    Citat Ursprungligen postat av Eddy081
    Har en saab 9000 2,0 t -97. E lite svårt o förklara men när man e ute o kör o gasar på lite sticker varvräknaren iväg?? När man typ ligger i 120 o trampar ner pedalen så bara varvräknaren åker upp till jättehöga varv???? Har ett sqr-steg 1 i!!

    Nån som har några förslag på vad de kan vara???

    Gissar jag rätt om detta i första hand händer på de högsta växlarna typ fyran och femman, men inte lika ofta på trean?

    Och att varvräknaren ökar på skalan och du kan höra att motorn ökar i varv den me men hastigheten och hastighetsmätaren ökar inte?

    Tja, då låter det helt enkelt som om det är kopplingen som slirar. Det är antagligen en sliten originalkoppling som inte orkar med det högre vridmomentet som ett steg 1 ger, så du får byta till en ny frisk och kanske kraftigare koppling. Eller kolla upp att inget annat fel finns med kopplingen/kopplingssystemet.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4

    Re: Väldigt konstigt???

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Eddy081
    Har en saab 9000 2,0 t -97. E lite svårt o förklara men när man e ute o kör o gasar på lite sticker varvräknaren iväg?? När man typ ligger i 120 o trampar ner pedalen så bara varvräknaren åker upp till jättehöga varv???? Har ett sqr-steg 1 i!!

    Nån som har några förslag på vad de kan vara???

    Gissar jag rätt om detta i första hand händer på de högsta växlarna typ fyran och femman, men inte lika ofta på trean?

    Och att varvräknaren ökar på skalan och du kan höra att motorn ökar i varv den me men hastigheten och hastighetsmätaren ökar inte?

    Tja, då låter det helt enkelt som om det är kopplingen som slirar. Det är antagligen en sliten originalkoppling som inte orkar med det högre vridmomentet som ett steg 1 ger, så du får byta till en ny frisk och kanske kraftigare koppling. Eller kolla upp att inget annat fel finns med kopplingen/kopplingssystemet.


    MVH Tony
    A precis mest på 4-5:an, men även lite på dom andra oxå!! Precis varvräknaren o motorn ökar men inte hastigeheten nä. E de dyrt o byta koppling??? Ca pris på en ny koppling???
    9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Då jag likt Tony antar att det rör sig om en slirande koppling flyttar jag tråden till "Chassi, bromsar och transmisssion" och passar på att ge den en tydligare rubrik
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Väldigt konstigt???

    Citat Ursprungligen postat av Eddy081
    E de dyrt o byta koppling??? Ca pris på en ny koppling???
    Välkommen till klubben.... min gamla originalkoppling slirade äntligen till på hemväg från Sthlm härförleden (många turister som ska köras om).

    En 240 mm-koppling får man hos Speedparts för ett par tusingar, hos Saab, Mekonomen o dyl vet jag ej, men torde vara dyrare. Vill man ha "trimkoppling" kostar det hur mycket som helst plus moms och lite till, men en sån behöver du inte.

    Och ja, det är dyrt att lämna bort bilen för kopplingsbyte. Så dyrt att jag aldrig skulle drömma om det ens.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    146
    Ingen mening med att lämna bort bilen för kopplingen... en massa tid o en verkstadshandbok så löser du d nog!!!! VI har ju skaffat saab för att skruva med dom:P
    T8 special 220hk *såld* Saab 9000 2,3T(ventilsallad) og900i T16 *new project*---> Peformance by Friends *såld* turned to the darkside MB SLK 250 AMG -12

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av T8__
    Ingen mening med att lämna bort bilen för kopplingen... en massa tid o en verkstadshandbok så löser du d nog!!!! VI har ju skaffat saab för att skruva med dom:P
    Hmm, jo det är nog därför, och det är väl därför vi trimmar!
    Precis börjat plocka ur lådan igen för 3:e gången på denna bilen..Nu för uppgradera kopplingen..
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Citat Ursprungligen postat av T8__
    Ingen mening med att lämna bort bilen för kopplingen... en massa tid o en verkstadshandbok så löser du d nog!!!! VI har ju skaffat saab för att skruva med dom:P
    Hmm, jo det är nog därför, och det är väl därför vi trimmar!
    Precis börjat plocka ur lådan igen för 3:e gången på denna bilen..Nu för uppgradera kopplingen..

    Hmm, verkar inte vara kopplingen ändå. Var ute o körde lite innan idag, körde kanske i 10 min o den gjorde ju likadant men när ja öppna huven o kolla då var ju turbon helt glödhet o riktigt rödaktig i färgen???? Måste vara nåt annat som spökar eller vad tror ni????? Per
    9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Citat Ursprungligen postat av Eddy081
    Hmm, verkar inte vara kopplingen ändå. Var ute o körde lite innan idag, körde kanske i 10 min o den gjorde ju likadant men när ja öppna huven o kolla då var ju turbon helt glödhet o riktigt rödaktig i färgen???? Måste vara nåt annat som spökar eller vad tror ni????? Per
    Nä nu är jag inte med riktigt: Skulle inte kopplingen kunna slira för att turbon blir glödande?

    Om du skriver var du bor kanske du kan få hjälp av någon på forumet som har mer vana av både glödröda turboaggregat och slirande kopplingar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Eddy081
    Hmm, verkar inte vara kopplingen ändå. Var ute o körde lite innan idag, körde kanske i 10 min o den gjorde ju likadant men när ja öppna huven o kolla då var ju turbon helt glödhet o riktigt rödaktig i färgen???? Måste vara nåt annat som spökar eller vad tror ni????? Per
    Nä nu är jag inte med riktigt: Skulle inte kopplingen kunna slira för att turbon blir glödande?

    Om du skriver var du bor kanske du kan få hjälp av någon på forumet som har mer vana av både glödröda turboaggregat och slirande kopplingar.

    Men tänkte de kanske har nåt med att turbon blir för varm o inte kan arbeta fullt ut som vanligt, o istället blir nån slags slir effekt??
    9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283
    Håller med om att det verkar vara sliten koppling.
    Dyrt att byta koppling? Nja inte på rätt ställe. 4500:- för koppling, lager, slav, rör & jobb. Lite rabatt och rätt verkstad
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Eddy081
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Eddy081
    Hmm, verkar inte vara kopplingen ändå. Var ute o körde lite innan idag, körde kanske i 10 min o den gjorde ju likadant men när ja öppna huven o kolla då var ju turbon helt glödhet o riktigt rödaktig i färgen???? Måste vara nåt annat som spökar eller vad tror ni????? Per
    Nä nu är jag inte med riktigt: Skulle inte kopplingen kunna slira för att turbon blir glödande?

    Om du skriver var du bor kanske du kan få hjälp av någon på forumet som har mer vana av både glödröda turboaggregat och slirande kopplingar.

    Men tänkte de kanske har nåt med att turbon blir för varm o inte kan arbeta fullt ut som vanligt, o istället blir nån slags slir effekt??
    Jag vill inte verka nervärderande eller dumförklarande nu men...

    Du är helt ute och cyklar med dina teorier.

    Det är kopplingen som är körd. Det är den enda länken mellan motor och låda som inte är "mekanisk" och det är det enda stället som det kan slira på. Såvida du inte har så in i helvete mycket effekt att du ritar lakritsremmar i asfalten när varvräkaren drar iväg, men det har man tyvärr inte med ett steg ett.

    Man kan säga så här med: Det kan slira på två ställen. Kopplingen och däcken...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Eddy081
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Eddy081
    Hmm, verkar inte vara kopplingen ändå. Var ute o körde lite innan idag, körde kanske i 10 min o den gjorde ju likadant men när ja öppna huven o kolla då var ju turbon helt glödhet o riktigt rödaktig i färgen???? Måste vara nåt annat som spökar eller vad tror ni????? Per
    Nä nu är jag inte med riktigt: Skulle inte kopplingen kunna slira för att turbon blir glödande?

    Om du skriver var du bor kanske du kan få hjälp av någon på forumet som har mer vana av både glödröda turboaggregat och slirande kopplingar.

    Men tänkte de kanske har nåt med att turbon blir för varm o inte kan arbeta fullt ut som vanligt, o istället blir nån slags slir effekt??
    Jag vill inte verka nervärderande eller dumförklarande nu men...

    Du är helt ute och cyklar med dina teorier.

    Det är kopplingen som är körd. Det är den enda länken mellan motor och låda som inte är "mekanisk" och det är det enda stället som det kan slira på. Såvida du inte har så in i helvete mycket effekt att du ritar lakritsremmar i asfalten när varvräkaren drar iväg, men det har man tyvärr inte med ett steg ett.

    Man kan säga så här med: Det kan slira på två ställen. Kopplingen och däcken...
    Men hur kommer de sig att turbon blir alldeles röd av hetta då??? Vad e de som gör de??
    9000 2,0t 97:a (org. 150 hk nu runt 240 hk)

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Eddy081

    Men hur kommer de sig att turbon blir alldeles röd av hetta då??? Vad e de som gör de??
    Turbon drivs av avgaserna som motorn trycker ur sig, dessa kan bli 800-900° varma så att turbon blir röd är inget konstigt utan helt normalt.






  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Därav slopandet av motorrumsbelysningen på senare 9000?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    38
    glöder det hela vägen ner till katten så har man kört rätt
    stolt ägare av en 9000 Aero 94a

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Ang. priser för kopplingsbyte så kan jag meddela att jag så sent som igår ringde runt och kollade lite eftersom jag har exakt samma syndrom på min bil just nu. Ringde två mindre verkstäder i Göteborgsområdet och de ville ha 6400:- resp. 6500:-. Då ingår tryckplatta, lamell, urtrampningslager och renovering av slavcylinger. Skulle de anse att slaven är "orenoveringsbar" så går det på 1300:- extra. Vad SAAB vill ha orkar jag inte ens höra...

    Efter detta började jag jaga folk som kan byta koppling här på forumet .
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Har just beställt ny databox till min 9000 och blivit förvarnad om vad som kan ske med just kopplingen. En fräsh originalkoppling ska hålla för steg 1 men om man byter på en trimmad motor kan man väl sätta dit kopplingen från 2.3t då den är starkare?
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av Olle_Sthlm
    Har just beställt ny databox till min 9000 och blivit förvarnad om vad som kan ske med just kopplingen. En fräsh originalkoppling ska hålla för steg 1 men om man byter på en trimmad motor kan man väl sätta dit kopplingen från 2.3t då den är starkare?
    Hej,

    Du kan kika i denna tråden, där det står vilken koppling som passar till din motor.
    En Aero koppling kanske kan vara nått?


    Mvh

Liknande ämnen

  1. Acc fungerar väldigt konstigt! Saab 9000 94:a
    Av Symptom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 15:04
  2. slirande koppling
    Av e171 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 10:36
  3. Konstigt pipande/vinande/slirande ljud vid gaspådrag 9-5,99a
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 15:29
  4. 9000 CSE 2.3T -93 Går väldigt konstigt, verkar vara omöjl...
    Av saabkdo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 19:13
  5. Slirande koppling 9000 2,3t. Steg 3.
    Av i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •